|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Koni, har du testat Castrol TWS? (iofs API SJ-klassad) Mvh |
|
|
Nej inte TWS däremot RS. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Biltemaolja? beror nog på. Skulle aldrig köpa Biltemaolja till en ny,dyr, bil. Till en halvsliten Volvo 740? Tveklöst! Tror också att oljefiltret är minst lika viktigt som oljan. Här gäller samma sak. Aldrig piratfilter om bilen är ny. En gammalbruksbil? Kanske, men bara kanske. Man skall inte varför småsnål. Till min bruksbil (Volvo 740) köper jag både olja, lampor och torakarblad mm hos biltema. Har även köpt belägg och skivor där. Inget problem med kvaliten. Torkarbladen håller inte så länge kanske. Kostar dock nästan inget så det är bara att slänga och köpa nya. Märkesblad kan kosta 300 och biltema tar 70 för två... Min MB 300 ce får dock bara originalprylar.. |
|
|
Stavros: "Reflektion: Castrol sponsrar ju ett å annat som ni kanske lagt märke till genom åren! Men var får de alla dessa pengar ifrån så att de får råd att sponsra? Jo det måste ju vara genom höga priser på oljor osv osv. Sånt som vi betalar! Utan denna sponsorkarusell skulle nog Castrol kunna sälja mycket billigare." Du har nog fått sponsring om bakfoten. Sponsring är en form av reklam för foretaget. T.ex. Oj BMW-Williams F1-bilar använder Mobil1 (drog till med nåt), då måste den vara bra... jag köper den. Skoda var ju huvudsponsor i Hockey-VM ... trots det har dom billiga bilar.. En sponsringskampanj är noga genomtänkt och företaget räknar på att säljvolymer skall öka och därigenom intäkter och vinst. Kort sagt - inget företag skulle sponsra något om det inte att tjäna pengar i slutändan på det. Kanske inte hade direkt med oljka att göra, men ville reda ut vad sponsring är! |
|
|
Varför skall jag välja en helsyntet och inte en delsyntet till min 540? Min verkstad kör med delsyntet 10W-40 och jag har inte märkt några problem. Mvh |
|
|
Bones: Ok du har kanske en poäng men jag tror knappast merpriset för Castrols olja är ett rent kvalitetspåslag! Som många verkar påskina genom att säga att man får vad man betalar för... Som jag sagt förut i ett inlägg nyss så litar jag till fullo på kvalitetsklassningssystemen som oljorna klassas in i. Om inte oljorna uppfyller kraven i klassningssystemen vad vore det då för mening att ha dessa klassningssystem? Sen får man väl lita på "organisationen" (SAE, API & ACAE) som sköter klassningen. Att de inte är korrupta för att gynna/missgynna någon oljetillverkare. Men det tror jag väl knappast. Jag tror biltemas olja är fullt jämförbara med likvärdiga oljor med samma kvalitetsbeteckning. Är det någon som har erfarenheter så berätta gärna. Det finns säkerligen åtskilliga folk med rasade motorer som gått på Castrol. Det är bara det att när motorer gått sönder med biltemaolja i så är man noga med att poängtera detta. |
|
|
Sponsring funkar nog som Bones menar, inget nyktert tänkande företag går medvetet ut och losar pengar eller minskar sin vinst i slutänden, tvärtom det är mycket strategi inlagt i sponsring. Sen det här med kvalitetsklassningen osv som står att läsa på oljeförpackningen. Man får ju som Stavros säger lita på detta, men igentligen är det ju bara text och siffror som vem som helst kan stämpla dit. Men vilken "vanlig dödlig" kan testa detta, vad kostar det att få en komplett provning gjord? Jag har visserligen varit med om en demo för en oljeprodukt där man gradvis ökade trycket på kulor som löpte mot en stålbana i ett oljeskikt, tills filmen gav sig och kulorna skar. En någorlunda enkel och portabel anläggning, men ändå inget som är var mans egendom eller hur? Vid "normal" användning är det säkert svårt att avgöra skillnader på t.ex