AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

Skrapljud vid växling / sport-filter fråga?

Hejsan

På senaste tiden hör jag ibland ett obehagligt skrapljud från växellådan vid växling från 3-2.
Detta uppkommer bara vid växling från 3:an till 2:an och vid hög hastighet, typ ca: 50-70

Vad beror detta på? vet att det finns nåt som heter synkringar.

Sen har jag funderat på en annan sak också.
Om jag som har en helt orginal 325 e36 köper sport luftsfilter, får jag då nåt märkbart högre motorljud då??

Jag vet att man får ut ca: 3-4 hk, men märks det?

En kompis har en s40 2,0 turbo med luftfilter, och han har rätt grymt ljud, men det är väl pga att han har turbo??

Är det värt pengarna helt enkelt??

------------------
www.cleandesign.se
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ang. sportluftfilter:

Högre insugsljud får du tveklöst. Extra hästar får du med stor sannolikhet INTE. Mer skit in i motorn och Luftmassemätaren får du GARANTERAT!

Sök i ämnet för mer info!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Marzocchi: Det er for lydens skyld man bytter til sportsluftfilter (det samme gjelder sportsavgas). Det blir ofte litt grommere/grovere lyd, ved gasspådrag. Varerer nok med hvilken type og merke sportsluftfilter, motor osv.

Når det gjelder HK, så er det nok mest tull fra produsentens side, og ønsketenkning fra naive konsumenter (?). Noen synes kanskje bilen puster lettere ved spesielle varv?

I noen tilfeller kan det kanskje være en økning i effekt sammen med chip og avgas, men det er omdiskutert og dermed sikkert ikke betydelig eller særlig merkbart (sett bort i fra lommeboken).
Det er min teori/konklusjon..

For kompisen din kan det kanskje være litt annerledes. I en turbomotor er det mer å hente ved tuning. Kanskje lyd også?

nofx16: Er det "dokumentert" at den økte mengden støv/skit som kommer inn i motoren ved bruk av sportsluftfilter er merkbart mer skadelig for motoren enn et standard ("overbeskyttende" og lufttett?) luftfilter? Antar at det var det du innsinuerte.

Jeg vil tippe at det har lite å si for en frisk motor i prakis - dersom man sammenligner med kaldstart, dårlig olje o.l. Jeg skal ikke være så påståelig altså..
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Nei, glem at jeg nevnte dårlig olje. Det skal aldri forekomme. Men kaldstart er noe de fleste av oss ikke kan unngå til en hver tid iallefall.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Morten M,

Är det dokumenterat? Svar: Japp! Länken till testet där konfiltrets högre genomsläpp bevisas finns någonstans i forumet, jag tror det var Johan B som postade den. Pröva att söka, så kanske du hittar den, annars får du lita på mitt ord :)

Om det är dokumenterat hur mycket motorn TAR SKADA av detta vet jag inte, men mitt sunda förnuft säger att skit i motorn=inte bra. Dessutom går luftmassemätarna ofta sönder på grund av detta.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
nofx16: Ja, jeg vet at det slipper inn større mengder partikler, men det er hvorvidt det har betydning for motorens levetid jeg undrer meg over.

En annen ting.. Slipper sportsluftfilter inn større partikler, eller bare større mengder med partikler av samme størrelse?

Bare en tanke: Om det er slik at et sportsluftfilter slipper inn f.eks tre (?) ganger så mye skit som et vanlig, så har man sluppet inn like mye skit ved 33.000 km som et vanlig luftfilter har ved 100.000 km. Har hørt et lignende argument, og det er "logisk" at sportsluftfilter da sliter mer på motoren..

En motor som har gått 100.000 km er antakeligvis mer slitt uansett, men hvor mye av skitet (med orginal luftfilter) har egentlig skyld i slitasjen - med tanke på øvrig friksjon osv.?
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Morten M,

I testet jag läste släppte filtret genom BÅDE större och mera av de mindre partiklarna.

Det vore intressant att höra erfarenheter från någon som kört RIKTIGT långt med ett sportluftfilter monterat!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
För att kommentera växellådan så lär det vara så att den gått på fel olja. Eller bara så att den slitits och det är synkringarna som börjat ta stryk.
På gamla -02 modeller är det väldigt vanligt att de fått så kallad hypoid olja i växellådan och detta ger obenhörligen rapningar vid växling. Vilken olja som skall vara i E36:n vet jag inte på rak arm. Men ett byte lär inte hjälpa. Däremot ser det till att ytterligare skada inte sker.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
nofx16, Morten M: ok, tror jag fattar, med andra ord är det inte värt att skaffa s-filter !?

Codriver: ok, olja skall jag alltså byta, då är du fråga vad är det för nån olja och hur tömmer/fyller jag växellådan?(får bli sökfuntionen i forumet)

Men hur kan du vara så säker på att det är oljan??
Skall jag byta synkringar åxå??

