AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.064

Varför skulle Biltemas Helsyntetsolja vara sämre?

Sida 1 av 7
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Jag måste byta motorolja snart på min E34.
Jag undrar vad ni har för argument till att betala dubbla priset för märkesolja, för jag vet att de flesta gör det..

Sen har "billighetsalternativen" som biltemas och mikros oljor blivit mycket bättre senaste åren, så att kvalitetsgapet som tidigare var markant mellan billig och dyr, numera är marginell (sägs det).
På biltema sades det dessutom att deras olja är samma som den som levereras i nya volvo och saab, OCH som säljs under ett annat märke(dyrare) i handeln..

Ingen som sett något test?

mossning,
Dan
MG
För att allt som Biltema har ÄR sämmre
da
69
dan
även oljan!?
så att den hälls i volvo/saab är ljug?

hur backar du upp det?
det känns som det du säger är precis den skröna som funnits länge, och som jag ville undersöka..

tack för ditt informativa svar ;-)

mossning,
Dan
eddie
Vilken olja rekomenderar ni till en 525:a 92:a.Märke och tjocklek?

Montana
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Kan ju nästan tala från egen erfarenhet men de e ju min farbrors...
Han har varit på nå kurs ä lärt sig en massa skit om oljor...
De var väl för kanske 2år sen eller nått...
Och på den kursen så testa don typ mobil olja mot Biltema å de var ju såklart en grym skillnad...
Biltemas olja liknade mer renad spillolja...
Iof så säger vissa att bilarna går bättre på de men jag anser att de e skit....
I vilket fall så testade dom å rena spillolja å gissa va dom fick fram....
Jo BILTEMA olja...
Eller likande iallafall...
så ja anser att biltema är skitolja pga att de i stort sett är renad spillolja....
Har man en gammmal amazon eller liknande kan man köra på sånt men en BMW är väll värd lite mer....

//Cosmos
(Ännu ej BMW Ägare)
Hallå dan!

Jag vet inte om mitt svar är så mycket "informativare" än MG's, men JAG skulle avstå från att hälla Biltemas olja i mina bilar, av samma anledning som jag skulle rata en olja som det står "OK" eller "Jet" på. Den enda "bensinmacks-olja" jag skulle kunna tänka mig att använda är Shell Helix (jag har dock aldrig använt den i en BMW). Anledningen är att jag är övertygad om att en BRA produkt inte behöver säljas under "falskt namn" (finns ett lysande exempel i den där Corn Flakes tillverkaren;-)). Visst, "no-name-oljorna" har med all säkerhet blivit bättre med åren (om de nu har varit dåliga/bra). Men om biltema nu hävdar att deras olja är så bra, att den finns i nya Volvo och Saab, så kanske de kan tala om vad det är för fabrikat i den anonyma dunken? Och vad har du för garanti på att det är så? De FÅR ju uppenbarligen inte tala om vad som är i.
Nej... Jag lägger hellre ut 500-600:- (eller 1000:- om BMW gör det) var 1000/mil på en märkes-olja, som jag vet att BMW rekomenderar (och nu börjar säkert "experterna" dividera om vilken som är bäst, men det är o.k. för mig;-)), än att jag chansar på att Biltemas "sextioniokronorsolja" inte sliter ner kamaxlarna i förtid (till en kostnad som dessutom är horribel om du kör en M- eller Alpina-bil).
Om du gör en olje-service var 1000:e mil för 1000:- så kostar det dig 1:-/mil. Visst Biltemas olja kostar knappa 7 öre/mil (om den nu kostar 69:-), men är det värt att chansa i längden? Jag lägger hellre ner några extra kronor på att sköta mina bilar, än att chansa på att det funkar med produkter som inte tillverkaren rekomenderar.

OCH... Min avsikt är INTE att starta en ny "oljedebatt", för jag är ganska övertygad om att de flesta kvalitetsoljor funkar i de flesta av våra bilar (med ett och annat undantag) utan större problem.

