|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Sitter här och är mkt nöjd nu för när jag nyligen köpte min 735:a så sa förra ägaren att Climan inte blåste kyla och att dom sagt till honom att det troligen är kondensorn. Jag tänkte köra utan kyla i sommar kunde leva med det. Blev dock nyfiken och körde den idag till firma för provtryckning mm och det visade sig att min clima är för nya gasen (vilket är en förutsättning för att slippa ombyggnad och en god start) och efter diverse tester även att den var tät och fin.... Bara att fylla den och köra hem med iskall bil och se glad ut och sitter här med ett intyg på detta i min hand :) Mvh John | |
|
Visst är det "SKÖNT" att tillhöra dom "COOLA"... Hade samma tur när jag köpte min bil..... Peo |
|
|
Hej! Finns det något sätt att ser hur det är på sin bil? Eller man måste åka till en firma för att få reda på för vilken gas kliman är gjord? Eftersom ni båda har -92:or så funderar jag kring 730:n. Vet inte ifall det är något skillnad mellan Svensksålt och import? Tack på förhand! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Hej. Min såg han detta på direkt när han öppnade huven genom att kolla på de två nipplarna för fyllning. Min är en 92:a import om det kan hjälpa dig. 500 kostade en komplett felsökning och det var inte så farligt? Mvh John |
|
|
Du ser det när du öppnar huven, på plåten framför kylaren sitter en "klisterlapp" om AC:gasen...är "lappen" grön är det R 134, nya gasen, är den svart, är det R 12, gamla gasen. Peo |
|
|
Bra tips, en vän med M5 frågade precis mig om detta och enklare kan det ju inte bli :) Mvh John |
|
|
M5:an hade en svart lapp med R12. Frågan är om den är ombyggd redan borde man då ha fått en ny grön lapp eller kan man inte vara säker på det? Mvh John |
|
|
Om den är "ombyggd" så har dom bytt påfyllningsnipplarna samt att dom ska byta "dekalen".....men även om den ej är ändrad, så brukar det gå rätt bra att köra i nya gasen i gamla systemet, bara man är noga med att köra den helt "vacumtom" på gamla gasen och sedan tillsätta ny olja. Jag har gjort det på två av mina tidigare bilar och det funkade helt perfekt. Men det är ju upp till var och en om man vill chansa eller lägga ut en hög med tusenlappar.... Peo |
|
|
Ok låter ju smart. Jo vacumtömma var han noga med på min även om den hade nya gasen innan men han sa också att det är stenhårda regler på det dom sysslar med så att han (i detta fall) skulle slänga i nya gasen i ett gammalt system låter inte troligt Var det tex minsta läckage så får han inte fylla med nya gasen heller även om jag som kund vill det. Är säkert olika från företag till företag hur noga dom är med att följa alla regler men det är ju bra att det finns ett billigare alternativ. Mvh John |
|
|
Så "farligt" är det inte...men "leta" rätt på någon som jobbar med kyla...dom brukar kunna fixa det på en parkeringsplats någon stans framåt kvällen...mot en färgad peng, förstås. Den gamla gasen är MYCKET värre mot miljön så där förstår jag nogranheten, men för R 134....njja...det är bara att fylla. Peo |
|
|
Okaj, skall tipsa honom om det! Mvh John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.