en Biltema olja och t.ex Castrol eller Mobil eller annat. Som med mycket annat så intalar man sig gärna att en dyr produkt måste vara bättre, ibland stämmer det också kanske. Varför är Bahco eller andra märkesverktyg mycket dyrare hos t.ex Järnia än hos Clas i sjön? Clas har ju gått rätt så bra de sista åren så vinsterna är det ju inget fel på, men säkert är marginalerna på just Bahco högre hos Järnia som kanske har högre omkostnader osv. Biltema tjänar väl sina pengar på allt annat krafs som de säljer, kanske tom de säljer olja med nollmarginal (inte troligt men möjligt). Det förekommer ju trots allt lockpriser, en läskback för 19:90 hos ICA säljs med c:a 20:- i förlust men det går ändå himla bra för ICA. Summarum: Det är ju möjligt att oljan som Biltema sätter sitt varumärke på är alldeles utmärkt och tillverkad av t.ex Castrol (bara som exempel). FP |
|
|
Ibland undrar jag vad det ger att hälla i dyraste oljan i en bil man inte tänkt att äga hela livet , det är ju inte så att man får tillbaka de pengarna när man säljer bilen... Fortsätter endå med Mobil1 helsyntet och 15% slick 50 ... men nyttan funderar jag ju på ibland. Känner Du till en riktigt stor container ? Isf. vill jag kasta min bil där. |
|
|
...for the record: Det går förmodligen alltid att tillverka bra mycket bättre motoroljor om de tillåts kosta därefter. På ett svenskt vapentillverkningsföretag använder (eller iaf använde) de en schweizisk olja á 30.000:-/liter till de mekaniska urverken i tändrören. Ett dörrlås som kärvat i många år smörjde vi genom att doppa en knappnål i denna olja och sedan stryka ut på friktionsdelarna i låset, och låset har fungerat perfekt de 5-6 åren som gått sedan dess. Det vore intressant att se hur länge en bilmotor skulle fungera om den fylldes med olja av det här slaget, om motorn skulle gå för evigt eller om de smörjande egenskaperna förstörs av utblandningen med bensin, sot och annat. Vi får naturligtvis bortse från sådana saker som att oljan kanske inte alls är avsedd för de temperaturer o. dyl. som är i en bilmotor. /Jörgen -- Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Varför inte köpa Agrols oljor som är obetydligt dyrare än Biltemas? 20 liter Agrol Nova delsyntet 10W-40 för 609kr, 20 liter Biltema delsyntet 10W-40 för 549kr (tror jag) /Simon |
|
|
Jag kör på Agrol i en Saab turbo nu, tycker det verkar vara en bra o prisvärd olja. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
| Jag köper alltid i 20l förpackning,Jag använder Q8as F1 10W-50 API SL den får jag för 50kr litern men jag slipper momsen också.Då jag se i höstas äger en -98a så går det åt 10 liter olja varje gång man byter olja i motorn, så blir det onödigt dyrt att köpa 1liters burkar.Jag hoppas att jag är välkomen på forumet nu när jag har avslöjat mitt bilägande??Men jag gillar BMW också.Enligt mig så är BMW det ända alternativet till MB.Min kompis köpte som jag skrivit tidigare än 740-97a och därefter har jag blivit mer nyfiken på BMW. | |
Modellko |
hej grabbar ! undrar om nån vet eller vill dela med sig var är den biligaste ställe ni känner till som säljer helsyntetiskolja (ex castrol , mobil1) .... Min Pärla: Länk |
| Kan bara upplysa er om att biltemas olja är densamma som säljs på flertalet bensinmackar,men naturligtvis i annan förpackning,att den är billig beror på mängden som köps,en bensinmack kan inte lagra som tex Biltema gör. | |
|
