|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har slarvat bort min tomgång! Bilen gick som vanligt när jag åkte hemifrån och 3km senare så frikopplade jag in mot en korsning och då dog den lille M20:n. Tomgången har alltså plötsligt försvunnit. Av det jag fått fram av sökningarna på detta forum finns 2 saker att undersöka, tomgångsmotor eller lambdasond. Vilka är symtomen på trasig lamda respektive tomgångsmotor? Dör de helt på en gång eller blir de gradvis sämre? Kan man mäta en tomgångsmotor? Vad skulle ni felsöka först och hur? All hjälp mottages tacksamt! --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- | |
Woodman |
Hej Magnus ! Tror att du kan utesluta tomgångsmotorn..brukar öka i varv då. När bytte du bränslefilter samt luftfilter sist..? Har du nyligen bytt dessa så tror jag att det ligger närma tillhands att mistänka bränsletillförseln tex: soppapumpen som börjar bli klen. (sliten) kan även vara en enstaka spridare som snålar på tillförseln av bränsle....hur går den i övrigt ? Hade du gjort något särskillt vid motorn innan den lille M20:n vart dålig..? |
|
Inga modifieringar på motorn dvs helt orginal. Däremot fick den lilla M20:n visa sin potential strax innan felet upptäcktes. :-) I övrigt går den lika bra som den brukar, därför tror jag inte på vare sig soppapump eller filter (som byttes för ca 800mil sedan). Om man bara håller igång den med lite gas så beter den sig lika fint som vanligt. Det är alltså enbart tomgången som är borta. Om tomgångsmotorn helhaverar håller den då öppet spjäll dvs hög tomgång eller stängt spjäll ingen tomgång? --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
Woodman |
Tomgången brukar oftast vandra mellan 1000-2000rpm. Då tomgångsmotorn börjar strula. |
|
Någon annan som har några tips än Woodman? --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
Woodman |
Dålig tomgång brukar även vara relaterat till tight ställda ventiler Kanske hände något vid kraftprovet...varvade du mkt ? OBS!! En vild gissning. kamremmen kn ev ha kuggat över ett hack. |
| Kolla så att inte någon vakumslang har hoppat av / gått isönder.. Gjorde det på min 320. Motorn gick bra sålänge man höll gas men dog när man släppte. | |
|
Felsökte lite idag. Ingen tjuvluft, alla slangar och kontakter verkar vara på plats. Provade även att byta styrbox men felet kvarstod. Tog lös tillsatsluftsliden (eller tomgångsmotorn som den ofta felaktigt kallas) och pluggade anslutningarna för att se om den jobbade överhuvudtaget. Det gjorde den inte, helt stängd hela tiden. Kollade pris på tillsatsluftsliden på Bosch då de ibland är billigare än "orginal Bosch", 2570kr ink moms. BMW orginal utan klubbrabatt 1715kr inkl moms. Beställde även den stora gummibälgen för 223kr och en liten anslutningsslang till tillsatsluftsliden för 19kr. Så vi får se till helgen om jag beställt rätt prylar! --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
Woodman |
Magnus ! Du kan testa tomgångsmotorn på följande sätt: sätt tillbaka den i motorn starta densamma, drag nu ur tomgångsmotorns kontakt då skall varvet öka till ca: 2000rpm..? du kan även mäta de två yttre stiften på dess kontakt skall visa ca 40 Ohm det mittre stiftet skall visa 20 Ohm:s motstånd. Klarar den dessa tester finns det ingen anledning att byta den... |
|
Tack för tipset Woodman! Mätte den genast efter dina anvisningar. Den är definitivt död... ingen varvtalsförändring om man rycker sladden (kollades vid felsök i bil). Motstånd 24ohm mellan de yttre stiften och 23 Ohm på det mittre mot det övre stiftet (sett på kontaktstycket med två styrklackar på vänster sida och en på höger eller kort och gott som den sitter monterad i bilen) 2 Ohm från det mittre stiftet till det nedre. Så det verkar inte vara så långsökt att ersätta den med en ny. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Så var tillsatsluftsliden (13411286065 pris 1715kr), Gummibälgen (13711708800 pris 222:50kr) och den lilla plastslangen mellan insuget och tillsatsluftsliden (13411718777 pris 19kr) bytta. Resultatet blev att bilen numer går som den skall och dessutom har den nu betydligt jämnare tomgång än innan tillsatsluftsliden gick sönder. Tack för alla tips! --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.