|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Roligaste BMW jag haft var en 2002 '74 med 2,2-liters maskin. En 323i '79 var också underhållande, speciellt vintertid. Hittills har jag avverkat: 2002 '74 2,2l 318 '76 2,2l 320 '76 320i '77 323i '79 323i '83 528i '82 M5 '89 |
|
323E21terror |
Alltså det är klart att till viss del så blir ju en bil roligare ju mer hästar man har, men det är ju inte bara intressant med en bil dvs modell i detta sammanhang som klarar av att gå fort rakt fram. Körglädjen hänger ihop med betydligt fler faktorer än så. Antalet hästkrafter hänger också i de allra flesta fall ihop med priset också tyvärr. Men en mycket intressant aspekt är prestanda per satsad krona, och då tänker jag inte på 0-100 och toppfart utan mer kring vägkänsla, motorljud, smidighet. 323E21 är ju en bil som inte bara är billig i inköp utan också förmedlar underbart rått motorljud, bra prestanda, lätt att busa med, samt även klarar av att lasta en hel del och drar väl nästan minst bensin av alla sexor vilket är uppskattat då bilen oftast går hårt. Jag tycker att 323an och 2002an hör till de bästa modellerna om man tar hänsyn till prestanda/körglädje per krona.. men 323an torkar av 02an pga det underbara motorljudet samt det större användningsområdet. Nu pratar jag om originalvagnar otrimmade alltså, men frågan är om inte mycket var bättre förr med lite mindre ljudisolering och avsaknaden av servo mm mm vilket gör att man riktigt kan känna marken under sig samt att fartupplevelsen blir ännu bättre. Tummen upp för E21an och då främst 323an tycker jag. farten är min drog |
|
Håller med föregående tummen upp för 323:an.Jag kör en 80:a den är sänkt 15" fälj lågprofil diffad,köhler trimmad motor.den roligaste bmw jag kört snacka om man får horn i pannan av att köra den.Igår körde jag skiten av en kille i en 328 cupé he he..... hjorten |
|
|
Jag tycker att i vårt autobahn-befriade land är det roligare att styla interiör och exteriör, även väghållningspaket. Se bara på den där tosiga göteborgaren och hans Hamann-328. Motorn är visst helt original, men till utseendet ser den vassare ut än nya M3... Jag gör det samma; stylar min Compact så estetiskt hållbart som möjligt. När sedan en ungtupp utmanar mig vid rödlysen ler jag bara och kör lugnt och stilla. Låt dem tro att min bil är en äkta Schnitzer S3 om de vill :o) |
|
|
För min del är det BMW M635 som är klart roligast. Har ägt en M5 3,8 tidigare och körde även 323-84 för en 15 år sedan och äger även en 540 6 petad just nu. Alla bilarna har sin charm men när man kört M6:an så flinar man med hela ansiktet när man når 5000 rpm. Det är absolut det roligaste som går att åka i. Underhållning på hög nivå |
|
|
Det absolut roligaste jag har kört i BMW väg måste nog vara Z3 Coupé 3.0 Total kontroll och vansinnigt drag. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Såg en tyskreggad M6-(635) eller nåt sånt. i torsdags helt klart en vacker bil som man ser alldeles för sällan. Min första BMW som jag åkte i var min kusins 502-59 det var 1969, liten V-8 men med enorm komfort på den tiden, bilen var mycket vacker också för den delen. Hasso |
|
Här är turordningen betr. körglädje på BMW.s som jag ägt: 1: 323i-82 / 2002-75 körglädje x2 2: 325iM-89 körglädje 3: 325iC-95 Stark och trevlig men den Riktiga körglädjen saknades 4: 525i-89 Komfortlok med körglädje 5: 318i-83 E21.ans körglädje men för svag 6: 518i-88 Trevlig men svag 7: 318-77 E21.a men… |
|
Mangemannen |
328 |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Provkörde en grannes 94-316 kjolpaket 17 tum mmmm för nåt år sedan.Den var INTE nåt kul, gick att svänga med ,men trött i motor och mycket hårda och obekväma stolar då undrade jag vad det var för speciellt med BMW som gjorde dom dyrare än konkurrenterna.Bilen för övrigt mycket snygg men skenet bedrog verkligen. Men det är väl som med vår MB190E det är ett surrogat för de dyrare. Hasso |
