AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.066

Varför skulle Biltemas Helsyntetsolja vara sämre?

Sida 3 av 7
Mitt knackande försvann från min 318 touring M40motorn när jag hällde i biltemas helsyntet 5/50w. Innan har jag kört på castrol helsyntet som var dubbelt så dyr. LÄNGE LEVE Biltema. Castrol är ju rena skiten! HA DET!
anders-82
Har man en bmw så ska man inte köpa på biltema, så är det bara.
Tyvärr har jag vart tvungen att köpa gasfjädrar till motorhuven till min där. Fast det var akut. Letar fortfarande efter orginal.
Biltema är till för volvo ägare

/anders 745ia e23
Nog för att mycket av Biltemas sortiment är skit, men oljan lär hålla hyfsad kvalitet. Min granne som jobbar med Statoils oljeproduktion/försäljning påstår att Biltemas olja är exakt samma som Statoils.
En sak har jag lärt mig bland allt övrigt, oljor och smörjmedel förpackas olika allt beroende på vem som skall saluföra produkten, så bara för att det står SKF på en smörjtub betyder inte att den är av den högre klassen, dessutom är det ju kvaliten som utmärks i olika beteckningar fäller avgörandet.
Te,x ATF olja har ju olika klassificeringar som avgör hur oljan når upp till de krav fabrikanten ställer på de produkter som man rekommenderar till bilen.
Instämmer helt i vad X säger, det är alltsom ogtast exakt samma produkter de olika försäljarnas egna förpackningar.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jobbade själv på Scania ett antal år och besökte då och då reservdels lagret. Där satt folk i långa rader och förpackade om från tex. Bosch förpackning till Scania förpackning och vips så vart det en orginaldel. Detta känner de flesta av Er redan till men ett led i debatten. Men så här fungerar det.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag tycket ni är orättvist negativa mot kvaliten hos BILTEMA. Jag har handlat hos dom sedan dom bara hade en 5 kvadratmeter stor butik i en hyreshuskällare i Linköping och jag har alltid tyckt att kvaliten har varit helt OK, till och med mycket bra i förhållande till priset.
Vad gäller oljan har jag svårt att uttala mig eftersom det tar så lång tid att se effekten av bra eller dålig olja. Min 3.0S har bara gått 60.000 mil än så jag får nog vänta länge än innan jag vet!

Per L
Gemini__
Tjana!

Det är upp till var och en att bestämma vilken kvalité på olja man vill köra med. Har man inga höga krav och förväntningar av vad en moderna olja ska klara av så visst, Biltema nästa. Men har man den minsta tillstymmelse till vett i skallen så köp för all del i världen inte dina produkter på Biltema. Inget snack om den saken. Jag personligen rekommenderar Castrols produkter...hade det i min 535:a m.m., fyfan spann som en katt.

Ha´t gött!

/Tompa
Paap Reeder
Hej!
Sammanfattningsvis av alla dessa inlägg kan man väl ställa sig frågan om inte Biltema har en litet udda affärsidé: Hela varuhuset fullt av skräp (exvis bromsskiva 78:-)men de säljer högkvalitativ motorolja ??
Personligen tror jag lika mycket på vad de har skrivit för kvalitetsbeteckningar på sina oljeburkar som på bibelns berättelser om jungfrufödslar.
Lacknafta och trassel kan dock köpas på Biltema. Har man en Volvo kan säkert oljan också duga.
MVH /// Paap Reeder
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Skulle inte kvalitets beteckningarna stämma så skulle dom bli stämda på nolltid.Det är väl ingen här som tror att Biltema sitter och kokar ihop sin egen olja eller?

Har köpt prylar på biltema som har varit originaldelar, exakt samma fabrikat serienummer och gjorda i samma fabrik. T.ex hjullager till min förra saab.

-ridern-

525i 1990 24V
An
115
Antem
M5 -90
528i -86
Typ lager och sånt som är "orginaldelar" är troligtvis andrasorteringar och grejer som "tapats i backen"
En polare köpte ett framhjulslager till sin Golf GTI, körde ett par veckor sen var det helslut....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Biltemas helsyntetsloja är mycket sämre, med andra ord ingen kvalitetsolja.

//Schnitzer
Cosmos, du skrev att Biltemas olja liknar renad spillolja. Renad spillolja är vad Svenska försvaret häller i alla stridsfordon 90 (STFR 90). Mobils 150kr/litern visserligen, men fortfarande spillolja!

Å en sak till, jag skulle aldrig köpa en bil som körts på Biltemas olja. Oavsett hur bra den är... Ej heller en SLICK 50 behandlad motor. Usch...

/ Pär Z
powsgli
Jag körde 27000mil med en 2002:a. Efter 20000 mil bytte jag ventiltätningar och sa till verkstan att kolla även kannringar,lager etc.
Det fanns inte ens vändmärken i cylindrarna och lagren var helt OK. Det var bara ett skruva ihop och åka.
Nu kör jag 320-88. Har gått 18000mil, går som en klocka,drar nästan ingen olja vid bytena (700-800mil).
JAG HAR KÖRT UTESLUTANDE PÅ OK:s OLJOR utom 320 som förra ägaren (7000mil) körde på syntet!!!
Det verkar vara samma skrönor som man hör att "Jet-bensin är bara skit"!
powsgli
En sak till: köpte framhjulslager på Biltema. När jag plockat bort det gamla och lade det bredvid det nya var det ATG lagerhus och lagren SKF Made in France i båda. Jag tror ju inte att SKF säljer andrasortering till prylar att säljas i butiker typ Biltema. Dessutom var priset i stort sett hälften mot BMW. Torkarblad = 1/3-del av priset i mackarna. Så allt Biltema är nog inte skit.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller inte med powsgli.
För det första så kan SKF göra helt olika lager beroende på vart dom ska säljas, inget konstigt. För det andra hör jag att du inte använt Biltemas torkarblad. En polare var snål nog att köpa därifrån och dom fungerade för f-n sämre än vad mina gjorde fast dom var 1 år gamla! (ursäkta språket men så illa var dom)

Mvh
Anders S.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Det var ett segt jävla inlägg!!! :) I morgon fyller det 3 månader... Kanske dags med en ny avdelning för vätskor?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Varför inte en med -Biltema- ;)

Kan vi inte slå ett nytt Guiness Rekord då, kanske går med tanke på alla idiotiska rekord som finns med där...

Mvh
Anders S.
powsgli
Anders S.
För att dra ut ännu mer på långbänken.
"SKF ´kan´ göra olika lager....." Ren spekulation!!
Jag har Biltemas torkarblad sen 3 år tillbaka. Fungerar lika bra som mackarnas 85:- blad.
Tack-o-hej!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.