AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.285

stopp i dränering till ac:n

M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Hej.
Har haft bekymmer att det luktar f_n efter att man slagit av ac:n
( microfiltret bytte jag förra veckan, ingen skillnad)
sökte runt lite på forumet, och det verkar som jag har stopp i
dräneringen där vattnet skall rinna ur. Hur varmt det än är kommer inte en droppe under den. TIll min fråga vad göra hur mycket skall rivas för att komma åt o varifrån går slangarna inifrån bilen. En sak till min ac- kompressor tickar o låter illa
hur allvarligt är det?
mvh
Mats
Slangen eller slangarna brukar mynna ut vid sidan om växellådan.
Du kan säkert suga rent med nån lämplig pumphistoria i dessa, så slipper du riva. Man kan säker blåsa också men då hamnar ev. ävja från dräneringen uppe i evaporatorn, inte så bra kanske.

FP
hmm, samma problem jag har på min..... M525, du menar att luften liksom är fuktig o luktar......?

V8 rockar fett!
Hej!

låter som samma problem jag med har... Verkar att vara vanligt.. Min immar väldigt lätt på framrutan om jag inte har klimatorn igång. Samt luktar lite "unket"..

M5
154
M525
Bmw 530I 2005
Skall riva i helgen o kolla vad spm bör göras. Återkommer när
jag löst problemet på min.
Mats
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
M525 kan du inte passa på och göra ett meck tips när du ändå håller på, det verka vara många som har samma problem som säkert skulle uppskatta det.
M.V.H Roger

Man får ibland spraya lite desinfektionsmedel i fläktens insug för att ta kål på bakterier som ofta bildas i kondensvattnet. En fungerande dränering är dock en första förutsättning.
Bilverkstäder och kylfirmor fixar detta mot en "mindre" avgift, 500-700:-, men man kan fixa det själv: Antingen sprayar man utspädd Klorinlösning (luktar klor tyvärr) eller köper man Virkon hos t.ex Granngården, ett supermedel som är luktfritt och bra. Kostar 35:- för en påse med pulver som blandas med vatten, räcker till flera behandlingar. Lossa kupéfiltret och sätt fläkten på halv fart (AC:n och värmen från) och spraya in i insuget en stund, runt 1 dl bör nog räcka mer än väl. Låt fläkten gå en bra stund efteråt för att torka ut fukten, KLART!

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.