|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Angående Biltemas oljor och många andra av deras grejor är det nog som med deras lågenergilampor som testades i Råd och Rön för en tid sedan. 10 -15 fabrikat testades varav varje fabrikant ställde upp med 5 lampor. Inte en enda av Biltemas lampor kunde fullfölja testet. Några hade slocknat redan efter bara ngt dygn och då talar man i dessa sammanhang om lystider på minst 6000 tim där vissa modeller höll över 10000tim. Tyvärr är det nog så även med deras oljor. MVH /// Paap Reeder |
Thomas S |
Hej! Har inte med detta inlägg att göra igentligen! Men jag köpte bromsskivor till vår 2a bil! Han med i ca 100-150 mil så sprack en skiva bak! Tror nog att det är reält avkall på kvaliten där! Man får väl det man betalar för antar jag! Ang oljan så har jag en kompis som köpte där till en Mustang! Han bytte rätt omg pga när motorn stressades lite så tappade den nästan oljetrycket! Nu kör han med Castrol GTX 15/40 tror jag den heter(Multigarde) Och den funkar mkt bra! Högre pris=Bättre kvalite Lågpris=Dålig kvalite Ha det Thomas |
Paap Reeder |
Hej! Låter som en saga men bara för ngn dag sedan framförde jag i detta forum synpunkter på Biltemas lågenergi-lampor och påstod att det var samma skräp med dessa som deras oljor. I dag får man läsa på textTV att Biltema fått ett vite på 100 000:- för att sluta sälja skräpet. Snart kommer det nog vite även på deras oljor. Hade de funnits i USA så hade nog en hel bunch advokater redan stämt dem för rasade motorer. Det gäller som jag tidigare sagt: Lacknafta och maskeringstape är vad man möjligen köpa där. MVH /// Paap Reeder |
Magnus Hallman |
Tja!Detta hör inte heller hit men biltema är bara oblem.Köpte Deras spikpistol för proffs bruk.Va och bytte 4gångerpå 2dagar, sen gav man upp.Föräjaren påstog att han alldrig varit med om att dessa pajar.hmmmm 4st på 2dagar knappast en tillfällighet.Har även köpt andra bildelar där och var och varannan gång är det PROBLEM.BILTEMA=SKIT |
sweborn |
När Biltema ändå är uppe i en tråd så kan jag berätta om den enda gången min far köpte biltema komponenter till en BMW. Han hade en 525 -89, som han köpte biltema bromsskivor till, med följden att skivorna skakade sönder en hel del komponenter i framvagnen. Men farsgubben är envis så biltema fick betala inte bara skivorna utan även reparationen av bilen...! /Niklas |
|
jaha det blev märkesolja till slut i alla fall. castrol gtx magnatec (helsyntet 5W-40 API SJ). 299 kr på bauhaus!! jag hade köpt micros (255 kr för 4 liter API SH) men de hade bara 4 liter.. och med tanke på tidspress kollade jag på bauhaus efter ett tips på forumet.. var köper man större volymer av kvalitetsolja? typ 20l.. mossning, Dan |
|
frazze |
För några år sedan stog det på löpsedlarna...BILTEMAS Motorolja innehåller "grus"....va fan...skulla aldrig komma på tanken att hälla sån "Skit" i min motor... frazze |
|
Här har jag sparat ett test(tyvär bara resultatet). Förslitningen mäts i nm/t vid 40 grader celsius 1:a Castrol GTX Magnatech ---- förslitning 10nm/t 2:a Shell Helix Plus ------------- förslitning 40 3:a Repsol Elite ----------------- förslitning 50 4:a Shell Helix Ultra ------------ förslitning 75 5:a Valvoline super ------------- förslitning 75 6:a penrite HPR ----------------- förslitning 80 7:a Valvoline Durablend --------- förslitning 85 8:a Mobil Synth S --------------- förslitning 100 9:a BP Visco 5000 --------------- förslitning 100 10 Valvoline Synguard ----------- förslitning 100 11 Valvoline XLD ----------------- förslitning 110 12 Pennzoil Ultra Turbo ---------- förslitning 125 13 Valvoline Super Prem --------- förslitning 140 14 Mobil1 0w-40 ------------------ förslitning 142 15 Mobil1 5w-50 ------------------ förslitning 148 nm/ |
