|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Oj, det var många åsikter...... Vågar mig ändå på att komma med följande fråga: Ni som köper Biltemaolja: Köper ni också lotter för 1 kr där högsta vinsten är 50 öre? Ungefär lika intelligent! KÖP ISTÄLLET VÄLKÄND OCH VÄLDOKUMENTERAD "MÄRKESOLJA" PÅ 20-LITERS FAT OCH FÅ NED LITERPRISET TILL BILTEMA-NIVÅ. Vill ni inte ha fatet stånde i flera år så gå ihop några stycken och dela. Som kompisen sa för några år sedan när kammen i 320:n tagit slut: "Vilken ärthjärna man är, har kanske sparat 2.000 spänn på att hälla i dålig lågprisolja men nu lär det kosta minst 10.000 spänn". Vad han i slutänden fick pröjsa vet jag inte men det lär ha varit mer än förtjänsten på billig olja........... -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Stefan: var kan man köpa "märkes"olja på fat? Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
|
Om du ringer till respektive oljebolags kundservice så får du ett antal återförsäljare som brukar tillhandahålla större förpackningar. Annars kan du alltid fråga din närmaste leverantör att beställa hem en hink eller fat. P.s Ett hel-fat låter saftigt! 208 liter x 75:- (drog till med nåt) = 15600:-. Men då har du olja för ett tag :) Mvh Anders S. |
|
| Anders S: Jo några 208 liter lär det inte bli tal om så länge jag inte har bilverkstad(=aldrig). Men 20-40 liter vore lagom att dela med några polare. Men jag undrar om man verkligen kan spara SÅ mycket på att beställa 20 liter, med tanke på att en vanlig förpackning brukar vara på 4-5 liter...?? | |
-RW- |
Jag använder "elf" helsyntet. lite billigare än Castrol och Mobil-1 men är minst lika bra. |
|
Återförsäljarnas inköp per liter skiljer sig ungefär som följande: Fat: literpris 1/4-fat: literpris + 1:- 20-hink: literpris + 2:- 3x4liter: literpris + 10:- 12x1liter:literpris + 12:- (Så var det på min tid) Räkna sedan med lite mängdrabatt så bör man nog tjäna lite på det större inköpet. :) Mvh Anders S. |
|
|
Tack för tipsen Anders och Stefan! Ang. Biltema så ska man iallafall INTE köpa deras glödlampor, då de blev sämst i test i senaste numret av Vi Bilägare, som kom idag! |
|
|
Även i senaste numret av Auto Motor & Sport Nr21 (delad sista plats) Citat "billigast,bländande och usel" MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
| Vilka lampor blev bäst då? | |
|
Michiba H7 från Micro var faktiskt ännu sämre än biltema, med den patetiska lystiden av 51 timmar!!!! Bäst blev Philips Optilife H7 (köpes på t*yota). 1034 timmar!! Viss skillnad. Michiba kostade 70kr Philips kostade 76 kronor. Det känns som om det är värt 6 kronor för nästan tusen timmars extra lystid ;-) |
|
|
Om ni vill testa hur bra en olja är prova följande. Häll lite olja i en glasburk, vänd den sedan upp och ned. Biltemas olja lägger sig i botten medans Castrol ligger kvar som en hinna i glasburken. Vad säger testen, jo om bilen har stått still en natt så behövs ett par varv innan oljan är på plats och smörjer. Om jag hade en Volvo b23 motor hade jag inte brytt mej men en lite dyrare BMW motor vill man ju vårda. Nisse |
|
|
Reflektion: Castrol sponsrar ju ett å annat som ni kanske lagt märke till genom åren! Men var får de alla dessa pengar ifrån så att de får råd att sponsra? Jo det måste ju vara genom höga priser på oljor osv osv. Sånt som vi betalar! Utan denna sponsorkarusell skulle nog Castrol kunna sälja mycket billigare. Osså undrar jag över klassningssystemet? Biltemas syntetolja uppfyller API SJ. Jag undrar varför folk ifrågasätter det? Det är ju att underkänna hela klassningssystemet?? Om nu inte biltemas olja uppfyller det varför skulle då andra oljor uppfylla det? Eller har biltema mutat sig in bland de ansvariga för klassningssystemet...? Nej jag litar blint på klassningssystem!! Det får bära eller brista! Tills vidare köper jag billigst möjliga olja som uppfyller API SJ. mvh |
|
|
Hmm min golf hade gått hela sitt liv på catrol men det slutade en då i motorhaveri.. Och en sak till min 325a nu då har gått hela sitt liv på 5-50 mobil 1 helsyntets olja...Men enda har dom varit tvungen och renoverat toppen på den...Antigen har bmw konstruerat den konstig, eller så gör inte mobil 1 olja sitt jobb och smörja kammen så den inte slits ...så så tydligen spelar det nog inte nån större roll vilken olja man kör på i en E30 så slits en då kammen ... Mvh Teres |
