AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.720

Vilken är snabbast?

Sida 1 av 2
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Är m5 E39 snabbare än M3 E46?
0-100 vad har dem för tider?
0-402 meter?
Körde mot en M3 e46 o vann med ca 2 bil längder..
Någon som vet?

----
Min FD,M3 DAYTONA
Länk
----
Beror på var du kör =)
M3 0-100 5.2 sek
M5 0-100 5.3 sek

M3 80-120 5.3 4:ans växel
M5 80-120 4.8 4:ans växel

M3 343 hk / 365Nm vid 4900
M5 400 hk / 500Nm vid 3800

I stort sett är M5 snabbar utom just vid 0-100.
Fast på bana tror jag M3 är klart snabbast, p.g.a. 225 kg mindre "övervikt".

///Egget
m3efl:

Var det en SMG du testade mot?
M3 snababre i starten men M5 tar igen markant i högre farter.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gustav,

Gör den verkligen det?
Om man jämför orig mot orig?

Fisken
Lite nyfiken på det här, hur stark är/känns en M3:a E46. Jag kör volvo s60 2,4t, den har ju 200 hk, det känns stark. M3:an har ju ändå inte alltför mycket vridmoment, till skillnad från m5:an. Känns m3:an stark oxå eller bara snabb upp till 100??
Läste sammandraget i Bayerische Blatt i morse om tester av m5 och m3 och sifforna ovan är ju definititvt inga glädje siffror iaf :)

Jag vet att m3 e46 mätts upp 4.8 från 0-100 vid ett otal tillfällen.
Detta har jag dock aldrig sett m5an prestera.
Men m5an har ju mer massa att få fart på också.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Fisken:

Bilen drar bra även vid högre farter dvs 160-230+ det är det som är så underbart med bilen. Upp till hundra är en sak men att ha kraft vid de högra farterna som M3 har det är få(vanliga) bilar som har.
Fisken: Du kan aldrig jämföra fartkänsla i en e46 m3 med en volvo turbo. Turbo känns alltid mer än vad de går om man säger.
Min uppfattning av m3 e46 är att motorn drar underbart i alla farter, Det som imponera på mig mest är draget från låga varv.

En bra jämförelse är en volvo T4 och en 328 E46.
På pappret väldigt lika bilar. I verkligheten är de dock så att t4an uppfattas som ett vildsint odjur och 328an som en stabil men väldigt diskret bil.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Fisken:
Din Volvo har en helt annan motorkaraktär än M3.
M3 ska varvas högt medan du inte har så mycket för att varva över säg 5500rpm på en turbomatad femma.
200hp vs. 343hp är stoor skillnad.

/Wille
Johan, det är jag rätt säker på. I 200+ km/h går M5an bra.

Det kan man ju se med M5ans mkt högre toppfart också.
Fisken
Tack för alla svar, då är det bara att köpa triss lotter om man ska ha råd med en sån "kraft" haha

M3:an är defenetivt drömbilen!!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Gustav,

Över 200 så är det inget snack, M5 är snabbast.
Johann:

Är det stor skillnad?jag menar märks det mycket eller är det tight?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Efter 230-240 är det rätt stor skillnad.
dunstan
I verkligheten faktiskt rätt ointressanta siffror. Det skiljer så lite i verkligheten mellan dessa M bilar. Ingen hänger av den andra på Svenska väger skulle jag tro. Men det är enklare att dra med en M5 då den ju har ett grymt vrid på låga varv. M3 måste man varva ur mer. (har tex kört ifrån en M3 E36 med min 320 e36. Föraren i den M3an trodde nog att han hade en turbo bil och växlade alldeles för tidigt... Pinsamt...)
Jag kan bara säga att om du tar 0-100 är det inte mycket som hänger av en E46 M3 men som sagt växla inte vid 6000.

Det enda som jag kört som var mer brutalt till 100 var en 996 turbo och det var en j*vla skillnad. Om man tar det *lugnt* accar den snabbare till 100 än en E46 M3 på max.

Är dock imponerad av draget mellan 150-257 (eller när nu fartspärren går in) då man relativt snabbt får upp den i maxfart.

Har tyvärr inte åkt eller kört M5:an ...
Jo
744
Jonhny
745 -85
Att M3an har lite vridmoment jämfört med en turbomotor har ju mycket med varvtalet att göra. 300hk vid 4000rpm är lika mycket som 300hk vid 8000rpm, men vridet är bara hälften vid 8000rpm.
Känslan av att slungas iväg i en turbobil är mest en skön känsla, sugmotorbilen går ofta lika fort ifall effekten(och vikt) är likvärdig.

dunstan, tycker itne det. 0-100 km/h är rätt ointressant, men väl över är intressant.. De riktigt roliga rejs jag haft är till 200 km/h eller över. Kul att dra en RS2 mellan Enköping och Stockholm som tror jag hade fartspätt hehe.

0-200 km/h säger mkt för det är oftast det det handlar om.

dunstan, gilalde dina inlägg omAlpinan, du verkar gilla den :) Trevligt och ovanligt val.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Starre.. Ja det var en -02 med smg och 19" hjul

----
Min FD,M3 DAYTONA
Länk
----
Håller VERKLIGEN inte med om att turbobilar skulle uppfattas som snabbare än vad de är, speciellt inte framhjulsdrivna!!!

Speciellt om vi pratar om dagens orginalbilar, gamla -70tals Saabar kan vi kanske glömma? (och 2002tii?)

De har ett högre vrid som duktigt maskerar känslan, det finns INGEN direkt topp eller dal i effektkurvan....

Kan meddela att både jag själv och mina polare tycker att min bil inte känns i närheten av lika snabb som den ÄR!
En M5 3,8 känns oerhört mycket snabbare, varje växel känns i rycken (lite iaf) och ligger man och pyskör och trampar i mattan så smäller det bara till och bilen gasar raskt på som F*n.
Medans min bil visserligen morrar på rätt bra men INTE känns det nå speciellt att bilen accelererar så fort som den gör!
Kanske för att kraften inte kommer bakifrån??
EN REN MYT tycker jag! Som man hör från MÅNGA BMW förare!
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.