AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.672

Ditec=snabbare bil-?

Sida 1 av 3
Ja igår hämtade jag ut kärran blank och mkt vacker och med ett nytt lackskydd=Ditec. Dum som man är så åkte jag tillbaka till jobbet efter och jobbade några timmar, så tänkte jag borde kanske visa upp pärlan för herr Ask då han alltid retat mig för att jag tog MrCap och inte Ditec. Sagt och gjort ringer över till han och hör om han är hemma givetviss sitter han på kontoret och jobbar....

Åkte ut från jobbet efter några stoppljus ser jag en båge som oxså stanner till vid rödljuset hmmmm

Kollar temp bra:))kopplar in sport läge växling=läge 5 hornen börjar nu växa mer och mer...

Inte en blick mot bågen sekunderna känns nu som minuter varför slår det inte om.

Men helt plötsligt slår ljuset till jag trycker hårt pedalen mot plattan tittar hastigt på sidobackspegeln där ser jag att bågen börjar knappa in ser även att han kör på backhjulet.Tycker mig dock se att han börjar knappa in trycker på ännu mera och ser att han inte hinner ikap mig.....

Saktar in då rondellen kommer väldigt hastigt ser att bågen gör samma sak. Kör nu väldigt långsamt så att bågen ska hinna ikapp med döm av min förvåning då bågen inte kör om mig utan som jag saktar in. Vid nästa rondell smyger jag nästan fram i 50km/h men bågen saktar återigen in, för att i nästa rondell vika av mot annat håll än jag.Nöjd och belåten närmare jag mig herr Ask och smilet på kinderna gick nog inte att gå missa eller hur Ask?

Fråga:

Kan bilen gå bättre efter en lackbehandling eller hade jag bara en bra dag?
starre: Jag trodde inte du sysslade med rödljusrace och definitivt inte mot motorcyklar ;)

Naturligvis blir bilen åtminstone ett par tiondelar snabbare till 100 då den är nyputsad, visste du inte det?

CBM3:

Inte jag heller men nu har det hänt två gånger sen jag köpte bilen, kunde inte låta bli. Nu har jag nog testat bilen tillräckligt många gånger för detta år.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Självklart minskar luftmotståndet vid en lackbehandling, och det gör väl en 2-3 sek 0-100?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Givetvis förintar den fina Ditecbehandlingen all friktion från lacken, luften "rinner av" på samma fina sätt som vattnet när du spolar den. Detta kan leda till prestandaförbättringar helt i nivå med de CoolBlue nämner. Det leder även till bättre GPS-mottagning, lägre bränsleförbrukning samt att du nu kan spela det hemliga påskägget Mario Bros 3 på navin :DD

Eller var det motorns insida du fick behandlad starre? Kanske bäst så, så att den inte sotar igen ;-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
eftersom bilen är nybehandlad så har du ju blivit av med lite skit = mindre vikt...

denna skiten som fanns på bilen tidigare resulterar ju i mindre luftmotstånd, samt allt annat som redan har nämnts...men du kan ju nog räkna med att bilen kommer att bli elakare och elakare under dom kommande dagarna...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Körde motorcyklisten på bakhjulet hade han förhoppningsvis inte för avsikt att köra ikapp dig, i så fall är han inte särskilt duktig!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
inte att förglömma viktminskningen p.g.a lättare plånbok......
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kära starre!

Jag kunde inte köra fortare med min 125cc.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
;-)
Teoretiskt så blir ju faktiskt friktionen mot luften lägre, men i sammanhanget knappast mätbart.

En taxiåkare jag känner påstod att hans MB diesel drog 0,02 l/mil mindre efter lackskydd. Tror jag inte ett ögonblick på, men teorin är rätt, dock måste ju bilen vara ren hela tiden. Och skillnaden i bränsleförbrukning kan nog inte ens mätas i ml/mil.
Men jag lät honom tro att det var så, kanske han ville rättfärdiga de tusenlappar han betalade för lackskyddet ;-)

Men som turtle-reklamen säger "blanka bilar går fortare", det känns iallafall så!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En blank bil går ALLTID snabbare och DITEC behandlade bilar är givetvis snabbast i stan:)))
Asken
Ja det verkar vara en majoritet som vet att bilen går snabbare med en lackbehandling, vad skönt att få det bekräftat:))

Starre:
Sitter det ett Ditec märke på bakluckan efter behandlingen?
I såfall är det ju solklart: Dekaltrim ger mer än de flesta vågar erkänna ;)

/Wille
cdabox
Jag är rädd att du skulle blivit ifrån åkt om han velat, det krävs väääääääldigt mycket bil för att dra en båge vid ett rödljus...förutsatt att det inte är en 125a =)

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
Player:Såg inte ut som en 125cc:))

WilleW:

Sitter ett diskret märke vid ena sidorutan

cdabox:Visst kan man bli ifrån åkt av en bågen fast man har m3 konstigt vore ju annars.Men i detta fall så kom han inte om punkt!

Sen om han inte ville köra om alt inte kunde vet jag faktikst inte.
Faktiskt så vågade(?) inte Jörgen sätta något märke på varken M3 Caben eller E46 M3:an när jag gjort dessa fina hos honom.

Om och när det blir ny kärra kan det bli hög sannolikhet på en DiTEC på den med (är man en gång har vägarna förbi Sthlm hoppas jag Jörgen kan klämma in mig). Isåfall blir det ju på ett märke som ligger Jörgen närmare hjärtat så det borde inte vara några probelm alls hoppas jag ;)
CBM3:

Om det blir ny kärra troddde att det var klart:)))

Märket är MKT diskret så det torde även du våga ha på din kommande bil.........
starre: Du vet "it aint over 'til the fat lady sings". Jag vill kolla lite saker ..... men det är en sannolikhet gränsande till visshet ;)
cdabox
Starre: jag menade inte att jag inte tyckte det var roligt, kunde se ditt flin framför mig =)

CBM3C: Ska du sälja M3an?? Säg till i så fall....

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
cdabox: M3:an är till salu, kolla Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.