AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.022

Turbo bygge i M5 3.6

Sida 1 av 2
Jag har (snart) en stor Hollset HX50 (eller liknande) turbo som jag skulle vilja få ner i min BMW. Jag är inte ute efter några 700Hk, även om det vore häftigt förstås, men kanske 400 eller 450Hk, bara jag åker ifrån polarens M3a (sorry Makarow).

Säg att jag fixar en topplockspackning i koppar och får ner kompet till 8-9:1 eller nått, skulle orginal kolvar och stakar palla lite överladdning? Sex stycken smidda kolvar kostar ju hur mycket som helst, så det vore ju skönt att slippa.

Växellåda och bakaxeln då, vad pallar den? Bakaxeln klonkar och tuggar ju redan, så det blir väll bara en stor spånhög och en oljefläck kvar av den om man gasar på lite.

Det vore ju inte helt fel om man kunde klara sig utan ett separat tändsystem heller, då sparar man ju lätt 10.000 kr, men det kanske är ett måste. det vore ju häftigt om man kunde koppla in laptopen under färd och få massa "ERROR, ERROR, SUPERERROR" meddelanden när man drar på med lustgasen, och har man tur så losnar kanske golvplåtarna också. Det känns lite taget från "The fast and the furious" och det kanske är lite overkill också. =)

Seriöst, skulle det fungera med orginal kolvar, några extra Hk måste ju gå att få. Eller ska man slå till reält och köpa alla "top of the line" prylar som finns till bilen och sedan dra allt på fyra hjul... i Mariestad iallafall.

Tacksam för svar och idéer av alla slag.

Mikael Melander
Länk
Snacka med grabbarna på Stylingkompaniet!Diskutrerade tidigare me dem att sätta lite extra fart på min gamla 3,6:a o om ja kommer ihåg rätt så föreslog de en kompressor o bara ladda ca 0,5.Motorn behövdes inte öppnas ens om ja minns rätt....Beräknad effekt runt 400-420hk,va de skulle kosta minns ja inte men inte så blodigt....Länk
Det dumma är ju att jag får turbon gratis till skillnad mot en kompressor. Men om man inte behöver göra några större ingrepp på motorn så kan det ju överväga.

Mikael Melander
Länk
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hepp......

Laddar du inte så mycket och inte gör något större misstag så håller nog motorn utan problem.

Drivlinan håller garanterat med brasklapp för kopplingen.

Montera turbon, slå i större spridare, köp ett lambda instrument, montera ett SMT6 och kör....

//Jesper
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Lovar dig att om du fixar detta och kör ifrån mig så ska jag med hitta på ngt kul...Kompressor eller turbo med lite lustgas vore ju inte helt fel faktiskt...ha ha ha

Marcus Kylén
Länk
M5 har ju "rätt" så hög komp orginal.
Att ladda 0,5bar med över 10 i volymkomp blir nog inte optimalt även om det GÅR.
Man får nog kyla med rätt mycket soppa med resultat att bilen drar tokmycket soppa och ger sämre effekt än med rätt komp för rätt laddtryck.
Men det blir rätt dyrt att byta kolvar, svarva ner orginalarna är nog inte så dyrt men går det?
Stakar och drivlina är nog inge problem med den måttliga effektökningen (iof är det mera vridet som sliter på saker...)
Iof behöver du nog inte ladda 0,5bar för att komma över 400hk!!!
Lycka till!
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Kilander kör med ju med std stakar och bara andra kolvar. Dock kan jag ej komma på nu i denna stund vad han kör med för komp. Drivlinan håller ju också.

Hör med honom angående en liten konvertering av denna motor.

Mvh Tobias
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag är ingen expert på området men att montera en stor turbo och köra med lågt laddtryck känns inte helt rätt.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
..det borde ju drälla av gamla turbosnurror från skrotade saabar och liknade
Jo
744
Jonhny
745 -85
Med turbo från en saab turbo så tappar motorn effekt. För att få mer än 315hk så måste ju turbon orka med mer. Alltså blir det en stor turbo även om motorn inte ska ha så mycket laddtryck.
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Du kan överladda alla sug-motorer med 0.4 bar innan du behöver sänka komp. Men du får absolut inte överskrida 0.4! MYCKET stor chans för total haveri. Tro mig... Jag har testat... Om du laddar i runda slängar 0.4 bar så får du 40% effektökning. Alltså, 315hk + 40% = ca 441hk... Lycka till!

BMW följer inte utvecklingen... Dom LEDER den!!
Är det samma ökning av vridet som hk?
Hur mycket pengar måste man lägga på sprutet?
Funkar det bra att köpa beg prylar eller är det stor risk?
Är det autronic som e det bästa alternativet?
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Ett tips är att koppla in en övertrycks dosa oxå, hittar du i en skrotad saab tex, och koppla in den på tändningen. Sen kan du ställa in max tryck på den, och koppla in på tändningen, så den bryter över visst tryck..då du slipper en turbo som rusar ohejdat vid eventuellt fel ...
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Jag tycker ju absolut man ska köpa en ny turbo och wastegate... Resten kan man ju försöka komma undan snålt med...

32
26
327 tic
327 tic
Spiralkinder!!
Ja tänkte få lite bättre fart på min gamla bruks 530ia med turbo..
Om ja håller mig under 0,4 bar, behövs det mer soppa då eller har jag fel??
Sp
116
Spiralkinder
535d M-Sport -05
M5 3,8 -92b
520i -88
2500 -75
Du kan troligtvis komma undan utan bränsletillskott om du laddar under 0.4 bar. Men jag tycker du ska göra det riktigt med komp sänk, större spridare osv... Fördelen är en klart mycket driftsäkrare motor...

32
26
327 tic
327 tic
ja visst lönar det sig i längden, men ja tänkte bara få lite bättre fart i den så lätt som möjligt.. Hur funkar turbo ihop med automat lådan??? hur myckt effekt blir det ungefär om ja laddar 0,4 tro??? ja vill inte lägga ner för mycket tid på bilen eftersom ja har en del å göra med å få ner verdi stakarna å je kolvarna i den andra ja har..
Att påstå att 0,4bars laddtryck ger 40% mera effekt är rent felaktigt om vi pratar turbo.
Jämför in/utloppet på turbons avgashus med erat orginalgrenrör så ser ni en markant skillnad i tänkbart flöde...
Turbon ger inte bara, den tar också lite!
Visserligen har den en högre verkningsgrad än en jämförbar kompressor men 100% är den INTE!
Att ladda 0,4bar med kompressor kan ge nära 40% ökning i effekt på vevaxeln men den äts upp delvis av att kompressorn tjäl effekt från densamma.
Dvs mera än vad turbon snor genom ett sämre flöde på avgassidan...
M.V.H.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Andreas Plars:
Med 0,4bars laddtryck höjs både den effektiva kompressionen och luftmängden. 40% mer effekt är inte alls felaktigt.
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
Jeg lader 1 bar på min originalmotor(m10 1,8), og det går fint. Husk at ved 0,4 bar har du MINST 40% bedre fyllingsgrad. Med en sugemotor har du alltid undertrykk i innsuget. Har hørt fra en som kan mye om turbo at man får ca 108% mer effekt ved 1 bar ladetrykk!

Husk at enkelte rallybiler har en restriktor på 40-45mm i innsuget på turboen, men alikevel har de bra effekt

950kg bil med 1800ccm og turbo
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
altså 1 bar overtrykk og 9,5:1 i komp, og datasprut

950kg bil med 1800ccm og turbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.