|
|
|
|---|---|
|
Finns det ett korrekt förfarande efter att man lossat batterikablarna en halvtimme? Mvh Dic. | |
Paap Reeder |
Hej Dic! Vad menar Du med "korrekt förfarande"? Om man vill "nolla minnena" eller "boota om" skall boxarna vara strömlösa 1 tim står det i Bentleys. Sedan skall man ansluta strömmen igen. Köra motorn på tomg i 5 min samt därefter tre ggr motorbromsa på ettan från 5000 rpm till att motorbromsen släpper (vid ca 15-20 knyck). Därefter skall boxarna vara "nollade och jämnställda". (Jag brukar göra det bakom Vattenfall mellan Preem och rondellen vid Multrågatan - kaninerna på fältet tar skydd när V12:an kommer vrålande med 5000 rpm - tror att Mickel monterat turbo under svansen) För att nolla felkoderna har ngn skrivit att det räcker om man lossar batterikablarna och för ihop dem så att kondensatorerna laddas ur - ngn skrev också i det sammanhanget att bra är att göra denna urladdning via en 55W glödlampa. Om sådant står inget i Bentleys. Åker M 30 denna vecka. MVH /// Paap |
|
Tackar och bockar för den mustiga beskrivningen Paap,håller själv till vid en ganska ostörd raka vid Lövsta återvinningstation,tror det finns kaniner där oxå. Vi hörs Mvh Dic. |
|
netz |
Paap Reeder: De va den bästa beskrivngen på "nollning jag har sett på det här forumet" Den lagrar jag för framtida behov. |
RoKKa |
Körde bara min på tomgång i fem minuter när jag startade upp pärlan efter vinter vilan.Den hade stått med batteriet bortkopplat.Är det rekomenderat att göra om det eller? Den går lika bra som förra sommaren lite oroligare på tomgång kanske. |
Paap Reeder |
Hej! Enligt mina ficrofich (vstadshandbok) skall man göra nollningen av boxarna enligt vad jag beskrev annars kan just tomg bli ororlig. Denna procedur jämställer boxarna till resp cylinderrad. MVH /// Paap R |
RoKKa |
Hur ska man motorbromsa tre ggr på ettan från 5000 rpm till att motorbromsen släpper (vid ca 15-20 knyck)? |
|
Kan den oroliga tomgången påverka avgasvärdena måntro? Mvh Dic. |
|
RoKKa |
Hur ska man motorbromsa tre ggr på ettan från 5000 rpm till att motorbromsen släpper (vid ca 15-20 knyck)? |
Paap Reeder |
Hej Rokka! Vad menar Du med frågan? Lägg i ettan - manuellt. Tryck till tills rpm visar > 5000. Släpp gasen tills motorbromsen kopplar ur. Upprepa tre ggr. MVH /// Paap R |
RoKKa |
Nu förstod jag (lite seg i sommarvärmen=).Bäst att göra det någon dag framöver då! Tackar! |
|
Bör man göra samma sak med en -98 750? Jag kopplade ur batteriet vid motortvätt för att det inte skulle bli kortis i någon elektronik... bara tutade och körde som vanligt sen. |
|
Paap Reeder |
Hej Johan S! Vet ej. MVH /// Paap R |
|
Den "smårycker" faktiskt lite på tomgång... Det var givetvis mycket mer innan jag bytte fördelarlock då den misstände rätt mycket, men det är som ändå att den småhurvas ibland. I och för sig har jag ju ändå kört rätt hårt med steptronicen och varvat ut den, för att sedan sakta ner.. kanske inte exakt så som det beskrevs och på ettans växel.. menmen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.