AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.055

Hur renovera handbroms på E30?

ant
Nu är det så att jag har rivit ned handbromsarna på min E30. Backarna var helt slut och vajrarna helt utdragna, så jag tänkte att det är lika bra att byta det när jag ändå byter övriga bromsdetaljer.
Nu till problemet, de gamla backarna var inte speciellt svåra att få bort, men det verkar lite värre att få dit de nya. Den övre fjädern har jag utan problem fått dit men det undre, hur i hela världen ska den komma på plats?
Jag har nya bromsbackar och fjädersatser.
Om någon kommer med hjälp kommer denne att vara mig evigt tacksam, då bilen måste rulla på söndag. Löser det sig inte får jag åka utan handbromsar..

Väldigt tacksam för svar.

==========
Min bil:Länk
Woodman
ant: Jag känner till den där nedre fjädern..sist när jag bytte backar och fjädrar..Så var vi två personer som hjälptes åt att haka fast eländesfjädern på plats.
Du har väl släppt justringsmuttrarna allt som går mellan framstolarna under mittkonsollen..?
ant
Woodman: Ja det var släppt och allt var väl förberett. Men lagen om alltings jävlighet skall ej underskattas.
Men efter mycket om och men, en sönderslagen hand (pga av vrede slog jag handen i väggen) och en överdrivet stor samling svordomar är allt på plats.
Återstår att se om det funkar eller inte imorgon.

==========
Woodman
Det löser sig...Ta det lungt.
Din BMW ser fräsch ut...har förresten likadana fälgar på min pärla.
Skall försöka fixa några bilder att lägga ut.
ant
Jo men i stridens hetta så....

Well, om allt går det ska imorgon så kan jag få åka lite i den bil som har stått på pallbockar och velat ut i snart två veckor.

Tack för berömen över bilen. Det behövs sådana här dagar.. ;)

==========
ant
Jaha, dags att ge sig av imorgon. Jag löste mina problem på så sätt att jag monterade bort handbromsbackarna, för att slippa problem med dom. Jag kunde inte hitta något fel även om något var väldigt fel. Backarna verkade ligga åt trumman när jag kom upp i lite fart. Vid sakta mak märktes inget. Jag behövde inte åka många meter innan skivorna var grymt varma och med risk får slagna skivor pga värmen valde jag att avbryta åkandet. Jag har tittat och kännt, men skivorna verkar inte ligga an om bakvagnen är upphissad.
Nåväl jag kommer kunna åka med bilen iaf, vilket är huvudsaken just nu. Jag ska åka till Värmland och ligga borta på jobb i tre veckor.
Om någon skulle komma med ett tips så kommer detta inte kunna provas förrän jag kommer hem igen.

Ha det fint alla Power-fans!
På återseende.

==========
Woodman
ant: läser ur en mont anvisnig från BMW ang bromsbacksbyte
Efter att backarna monterats skall de "köras in"

Man skall göra 5 Kraftiga inbromsningar med handbromsen från 50 km/h och sedan låta bromsarna svalna. Gör sedan 5 nya inbromsningar från samma hastighet.
Sedan finjusterar man läget på backarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.