AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
891

importerad Z3

Hej.
Jag funderar på att köpa en importerad Z3 som uppges ha gått omkr 4000-5000 mil. Hur kan jag avgöra om mätarställningen stämmer ? Ska jag räkna antalet stenskott eller hur göra ?
/Jontas
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det finns väl ett par sätt att kontrollera miltal på en bil.

En bil som bara gått 4-5000mil kan ha original däcken kvar, vilket är bra då man kan se om bilen drar snett och sliter däcken konstigt. Men kan också ha sprillans nya då det kan vara dax för det.

Ratten bör inte vara sliten om det är en skinnratt, om möjligt något lite nött just där man alltid håller händerna (kvart i tre ungefär).

Sätena bör inte heller vara slitna eller ursuttna. Passagerar sätet är oftast inte lika mycket använt som förarsätet men de bör se och kännas ungefär likadant. Skinn kan bli lite blank när det slits men efter 4-5000mil bör de inte var för blanka.

Har bilen plastmattor bör de inte heller vara så slitna, något slitage blir det ju alltid under gasfoten (av någon anledning! :-))

Blästring av fronten: Jag tror inte tyska bilar blir så blästrade. Min bil levde ett år i Tyskland och sen resten av tiden i Sverige, den har en något blästrad front (-99a med 4500mil på mätaren).
Kolla framför allt att framlysen och motorhuv är ungefär lika blästrade så ingen av dem är utbytta pga krock! även framrutan får ju lite blästring men bör vara nästan helt klar.

Sen bör du väl kolla så att bilen inte är omlakerad, följ alla skarvar och leta efter lackskarvar efter maskeringstejp. Se på bilen i dagsljus och från olika vinklar så att du ser nyansskillnader efter en omlakering. Dörrar och luckor ska följa karossen utan att glipan/springan ökar eller minskar. Nu kan ju dessa bilar vara omlakerade pga avundsjuka snorungar som inte har råd att köpa egna bilar och då repar andras, men det ska säljaren själv berätta innan du hittar bevisen annars är han oärlig.

Avgassystem lever betydligt längre än 5000mil så den bör inte vara bytt, det samma gäller stötdämpare och fhjädrar.

Sen gör jag alltid så att jag kikar under huven, en ren och fräsh motor tyder på en ägare som är mån om sin bil. En motor som ser ut som en stenkross skulle jag aldrig köpa, sen finns det de som polerar upp hela motorn med div. spray och vax för att dölja ev. läckage osv, här bör man vara lite observant, men kan vara en vanlig rekonditionering också.

Serviceboken är viktig, utan servicebok skulle inte jag köpa en BMW. Kolla också att service boken inte är tillverkad efter bilen (EZ-datum på bilen och tryck datum på baksidan av serviceboken). Kolla även att chassinr. på insidan av pärmen till serviceboken stämmer med bilens nr.
Nu är det svårt att veta om alla servicar i boken verkligen är utförda eller bara stämplade och underskrivna av icke existerande verkstäder. Men man kan faktist be BMW i Sverige kolla upp hela historiken på en bil som servats på en auktoriserad BMW-verkstad i SV/TY. Det kanske kostar en slant men då kan du sen jämföra med den service bok säljaren visar fram, samtidigt som du redan i förväg vet vilka reparationer som är gjorda på bilen.

Det viktigaste av allt är kännslan, den första kännslan man får när man ser bilen och träffar säljare. Känns det inte bra så gå därifrån, den första kännslan är nästan aldrig fel. Visst kan man vara kåt på att köpa en bil (speciellt om den har stora snygga fälgar osv, men det kan vara dem som gör den osäljbara skruvade 20.000mila bilen säljbar). Så känns det inte rätt från början så gå därifrån, en säljare kan alltid få dig att byta åsikt, det är deras jobb.

Nu tror jag inte Tyskarna skruvar mätare mer eller oftare än vad vi Svenskar gör som tar in dem, men jag har hört att det är fult att ha en bil som gått lång i Tyskland och därför skruvas en del mätare där.
Det är ju så att Tyskland är ju lite mer befolkat än Sverige, vilket gör att huspriserna i städerna är otroligt dyra i Tyskland och folket tvingas ut på landsbygden. Nu har de ju Autobahn och kommer snabbt och lätt in till städerna i alla fall, men de tillrygga lägger också många fler mil i snitt än vad vi Svenskar gör. Här kör vi kanske 1500mil/år på en vanlig bruksbil medans de kör 3-5000mil/år. Nu går väl kanske inte alla Z3or så långt men de har inte vinter som vi vilket gör att deras Z3or nog går runt 1000-2000mil/år ändå.
Jag skulle inte köpa en Z3a som bara gått 4-5000mil i Tyskland och är äldre än max 5år.

Hoppas du fått några tips om vad du ska kolla efter. Jag tror även det finns en köpa begagnat checklista på denna site.

PS. givetvis måste du lyfta på bilen och kolla läckage under, drivknutar, slutväxel, vxllåda och motor, kolla motoroljan så den ser bra ut, kylarvätskan så det inte finns oljeringar i den samt provköra bilen innan du bestämmer dig. DS.

/Richard

By Z3MPOWER
"Super nua non nosent"
Det finns en inre mätare i varje bil som inte går att återställa. Ring BMW och fråga hur du kan avläsa den. Möjligen krävs Diagnostikverktyget för det ( gissning) men om du köper bilen så tycker jag att säljaren borde gå med på att testa bilen på sånt vid ett besök hos BMW auktoriserad verkstad. Det borde liksom ligga i hans intresse...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Tror tyvärr inte att denna mätare finns på E36-modellerna under vilka Z3orna ligger.
Jag försökte, BMW trodde att det skulle gå, men kom till sist med svaret att detta inte finns förrän på E39 och E46.
Sen tror jag visserligen att man kan skruva även denna mätare...inget är väl 100% säkert...tyvärr...
----------------------------------------
Snart bär det iväg till Österrike...ska lufta ordentligt på Autobahn :)
Har varit med om en lustig händelse med min bil. Köpte den direkt av BMW men efter ett tag visade det sig att hastighetsmätaren glappade. Unnder varierande tidsperioder föll den rakt ner och blev liggande vid noll, trots att jag tappert låg betydligt över det :)
Något som var intressant var att odometern (tripmätaren) inte fungerade alls under dessa perioder. Lämnade in bilen för att justera detta och då kunde de inte "justera upp" miltalen efter egentlig körsträcka utan fixade bara ett glapp i elektroniken. Skillnaden var i för sig enbart någon mil eller så, men trots det ganska konstigt att det går att manipulera så lätt om man nu skulle vilja det..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
kolla Länk som kanske kan hjälpa dig.
Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.