323E21terror |
Angående att BMWs stolar skulle vara för hårda kan jag bara säga att det är till det positiva. Det handlar om två saker varför både MB och BMW använder sig av stolar som upplevs som hårda för många. En anledning är den att dessa hårda stolar tål slitage bättre och åldras med värdighet vilket en MB och speciellt BMW skall göra med tanke på det bla höga inköpspriset så är ju förväntningarna inställda på kvalitet' som så många gånger visar sig finnas. De som klagar kan vara personer som kommer från bilar som volvo, SAAB mfl vilka ofta använder dessa mjuka stolar..och tänker speciellt på VOLVO 740/940 serien vilka blev svampiga och nersuttna relativt snabbt. Ok det är skönt för faster Tilda eller eller för någon annan person som aldrig åker några längre sträckor än att de tar sig till affären fram och tillbaka. Dessa tidigare nämnda resmål gör att sittandes i apställning med böjd rygg upplevs som skönt de första milen, och speciellt för dem som aldrigt tränat sin kropp och alltid sitter som en hösäck. De som alltid sitter fel dvs med böjd rygg upplever förmodligen BMWs korrekta sittställning där man sitter i "hårda" men dock välstoppade stolar som ger stöd för hela kroppen och inte minst ryggen som obekväma och hårda eftersom de inte vet bättre då antagligen har taskig rygg dvs vana vid att sitta fel eller är otränade samt att de inte kör några längre sträckor. Jag säger bara istället för att kommentera stolarna som hårda..pröva längre sträckor..gärna Stockholm-Munchen så vet ni vad jag pratar om. farten är min drog |
Angående stolar så är de väldigt bra i E39. MB 190E-88 är istället gamla 70-talsstolar samma som i gamla compacten med mjuka kanter totalt utan sidostöd. Det är bara att hålla sig i ratten när det svänger. När 5 personer åkte i MB-75 till jugoslavien så fick man ha kuddar i baksätet vid dörrarna annars blev man hängande mot dörren.Bilen hade gått 5000 mil.Det är smma upplevelse som en MB190 som är 13 år nyare. Volvos stolar har alltid varit bra har kört 120 mil på en dag utan att känna minsta trötthet men de är minst lika bra i E39. Av 316-94 fick jag snabbt "träsmak" Hasso |
|
Själv så gillar jag min E30 M318is -90den skuttar på riktigt bra, faste den bara har en 136 hk... Det ska det bli ändring på, kanske en turbo och diverse anda grejer. Den gick ju bra nu ihelgen sthlm - Leksan 36 mil 38L soppa med fulllastat släp. Den drog altså 0,94 Milen. |
|
|
Nop, den drog 1,05 l/mil dvs. lika mycket som min M3:a (blandat), dock utan släp. :-) |
|
imenhoteb |
den är rolig 318 i turbon som jag har nu!!E 30 inredning mm.Pyyyyyyys pjooooooofff pjooff å roligare ska det bli? |
kamber |
diggar 325 e30! men med turbo kan den bva ännu roligare |
|
Har haft ett flertal olika bmw,cosworth mfl,men den absolut roligaste bilen var 325 E30 med turbo,alldeles för mkt effekt,för klena bromsar och hyffsad väghållning! Många spännande resor blev det... 11,83 201km/tim |
|
noizen |
Braxen du har du verkligen tur ifall du suttit i en m1:a för om du kollar i "modellguiden" här på bmwpower så står det jag citerar "Det finns troligtvis bara ett exemplar i Sverige." =)... fet bil säger jag bara... |
|
Fick äran att sitta i den på en bilmässa (Älvsjö eller om det var Sollentuna), synd att man inte hade kamera :( Om man får lite pengar över efter julen så ska man nog beställa en :) |
|
|
Hasso lille Men så är det nog en viss skillnad mellan den "316 94" du körde och min välutrustasde Compis ///Kjellen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.