Det få verkar ha fattat i denna tråd är att prissättning inte har någon automatisk koppling till kvalitet. Ibland har det det, ibland inte. Det är ju helt omöjligt för en vanlig konsument att veta om ett högt pris beror på en hög kvalitet (dvs hög tillverkningskostnad), eller bara en lyckad marknadsföring av ett varumärke. Vill man tro att Biltemas oljor är sämst i världen, får man det. Men går man ut offentligt med det, utan statistik eller standiserade testresultat som styrker det, är man bara korkad. Lika korkad är man om man tror att allt som är dyrt är bra. Hela diskussionen i denna tråd är meningslös utan fakta, lika intressant som en diskussion kring ifall Gud finns eller inte. Tro kan man göra i kyrkan. |
|
| Det skulle vara intressant att veta hur stor del själva tillverkningen (och kostnadera för produktutveckling) är i jämförelse med utpriset till kund i affären. Jag misstänker att i åtskilliga fall är påslagen efter tillverkning så stora att de klart överskuggar tillverkningskostnaden. Man kan ju då undra vad man får för ett högre pris. | |
|
gorgen: Du har inte läst bakåt så många inlägg eller hur? Ämnet har varit uppe förr om man säger... Det som är konstigt är att det aldrig redovisas vilken tillverkare som ligger bakom märket "Biltema", bara rykten och skiftande namn. Självklart är många förpackningar kraftigt överprisade hos macken, Mekonomen, Autoexperten, Meca osv, det har knappast med lagringsutrymmen att göra. Många tror fortfarande att både bensin och oljor kommer hit i lika många båtar och långtradare som det finns varumärken på hyllorna, och sedan körs ut över vårt avlånga land i lika många lokaltransportbilar med de olika märkena målade på tanken osv. Nu avslöjas en hemlis: Så är det inte...) FP |
|
|
Förr i tiden var det normala att tillverkaren la på runt 10% på priset, generalagenten/grossisten ytterligare några procent, och detaljisten 50 - 100 %. Detta gäller inte längre. Idag gäller ofta marknadsprissättning, dvs priset sätts till det högsta pris marknaden är beredd att betala. Ett exempel på att prissättning idag är helt frikopplad från tillverkningskostnaden är prisskillnaden mellan olika marknader för en och samma bilmodell. En Volvo XC90 som i Sverige kostar drygt 500 000 SEK, kostar i samma utförande drygt 300 000 SEK i USA. Inte för att det är någon skillnad på vad man får för pengarna, utan bara för att det går för Volvo att ta ut mer för bilen i Sverige än i USA. Alla företag som vill lägga sig i högprissegmentet för en viss produkt måste lyckas få sitt varumärke förknippat med hög kvalitet och status. Ett sätt att göra detta är att faktiskt göra en mycket bra produkt, men det är inte det enda sättet. Biltema har ingen chans i högprissegmentet, dom förknippas varken med kvalitet eller status (vem vill ha BILTEMA-dekaler på sin BMW?). Deras affärsidé är lågt pris, inget annat. Det finns därför ingen automatisk koppling till kvaliteten på deras produkter. Biltema tillverkar ingenting själva, dom är bara en grossist med ett eget detaljistled. Dom försöker nog säkerställa en hyfsad kvalitet på det dom säljer, ibland lyckas dom, ibland inte. Jag har själv jobbat på Gulfs smörjoljefabrik på 80-talet. Fyllningsstationen för 2-taktsolja fyllde från en och samma tank dels Gulfs egna flaskor, dels Partners flaskor (Partner gör trädgårdsmaskiner av olika slag). Partnerflaskan kostade sedan nästan tre gånger så mycket per liter. Gulfs olja marknadsfördes som en standardolja på mackarna, Partners som en högkvalitativ olja i specialbutiker (Din Partner motorsåg är ett precisionsintrument och kräver bara dom allra bästa bla, bla...) Hur det egentligen låg till var förstås en väl bevarad hemlighet. Anledningen till att Biltema inte går ut med vem som tillverkar deras oljor är säkert av motsvarande skäl. Dom FÅR inte tala om det för sin leverantör. Gulf kunde ju knappast gå ut och säga: Köp vår olja istället, det är samma som Partners svindyra men till en tredjedel av priset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.