|
|
Skulle inte köpa något från Biltema. Det jag köpt varit skit. Köpte lampa till framlyktorna, höll i en vecka, fick dom bytta men de höll i en och en halv vecka. Sen köpte jag Philips och dom håller ännu efter ett halvår. Köpte batterier till nummerpresentatören här hemma, höll i TRE dagar sedan la dom av. Köpte ett batteri till mobilen, laddade fult, laddade ur, laddade fult o.s.v som man skall, men det håller knappt en dag ändå, även om man inte använder den. Jaf köper aldrig något mer på biltema. Men oljan kanske e bra! dont` think soooo |
|
| Och en sak till min gardinstång är från biltema håller hur bra som helst och sitter prefect i ett av mina fönster =) jag sparde över 350kr på och köpa den på biltema=) så allt är inte skit | |
|
Stavros, det ligger mycket i det du säger! Klassningssystemen är strängt standardiserade och det går inte att "fuska" utan att det skulle upptäckas. Dessutom tillverkar Biltema inte sin olja själva, det gör något oljebolag (biltema vill inte säga vilket, men ryktet säger Statoil). Om oljan klarar API SJ & ACEA A3 så håller den en viss minimistandard som är bra! Därmed inte sagt att det inte finns olja som är bättre....(det handlar som sagt om klasser med ett visst "spelutrymme") Men som jag har skrivit tidigare: Biltemas olja är bättre än ryktet. Det kan man dessvärre inte alltid säga om alla deras produkter...;o) Jag bedömer själv att det är ett mycket bättre "budgetalternativ" att köpa Biltemas helsyntetiska 5W40-olja med API SJ & ACEA A3-klassning än att köpa en mineralolja från någon av de mer kända oljetillverkarna, trots motsvarande pris! Men jag anser samtidigt att olja är så viktigt för motorns välmående att jag är beredd att köpa en helsyntetisk märkesolja för att vara 100% säker på att få en bra produkt! Mvh |
|
|
Tänkte bara kolla, jag kör på en mineralolja som är API SJ & ACEA A3 klassad. Är det helt förkastligt så att jag bör byta till en syntetolja? ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
| Stavros. Jag håller med dig angående ditt klassificieringsresonemang och även det som berör reklampengarna. Dock är det ju så att reklam säljer produkter och med en större volym så kan man pressa priserna, så det är inte helt sant att konsumenten betalar för reklamen om du förstår vad jag menar. Om man tänker efter så bör en lyckad "reklamkupp" resultera i sjunkande priser om vinsten är konstant/liter. | |
|
Koni, den mineraloljan är väl inte "förkastlig" eftersom den har så hög klassning, men en syntetolja ger flera fördelar. Den är mer värmetålig, avdunstar i mindre omfattning och bryts ner långsammare än mineralolja. Syntetolja behåller därför sina egenskaper längre! Dessutom har syntetolja bredare viskositetområde vilket gör att slitage minskar, bensiförbrukningen går ner etc. Den enda riktiga fördelen med en mineralolja är literpriset, men det äts nog upp av behov av tätare oljebyten, högre bränsleförbrukning och ökat slitage. I ditt fall hade jag bytt till en bra syntetolja vid näst oljebyte! Det är ingen fara att byta från mineralolja till syntetolja i normalfallet, som vissa säger! Har man däremot en motor som har gått med lågkvalitativ olja och/eller för långa serviceintervall, kan en bra olja (oavsett mineral, delsyntet eller helsyntet) tvätta bort föroreningar i motorn, men de ser man om oljan blir svart väldigt snabbt. Blir den det kan man göra ett nytt oljebyte (med filterbyte givetvis!) inom några hundra mil och sedan skall det inte vara några problem alls! Mvh |
|
|
Jag kör med en API SL klassad helsyntet på vintern men jag har inte hittat någon helsyntetolja som inte gör att en M50 motor låter som en diesel efter lite pressande på bana. Mineraloljan jag kör med på sommaren är faktiskt dyrare för mig i inköpspris än helsynteten. Länk Livslängden bryr jag mig inte om då jag byter olja varje 500mil. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.