|
|
|
|---|---|
|
Har fått bra priser på JVC-prylar och satt och bäddrade i deras katalog. De har ett gäng CD-växlare som passar BMW om de har MOST-kontakt... Vad står förkortningen MOST för och vad innebär det, nån som vet? | |
|
Hänger nog inte på kontakten enbart, nåt missförstånd kanske. Den måste kommunicera med bilens I-buss osv för att du skall få info i displayen, manöver från multiratten osv. FP |
|
|
Jo, kan allt det, det är därför jag blev konfunderat. Men står klart och tydligt i deras katalog att har bilen MOST-kontakt så kan man styra den via Multiratten. Tycker oxå det låter som nåt inte är rätt, står en liten tabell vilka bilmärken de passar och under BMW, de som har MOST. Du råkar inte veta vad MOST står för? Om inte annat kan jag skicka en katalog till dig om du är intresserad, är nämligen ÅF för dem och blev ruggigt förvånad... |
|
|
Kan inte säga vad MOST står för i detta fall. Alpine, Philips, Blaupunkt och Becker är väl de leverantörer som jag vet att BMW använder i sina system. Många försöker hacka sig in på I-bussen för egna lösningar med MP3-spelare osv, finns visst nåt forum för detta tror jag. Sen finns det en del adaptrar för att koppla in andra spelare än de som jag nämnde, Sony bl.a men jag tror inte man får full funktionalitet på displayer eller på multitratten. Men det är vad som jag vet idag, kan snabbt ändras, kanske JVC har en färdig lösning, MOST är nog ingen fysisk typ av kontakt, kanske ett visst gränssnitt eller nåt sånt. FP |
|
|
MOST är beteckningen på det bussbaserade kommunikationssystem som sitter i bilar från -02 tror jag visst. Det funkar så att man bara hänger på enheten på bussen och slipper då alltså dedikerade kablar mellan två enheter. Vad förkortningen står för MOST = Media Oriented Systems Transport. För tech geeks Länk |
|
|
Kunde man ju gett sig f-n på, skall till BMW idag och köpa bromsklossar, skall väl ställa en liten fråga till dem. Annars får man väl byta till en nyare :) Annars hade JVC kommit med mycket fina prylar... |
|
|
Ytterliggare ett bussystem då, BMW hade ju sedan tidigare CAN-buss, I-buss och K-buss bara..)) FP |
|
|
Som vanligt med standarder med andra ord... Men I-bus som BMW utvecklat är väl bara en variant av standarden K-bus om jag förstått det rätt? Och ren K-bus existerar väl inte i BMW utan där heter varianten I-bus. Rätta mig gärna om jag har fel. Hur som helst så verkar MOST finnas på nyare bilar, synd, bra pris på JVC-prylarna samt att den skulle funka med multiratten mm. |
|
|
Jag vet inte riktigt i BMW:s fall, båda benämningarna förekommer i scheman osv. Förutom den äldre CAN-buss standarden är det ganska säkert att BMW använder även High speed CAN-buss. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.