|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Såg att någon nämt Agrol i ett tidigare inlägg. Agrols oljor är helt ok, de flesta lantbrukare använder det även min far gjorde det under många år. Oljorna används i väldigt hårda förhållanden en diesel med sitt höga lagertryck samt att motorerna för det mesta jobbar vid mycket hård belastning tycker jag borgar för att Agrol gör bra oljor. En hårt arbetande dieselmoter som går timme efter timme vid max belastning under många år är nog en rätt bra referens tycker jag.(Bmw kör jag på Mobil superS då jag får gratis) Hasso |
| Känns onödigt att ta upp denna diskussion igen, men jag kan inte låta bli. Biltema = skräp, skulle hellre låta bli att byta olja i en bil än att hälla i biltemas skitolja, allting som finns inanför biltemas väggar är skräp. Varför tycker jag då så, jo därför att allting jag köpt där har varit mer el. mindre dåligt, det värsta var nog i alla fall när jag köpte styrleder där som inte ens var i närheten av orginaldimensionen, bara att ta fram bågfilen. Nej man får nog vad man betalar för och om man kan få en fyraliters dunk olja för 59 kr på biltema så behöver man nog inte vara nån oljeexpert för att förstå att det är en riktig skit olja. Obs! har inte ens köpt en glödlampa till M3:an på biltema, den glödlampan skulle säkert smitta resten av bilen med biltemasjukan så den totalrasade. Sammanfattningsvis Biltema = Undvik det!!! | |
| En sak till. Man brukar ha som argument för tyskimport att det är saltfria vägar där, jag skulle vilja framhäva ytterligare ett argument; Tyskland = ingen Biltema | |
PatrikN |
Det som skiljer billigare oljor från dyrare är framför allt tillsatserna. Själva oljan är inte särskillt dyr att göra, utan det är blandningen av konserveringsmedel och andra tillsatser som avgör oljans beständighet mot sot och dylikt. Jag har också hört skrönan om biltemas olja och till viss del kanske den kan vara sann, men jag är inte säker på att jag vill satsa min motor på så lösa ryckten för att spara ett par hundralappar om året. |
| När vi skulle byta olje leverantör på jobbet från Castrol till Neste , så kom en av deras bossar dit och pratade och förklarade allt om tillsatser och dyligt,kommer dock ej ihåg allt det där,men en sak minns jag och det var att han själv erkände att Mobil är världens bästa olje framställare, han sa också att Neste är en av dom främsta ungefär som castrol kanske lite bättre men Mobil är bäst. biltema häller jag inte ens i min vinterbil utan den går på nestes helsyntet nu, fast det är ju mest för att jag får den oljan gratis. | |
|
Köp ingenting som kommer ifrån Biltema. Jag har massa kompisar som har köpt delar därifrån och det har bara blivit sämre. Biltemas helsyntetsolja är inget att rekommendera för en BMW. //Schnitzer |
|
|
Har hittat ett användningsområde för Biltemaolja! Jag fyller (ca 8liter!) vevhuset på motorcykeln över vintern. Jag tappar ur motorn på våren och byter filter samt fyller på med riktig syntetolja avsedd för MC. Kanske lite lyxigt, men biltemaoljan är ganska billig! Som konserveringsolja över vintern tror jag att den funkar bra. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Någon som har koll på Texacos oljor numera, det var av hög kvalitet förr. Nu kostade 4 liter helsyntet runt 250kr på ÖB??? Provade på Volvon en gång, enda gången det sjönk på oljestickan mellan oljebytet 700 mil.Men det var mineralolja från Texaco. MVH Hasso |
Emil |
Jag undrar hur mycket som egentligen sitter i namnet. Om vi tänker oss följande att man skulle byta etiket på biltema och Mobils oljor så skulle nog åtminstone hälften fortfarande hävda att Mobli är överlägset och det är ju precis det Mobil&co är ute efter. Dom vet nog hur dom ska göra för att få fok att hålla sig till dom dyra oljerna (är det någon som har några dokumenterade skador där bilteams olja bevisligen ligger bakom) och inte köpa dom biligare. Med (myten) man får vad man betalar för kan man ju hålla vilket pris som helst uppe. Undra vad kostnaderna egentligen är per liter på t.ex. Mobils oljer. |