|
| När det gäller oljor så får man nog tyvärr bara det man betalar för!!! Dyr märkesolja = BRA. Billig skitolja = ÄR skitolja!!!!!!!!!Skulle aldrig våga hälla sån skit i min pärla! Du kan lika gärna hälla vatten i motorn (det är ännu billigare) men i längden...........NÄÄÄÄÄ! Kan tillägga att Volvo Häller absolut inget annat än mobil 1 i de bilar som de servar! Av nån anledning så vet jag det! (åker s90 & 525i) | |
|
anders malmquist: Där har du fel. Mobil 1 får kunden endast om han ber om det. Annars är det Mobil Super M som gäller iallafall på bilia. Mvh "Starre" |
|
|
Ett litet tillägg angående Volvo och Mobil. Att Volvo bara använder Mobil´s oljor är en sanning med modifikation, i Jämtland så är det Castrol som används av Volvo och det är vanligtvis TXT som slås i vid service. Mvh Thomas *På jakt efter 328T E46* |
|
|
Kanske för sent men för några år sedan var Biltemas helsyntetiska av märket Mobile 1. Detta är helt sant, skulle inte köpa oljan på Biltema i allafall, troligtvis så köper dom "Bottensatsen" från olika leverantörer. |
|
|
Vill också passa på att dela ut en ros till alla bilverkstäder. Köper man en 4liters dunk med motorolja så ligger liter priset på 120-200:-. Ni ska ju inte tro att bilverkstäder står med 1 Miljard 4L dunkar på lager, nej dom köper oljan naturligtvis på helfat. Dom betalar då 10-40 kr/L men ut till kund så säljer man per liter och lägger på 120:-. Jag kan rekomendera att köpa på 20L dunkar. www.motorcentralen-rydsnas.se kolla under Neste Fortum |
|
Biltok |
Enligt en anställd på Biltema så är det Valvoline olja dom säljer. Dom köper in stora fat och häller i oljan i dunkarna. Har själv kört med Biltema olja i bilen (Ej Bmw) och märkte ingen skillnad mot dyr olja. Har svårt o tro att dom vågar sälja gammal "spillolja" som nån sa, oljan måste ju hålla den kvaliten som står på dunkarna,eller?!?!?! |
Mojse |
Vil bara skriva att biltema har en olja(5w/40) som har API SJ/CE... 189kr/4liter! som dan skriver att man minst ska ha i nyare bilar... Håll Norrland kokande! |
|
Kolla här: www.misab.se "Godkänd av BMW" står det. Kan det vara något ? |
|
Paap Reeder |
Hej! Vad som står på burkarna är ofta inte alls sant. Råd&Rön testade badrumsfläktar. FRESH och PAX angav 24 m3/timme. FRESH gjorde 14 m3 och PAX 26 m3/tim. Jag rev ut FRESH- eländet och satte dit en PAX och fick snustorrt i badrummet. Det är väl ingen höjdaraffärsidé att köpa dyr Valvoline- olja och sälja den billigt. Jag är tveksam till att Valvoline skulle våga hantera sitt varumärke på det viset bara för att hålla Biltema under armarna. MVH /// Paap Reeder |
|
Vad ni än gör så handla inte hos Biltema,varenda j---a pryl jag köpt där har gått sönder.Höjden var när jag beställde fälgskydd för nåt år sen,funkade fint första sommaren,efter några veckor året därpå tjorvade den ena in sig i fälgen och tvärlåste hjulet så jag höll på att åka åt helv--e,för att inte tala om deras verktyg,fy f-n vilket skrot.Jag har då defenitivt handlat klart där. Habbe |
|
|
Glömde en sak Fälgskydd=håller borta bromsdamm,en bra grej för oss putsnissar. Habbe |
|
|
Habbe: låter fint, hur fungerar en sådan? som en inre navkapsel eller vad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.