|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, funderar på att byta bromsskivor och klossar på min bil då de inte nyper riktigt så bra som de gjort innan. Är det rimligt att försöka sig på att göra detta själv?? Behövs specialverktyg?? Jag är ingen bilmek men jag har grundläggande tekniska kunskaper och färdigheter. Har bl.a. bytt airbagratt m.m. Vad kostar material? (Nya skivor, nya klossar, endast fram) På BMW ville de ha 3.500:- för båda sidor. Tacksam för all hjälp! | |
Strukt |
Jag är väl en novis egentligen, men jag lyckades efter mycket slit att göra det själv så... Visst byt du. Tror dock du behöver en 7mm insexnyckel för arbetet (viktigt). |
|
En 7mm insexnyckel behövs för att ta bort oken ja. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B! |
|
ludde |
bytte skivor och belägg till brembo slitsade skivor fram 800:- st green stuff belägg fram 700:- allt till ett pris av 2300:- gjorde allt själv dessutom tog en förmidda men d var d värt. Leffe Ludde |
|
Funderar också på att byta skivor på min E36'a, men jag har en fråga: Just nu sitter det rätt slitna 15" fälgar på bilen, och då ser det rätt ok ut med orginalskivorna. Dock om jag byter upp till ex 16 eller 17", lär dom väl se lite klena ut... alltså: hur stora skivor kan man knöka in, eller rättare sagt, hur vet man att en viss skiva passar till en viss fälgstorlek? Lika intressant: är det godkänt i t.ex. besiktningen att ha större skivor än orginal? Vilka märken är bra förutom Brembo för den delen? // Björn |
|
|
Här finns mycket bromsgodis: Länk Finns allt från skivor och belägg till orginaloken ända upp till kompletta satser med specialok. Trevliga och kundvänliga dessutom! //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
håller på å byter skivor på min beemer just nu faktiskt, som vanligt så stöter man på patrull (bultjävlarna sitter ju som faen)... Ger upp nu é trots allt lörda å bässen väntar juh, nyyt försök imon ist //Haller |
|
| Köpte mina belägg på mekonomen, kostade runt 400:- för båda sidor. Slitsade brembo kostar runt 400 styck på mekonomen. Det är kalas enkelt att byta skivor o belägg på E36 enligt mig, iaf om man jämför med andra, oket sitter ju bara med två bult, delningen med två insex. Fast om det är fastrostat kan det ju bli värre. Bytte bromsbackar nyligen, fick ta fram glidhammarn för att få bort trummorna bak, riktigt svettigt =) | |
| Fel av mig, Brembo MAX slitsade skivor kostade 558:- styck. Beläggen kostar dock 321:-. De vanliga skivorna kostar 439:- styck och är säkert helt ok dom också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.