matwip |
Vissa tillverkare lägger ner bra mycket mer tid och pengar på utveckling och uppbyggnad av en produkt för att få den så bra som möjligt. Detta resulterar i att priset på en sådan produkt kan bli något högre än hoss en tillverkare med lite lägre ambitioner. Detta gäller inte bara olja utan samtliga på marknaden förekommande produkter. Mvh Matwip |
| Har använt Biltemas helsyntet i många år. Körde min förra BMW 535 i 30.000 mil innan jag tyckte det var dags att byta. Nää, motorn var inte slut. Jag bytte olja och filter ungefär var 1500 mil och fyllde aldrig på emellan. Har ännu inte bytt olja på min 850 (taskigt samvete efter drygt 2.000 mil sedan i december 2001, men har inte haft tid) men tänker hälla Biltema i den också. En jävla massa olja går det i den motorn. | |
Jonny T |
Okey, oljorna utvecklas men visst känns det olustigt att i en ny (-00) compact åka 3200mil innan första oljebytet ska äga rum enligt serviceindikatorn. Bytte i alla fall vid 700 resp. 1500 mil och fick fina stämplingar i serviceboken. Oljan var vid alla tillfällen lite svart vilket visar att den löser föroreningar som avlägsnas vid olje och filterbyte. Vet att Mobil 1 5W 50 (den hette ju så) i en rallycrossbil piskats till skum men efter byte till en Castrol-olja så löste det sej. Kan ju varit dålig oljekylning och Mobil-oljan är avsedd för "vanlig" körning medan Castrol-oljan var för racing. inte riktigt rätt att jämföra men intressant som fenomen. /Jonny |
Visst går utvecklingen framåt har totalt motsatt erfarenhet av Castrol GTX och Mobil super -1979 I min trimmade musse -67 så skummade Castrolen så lyftarna lät som en stenkross när man varvat motorn rejält ett tag, böt då till Mobil problemet var som bortblåst,en kollega med en fairlane-63 trimmad den också hade samma problem.Bägge motorerna var helrenoverade. Sedan dess så har det uteslutande blivit Mobil i alla bilar jag ägt. MVH Hasso |
|
PJ skrev att Biltema sålde Mobil-olja billigt, men blev tvingade att upphöra med det. Samma sak var det med NGK-stift. Jag köpte B8EG ("racing-stift") där för 40% av vad dom kostade på andra ställen. Detta satte dock NGK stopp för, så nu har Biltema bara nåt annat konstigt märke. |
|
Mobiloljan och NGK stiften var tillverkade i USA. Det var "attans träligt" och dyrt när det blev förbud på sidoimporten. MVH Hasso |
BBrahme |
Ringde Biltema och frågade om deras olja. Det svar jag fick var att deras olja har gått igenom precis samma tester som andra oljor och är där med lika bra!? |
Bbrahme:Vad skulle dom svara annars??? MVH Hasso |
|
jag har inte så bra koll på biloljor men jag håller på och bränner runt på en yamaha 250 (cross) och dom skall ju ha helsyntetiska 2-taktsoljor i bensinen. jag har fått höra från massor med källor att biltemas helsyntetiska 2-takts olja skall vara EXAKT samma helsyntetiska 2-taktsolja som statoil säljer, fast i en annan förpackning. pris på biltema 39kr/litern pris på statoil 127kr/litern jag köper allting på biltema. lampor, säkringar, färgburkar, lackburkar, cykeldatorer, oljor, m.m. än så länge har jag inte blivit besviken i alla fall. men om jag skulle köpa typ en m3, så skulle jag inte våga hälla i biltema eftersom att det är så många som säger att det är dåligt. att hälla biltema olja i min 89'an cross och i min bmw 323i 79'a känns inte så riskabelt. det känns mest bara smart. |
|
|
VILKET TJAT OM ELLER VILKET ÄR BÄST KÖP BILTEMA BYT 4 GÅNGER OM ÅRET SÅ GÅR DET NOG BRA HOPPAS JAG I ALLA FALL MÅSTE BARA MEDDELA ATT ALLA OLJOR SOM VOLVO SAAB MF ANVÄNDER KOSTAR INTE MER ÄN 10-40 KRONOR LITER I INKÖP |
|
|
Biltema=Bajstema SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.