AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.455

Byte Intercooler.

Visa användare
74
Laffe
525 TDSA Touring -95
Lastbil!!
Kan man tjäna något på att byta till en större intercooler på en turbodiesel, eller rättare sagt är det lönt?
Det måste ju göra nytta iallafall, annars skulle det ju inte sitta någon där orginal. Men om det är lönt vet jag inte. Är den chippad med KCR eller nått så kan det kanske vara lönt det. Vi snackar nog inga stora förändringar men motorn kanske skulle må lite bättre av att få in lite kallare och mer syrerikt luft.

Mikael Melander
Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag undrar samma sak. MIn Golf TDI 90hk har en intercooler som inte är större än en A5-pärm.

Det finns ju begagnade från diverse gamla turbobilar(och lastbilar) som borde funka för några hundingar. Problemet är ju att hitta plats i motorrummet på en Golf....

Ni här på trimforumet måste ha koll på det!!! Att bara byta till större IC. Ger det märkbart resultat?
Soundman_02

Man brukar säga att för varje grad du får ner insugninsluften vinner du 1 hästkraft. Att du skulle känna nån märkbar skillnad om du sätter på en aning större intercooler på en sådan bil tror jag inte..

If you still feel controll.. you`re not going fast enough.
Soundman_02

Möjligtviss senare laddtryck bara.. ;)

Och senare laddtryck slipper man gärna på de här jävlarna...
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Soundman
1 hk/grad låter bra. Det gäller väl bara turbo´motorer antar jag, annars skulle min bmw ha 30-40 hk mer på vintern än sommaren =P

på en diesel så gör det stor skillnad precis som bensinarna
Soundman_02

mageng: Gäller bara kompenserad luft ja.. eftersom luften volym blir mindre kan mera luft pressas in i cylindrarna.

helgonet: Att det skulle vara lönt att sätta på en större intercooler på en orginal Bmw 525tds tycker jag verkligen inte.. Möjligtviss på en chippad i såna fall..

Läge för större intercooler(?):

Om jag drar ut slangen från kompressorhus till WG så laddar den bara mer (från 1 till 1,4) och går mycket varmare + att den dör vid ~4500rpm på fyran (som att pumpen inte är nog högt ställd).
Så genom att bara slita bort WG-slangen och mata lite mer bränsle så skulle nog ett IC-byte vara befogat.

Nu kan det ju hända att laddtrycket höjs vid IC-byte..?
Vet en S2:a i samhället som fick nästan 0,5 högre laddtryck efter IC-byte, förmodligen beroende på flödet i den nya. =) (stock -> Dahlbäcks)
Soundman_02
Slita bort WG slangen e inget att rekommendera.. ;) Men kul en liten stund.

Precis.. förmodligen bättre flöde!!

soundman:det tror jag alla förstod att det gäller vid högre laddtryck
Soundman_02
okidoki.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.