/Anders
M3 -87
B3 -95
318i -96
Paap Reeder
Hej!
Håller helt med Anders.
Varför skulle BMW kalla sina bilar Hunyiaj (eller vad de nu heter) och sälja dem för 20% av priset när de är 10 ggr bättre än dessa Huyndouy?? Samma är det med oljor.
Sedan en sak till: Det handlar om uthållighet. Möjligt att ny Biltemaolja och Castrol GTX har liknande exvis "ytfilmstryckvärden" men hur är det efter 10, 100 och 1000 mil. Jag tror Biltemas olja övergår i spilloljeläget efter 10 mil.
S k "skitoljor" borde förbjudas ty de lurar dem som köper bilar sedan i andra hand. Köper Du en bil med ifylld servicebok vet man åtminstone att oljorna är bytta enligt vad som krävs och är av rätt kvalitet.
Maskeringstape och vanolen kan man man dock köpa på Biltema.
MVH /// Paap Reeder
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
BMW+biltema=HELT FEL!
Man ska nog inte lita på personalen där. Biltema=RENT SKIT. Jag jobbar på bilia och vi har haft lite konflikter med biltema te.x. En kund kommer in till oss för att han har fått anmärkning på besiktningen för diffus ljusbild vä fram. Vi tar in bilen tittar på lyktan den ser helt ny ut så vi provar att byta lampa, ingen skillnad så vi beställer hem en ny renault strålkastare. Monterar denna dan efter med ett lysande resultat. Kunden blir lite snopen att det var fel på hans nya strålkastare från BILTEMA, så han åker ditt för att lämna tillbaks den. Personalen där hävdar att det minnsan inget fel på deras produkt utan bilia säger bara så för att dom inte gillar oss.
En annan kund kommer in till oss för att hans batteri laddar ur. Vi undersöker bilen men hittar inget fel förutom att hans sprillans nya BILTEMA batteri har lite taskig syravikt så vi byte det. Kunden åkte ner till BILTEMA och skulle retunera batterit men personalen hävdade att det inte var nått fel på batterit, det konstiga är att bilen inte laddade ur noge mer. En kompis farsa köpte batteri på BILTEMA som också ladda ur, så han åkte ner för att retunera det. Personalen tar då fram en belastnings provare för att kolla batterit dom kopplar på den och säger att batterit visar 12V och är OK, polaren ber personalen läsa bruksanvisningen på belastnings provaren vilket dom gör där står det koppla belastnings provaren på batterit håll knappen intryckt 9sek läsa av värdet. Detta gör dom när dom trycker på knappen tvär dör batterit "ojdå var det så man skulle göra?" säger personalen. Så att lita på vad personalen säger där är det sista man ska göra, Att det skulle va BILTEMA olja i nya volvo bilar skulle jag absolut inte tro på vi på bilia har avtal med MOBIL.

Mvh "Starre"

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Har man råd med en BMW så borde man väl ha råd att köpa märkesolja också? Eller?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
163kr/l gav jag för min GTX på BMW.. Varför inte...
Kör inte regumerat heller..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dan,
Kan bekräfta att Volvo och Saab inte har biltemas olja original i sina nya bilar. Alltså ljuger dom. Vem kan ha sagt att oljan i nya volvo och Saab är samma som biltema har ? Troligtvis biltema själva, precis som att "våran olja är precis lika bra som deras bara billigare". Både Volvo och Saab använder Mobil-olja i nya bilar och Mobil varken säljer eller producerar olja åt Biltema.
Bryr du dig om din bil någorlunda så skulle jag råda dig att hälla i en kvalitetsprodukt i din motor och den finns inte hos Biltema !

Mvh
Anders S.
da
69
dan
okidoki,

tack för alla svar.
jag får köra med finare helsyntet istället för biltema..

(vad biltema sade var att OLJAN var densamma. dock olika förpackningar, och sådant förekommer i de flesta branscher så det skulle inte förvåna mig. Dock säger sig Anders S veta att mobil levererar till volvo och inte till biltema, så då får vi väl tro på honom..)

mossning,
Dan
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Låt säga att den där e34 är en 90a alltså 11år gammal den bästa olja som fanns att köpa då så dålig olja går inte att köpa för pengar i dag utvecklingen går framåt.Det finns kvalitets märkning på alla oljor dyr som billig tex API SG ju högre den sista bokstaven är desto bättre kvalitet är det.API står för American petrolium institut om jag inte minns fel.Sedan om man ska ha mineral eller syntet är väl en smaksak det beror ju på hur ofta man byter.En mineral olja smörjer bättre men har inte samma livslängd.

BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
funkar bra med Castrol GTX i dieseln- kan köpas på scaniaverkstan på lösvikt om man känner någon som har lastbil/åkeri/alt jobbar där... typ 20spänn litern om man har egen dunk.. vet dock ej om den funkar bra på bensinare... men om man kan köra en 60tonnare i 6000mil utan o byta, duger den åt mig!!

over and out Danne
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Biltemas olja är inte lika bra som märkesoljor. Det är bara att ta en titt på betäckningarna som bla visar smörjningsgrad, hur mycket värme oljan tål osv.

Helt klart är att det finns en anledning till varför man betalar mer för en "märkes" olja. Man betalar inte bara för märket utan även kvalite och prestanda (samma sak som att jämnföra en skoda och bmw)

Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Jag hörde av en kompis på biltema att deras olja är samma som Statoils olja. Biltemas bästa = statoils bästa.
da
69
dan
har surfat lite på detta tema.
och det verkar som om man enbart skall gå efter de kvalitetsmärkningar som API och den europeiska motsvarigheten säger. det är safe. sen är ju chansen att bli missnöjd med en billigare olja större då tex castrol inte har råd med att göra dålig olja, men det kan ju vara bra oljor som är billiga ändå.
Men kan de visa upp ett API index på hög nivå så köper jag den billiga, för API verkar stabilare än alla mekar faktiskt.. (jag tror 5W-40 med API SJ eller bättre är mer än ok för alla nyare bilar)

mossning,
Dan
Ett tips är att köpa oljan i 20-litersfat. Literpriset blir mycket lägre, man kan få en helsyntetolja av toppkvalitet för 70-80 kr/litern.
Det finns bara två nackdelar med syntetolja och det är pris och spaltläckage, d v s den kryper lättare igenom tätningar. Alla andra egenskaper är bättre- t ex så är friktionstalet (smörjförmågan) ca 20-25% bättre. Vad det gör för livslängden på motorn är lätt att räkna ut. Värmetålighet, kallstartegenskaper, reningsförmåga under hela bytesintervallet, avrinnning etc- allt är bättre. Många tror att syntetoljan rinner av motordelarna lättare än mineralolja, men det är precis tvärtom! När man stänger motorn håller kamaxeln ca 120-130 grader och då rinner mineraloljan av lättare.
Köp riktig olja - det är billigare att slita på oljan än på motorn!
Montoya
vad betyder de beteckningar på oljan ????

står nästan samma på biltemas och shell plus oljan ??
tex A3/B3 10w/40 eller nåt sånt det är väl inte samma kvalite på oljan !
jag vet att det står för kvalitetsgrad eller liknande men ???
da
69
dan
jag gjorde som sagt en liten (internet) undersökning.
det finns ett europeiskt organ ACEA(eller nåt liknande) som har krångliga kvalitetsbeteckningar..
däremot finns det amerikanska, och mer vedertagna, API som har bra graderingar. vanlig bensinmotor-olja heter S följt av en kvalitetsbeteckning. Biltemas hade (november) API SG vilket är att jämföra med de absolut bästa oljorna 1998.. API SH, API SI och API SJ är förstås ännu bättre. jag vet inte hur långt de har hunnit med sina bokstavskoder men API SL är en gissning på det absoluta toppskiktet idag.. dock är denna skala inte linjär förstås, och ej heller priserna ;-)

Jag kommer själv att lita helt på API, och bilens rekomendation om 5W-40..
5W-40 betyder "som en 5 vikts olja vid kallstart/vintertemperaturer som en 40 viktsolja vid vanlig gång"
sök på API+oil på google.com tex

jo och en annan grej, alla tillsatser som skall sänka friktionen och så; FUSK FUSK, 3 av de stora bolagen ligger i stämningar, och din olja har redan en massa välavvägda tillsatser..

mossning,
Dan
j_s
Bara ett tips. På Bauhaus har dom billiga märkesoljor, mellan 150-200:- för fyra liter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.