AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.093

Elfel 520-93, 5:ans säkring går hela tiden

Hej!

Har problem med att 5:ans säkring går med jämna mellanrum.
Det är lite märkligt, ibland kan jag köra flera veckor utan att byta
säkring, och ibland får jag byta varje dag. Det verkar som om man väntar att slå på ljuset några km så håller den längre?
Saknar elschema, men vet att höger p-ljus+instrumentbelysningen
går på denna. Någon som har några tips hur jag löser detta?

Tack

Per
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Har vädret någon inverkan på när säkringen går? Eller med andra ord, bänner den lättare när det är fuktigt eller regnigt?
JO
123
JOP
535i E34
Det är troligt att någon kabel har fått isoleringen avskavd mot något, exempelvis en vass plåtkant med jordanslutning.
Detta kan vara lite eländigt att hitta, men om du känner ngn elektriker som du kan låna utrustning av, och laddar hem ett gäng elscheman så kan det vara lösbart utan allt för många gråa hår.

/JOP
Hej.

Nej, det tycker jag inte, har försökt lägga märke till det. Jag visste
när jag köpte bilen för tre år sedan att förre ägaren( en kompis)
hade bytt denna säkring innan. Det tog ca ett år innan jag behövde byta, den men nu har problemet accelererat. Tyvärr vet jag inte exakt vilka kretsar som denna säkring skyddar. Tysk instruktionsbok, och min Tyska är inte den bästa tyvärr. Har provat säkra upp med en 20 amp, men den håller inte heller. Vågar inte gå högre upp i amperetal.

Mvh

Per
Har en idé om denna, eftersom jag bråkar med precis samma säkring just nu (se tråd i närheten). På säkring 5 sitter även regskyltsbelysningen, vars kablar går till bakluckan = skavs lätt av. Behöver inte vara det, men kolla!
Kollat alla kablar,ser OK ut, men den eländiga säkringen går fortfarande när den känner för det. Skyltbelysning OK, h. bakljus OK, h.parkering fram OK, har kollat dom alla..Kört fast lite här, alla tips emottages tacksamt!

Suck.

Mvh

Per

Kolla kabelstammen till bakluckan igen. Kabelisoleringen blir dålig och det syns inte genom "strumpan". Jucka lite på kabelstammen först och försök mäta (t.ex ohma mellan säkring 5 (med säkringen ur, inte på matarsidan) och jord), klipp upp strumpan sen när du känner dig säker. Jag hade ~8 kablar som låg oisolerade mer eller mindre mot varandra!
Hittat felet! Här kommer lite feedback.

Märkte att när jag stängde dörren gick säkringen, konstigt då innerbelysningen inte går på den säkringen. Stängde dörren utan att sitta i bilen, säkringen höll. Öpnnade dörren, satte foten i förarsätet och säkringen gick! Min förarstol har elektriskt just. svankstöd, och sladden till den belysta kontrollpanelen hade skavts av under förarsätet och kortslöt. Så lite det behövs....

Mvh

Per
Visa användare
35
Kristensson
Bmw 525i 24v -92
Jag har exakt samma fel som dig men jag har inte elstolar ???

"it´s better to burn out then fade away"
Hej, nej det enda med el i min stol är det justerbara svankstödet, så elstol vill jag inte kalla det. En tanke kan ju vara att det kablaget är fördraget på din bil, så kolla under stolen om det finns kablar fästade i underredet. Finns det, så prova med att lossa dessa och låt dom hänga löst utan att komma i kontakt med jord och se om det hjälper.

Mvh

Per
Visa användare
35
Kristensson
Bmw 525i 24v -92
Har lämnat i bilen nu så !

"it´s better to burn out then fade away"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.