------------------
www.cleandesign.se
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Troligen kommer inte oljebytet att ge någon förbättring. Men förhoppningsvis ingen fortsatt försämring. Jag kan inte vara säker på att det är oljan. Bara att äldre växellådor var känsliga. Hur det är på nyare lådor är jag inte säker på. Naturligtvis kan bekymmren bero på att växellådan är misshandlad av tidigare ägare. Eller att kopplingen varit dålig vid tidigare tillfällen som gjort att motorn inte kopplats ur helt vid växling. Men allt är mer ller mindre kvalificerade gissningar. Men ett oljebyte skadar inte.

Byta synkringar är bökigt. Bättre då att leta en frisk begagnad växellåda på skroten. Skall du byta låda är det ju smart att byta olja på den nya innan montaget. Lite lättare att komma åt.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Marzocchi: Sportsfilter er ikke direkte skadelig, men det er muligens en faktor som bidrar til at motoren blir utsatt for mer slitasje. Det er hva jeg tror da. Hvor mye partikler som kommer inn i motoren kommer også an på hvor du ferdes, om du kjører på grusvei osv.

Så jeg vil verken anbefale eller fraråde deg et s-filter, siden jeg ikke er kvalifisert til å gi deg et korrekt svar.

Selv kommer jeg til å montere s-filter på min bil. (Er ikke av dem som behandler bilen dårlig ellers). Skal kjøpe en bil som har gått ca 4-8000 mil. Jeg vurderer det slik at s-filter ikke er noe problem på en ny og god motor. Dessuten kommer jeg til å demontere filteret før jeg selger bilen videre om noen år/5000 mil (?)..

Regner ikke med at motoren tar skade av det, men ville vært skeptisk til å kjøpe en bil som har kjørt over 10.000 mil med s-filter. Men det er fordi jeg er nøye på alt.
För att se saken ur ett annat perspektiv:

Tänk Er ett gammalt igensatt orginalfilter, som har mycket dåligt luftflöde och tvingar motorn att suga i sig mer bensin vilket medför sämre förbränning och i extremfall kanske till och med att mer oförbrännt bränsle går vidare till kattarna.. Är inte det mer slitage på motorn än att i fallet sportluftfilter utsätta den för en större dos smutspartiklar?

Jag tror för övrigt att det kan ha ganska stor betydelse vad för sorts partiklar man får in i motorn. "Vanlig" stadsluft med lite damm och poller tror jag inte är någon större fara, men vid körning på t.ex. nysaltade grusvägar eller vid vinterväglag tvivlar jag inte en sekund på att det kan vara skadligt för motorn att få in all smuts som det innebär. Särskillt om bilen får stå en stund mellan varven, så att eventuellt saltstänk hinner på ordentligt fäste inne i cylindrarna...

Så, min teori är lite luddig, men den bygger i stort på lite sunt förnuft. Att orginalfilterboxen är bäst för motorn är ganska självklart, men bara så länge filtret hålls rent och fräscht och byts med relativt korta intervaller - för det gör en väldigt duktig skillnad..

Att luftmassemätaren går sönder har jag fått för mig beror på att de flesta sportluftfilter som sagt är oljade, och den olja som då filtret är nytt släpper och följer med insugsluften in i motorn även fastnar på "lmm" och helt enkelt får den att brännas sönder/sluta fungera.
Det felet har jag högst troligt på min egen bil.

För övrigt vill jag poängtera vikten av att ge motorn kall luft - med andra ord flytta luftfiltret en bit från motorn, alternativt skärma av det.

Tänk även på att om du sätter ett öppet koniskt filter direkt på insugsröret, kommer en stor del av filtret att täckas av motorhuvens isolering då den är stängd = sämre luftflöde.

// Björn
Hejsan!

Det var ett tag sen den här tråden var uppe.
Tänkte höra hur det gick med din växellåda, jag har samma problem.

mvh / Andreas
Hej, jag har inte fixat problemet utan jag har inte märkt av det på ett tag.

Har däremot lärt mig att lägga i växel just innan jag ska börja gasa igen så att jag inte lägger i tvåan i 70.

har du inte bytt olja?
du har inte åtgärdat det, du lägger bara inte i 2:an i höga farter?
det gör inte jag iallafall. när man kör sakta så låter det ju inte.
om man inte växlar så det skrapar till kan det väl inte förvärras?
Att ett sportfilter tar in mer skit i motorn stämmer inte, eller det beror ju på om man köpt ett billigt filter från någon mindre eller okänt märke kan stämma. Få mer skit i motorn stämmer inte på bättre filter, hade själv ett gotton green fungerade alldels utmärkt

Luftmassemätaren kan ta skada för att dett sportlufts filter ska man ju rengöra och smörja in i olja, det är det som luftmassemätaren tar skada av, den suger åt sig detta och då skadas den på sikt.

Ang växellådan så skrapade min när man drog ut den på 3:an och la in 5:an vid snabba växlingar men om man drog ur 3:an växael och sedan förde in 5:an med lite "luft" tid i mellan så fick det alldels utmärkt

/Nicke
Hej

låter den frågan gå till nån annan, för om det kan förvärras har jag ingen aning om, ska inte uttala mig om jag inte vet.

Du får ut mer motorljud framförallt sug ljudet från filtret...jag har jämt köpt ett grenn cotten open air filter och min bmw 325i gick bra mycket bättre då!!

//good luck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.