AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.748

Har någon testat Shells V-Power.

Sida 1 av 2
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Så under resan i Tyskland att de hade en ny bensinsort "V-Power"
100 oktan, Shell hade den. Har någon testat denna bensin och vad har ni för erfarenhet. Funderar om det är värt att testa inför nästa resa.

Vänligen Tommy

NoFear
tommysbmw:

När jag var nera så testade jag alltid bilen med 100V oktan, om bilen gick bättre skjälvklart så går bilen alltid bättre när den är hemma:))

100oktan ca:1.082 när jag var nere sist dvs ca:1,5 vecka sen.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tankade detta "mirakel" medel för två veckor sedan. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad. Ordentligt dyrare är det iaf, (ca 1 kr litern, jämfört med tex 98 på ARAL)och har man otur (dålig planering eller så) och tvingas tanka hos Shell har man inget val, antingen 100 eller så blir det 95.
Läste en del artiklar där nere om detta, och det fanns väl ingen som kunde säga att det var vare sig bättre eller sämre. Dock utfärdades det ett varningens tecken till lite äldre bilar utan knacksensorer, vad jag förstod kunde det uppstå en väldig värmeutveckling av 100oktanet. Vilket förövrigt uppmätts till 100,8 oktan om det nu är av intresse.

MEn det är klart, rent placebomässigt kanske jag tyckte att bilen accade något bättre, och sedan är det ju alltid lite häftigt att kunna tanka något som inte funnits på marknaden på nära...tja...25-30 år eller så.

*BAWORAK*
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag vill bara meddela att v-power bensin kostade igår 1.25 euro!!!!!!.
I tyskland hutlöst dyrt..
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
hmm, var i norge i sommras och där kostade v-powern "bara" runt 9,80nkr, och var bara några ören dyrare än 96ans.

Nord
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag var ochså och tankade v-power i Norge i sommras till billigt pris.
Men jag märkte inte speciellt att min bil gick bätre effter det.

Gött att åka BMW
bmwracing
varför skulle den gå bättre?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag fattar det så att högre oktantal har extremt lite med energivärde att göra , enda skillnaden är att högre oktantal gör att soppan EJ förtänder och ger knack.
Således bör det ge 0 i en bil med knacksensorer samt inget alls i en bil som inte är trimmad på så sätt att förtändning lätt kan uppstå.
Skit altså.

Eller har jag missuppfattat detta med oktantalet ?
Finns massor at läsa om det på tex www.e38.org , står där klart och tydligt det inte ger något såvida bilen INTE knackkar med lägre oktantal.

"Två ton annars får det vara för min del"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En motor som har knacksensorer kan ställa om tändningen så att man får lite högre verkningsgrad i motorn med högre oktantal.
Skillnaderna mellan 98 och 100 oktan lär inte bli jättestor i en sugmotor, även om motorn går något bättre med högre oktantal.

Olika motorer är olika känsliga för oktantalsförändringar. Vissa motorer märker man ingen skillnad i realiteten och andra motorer reagerar märkbart positivt på högre oktantal. Inte minst turbomotorer brukar bli märkbart trevligare i motorgången och effektuttaget med högre oktantal.

Energiinnehållet i 95, 98 och 100 oktan är nästan identiskt. Det enda som händer är att moderna motorer kan få högre verkningsgrad (mer effekt och/eller lägre förbrukning) med högre oktantal. I laboratorimiljö ger högre oktantal alltid bättre verkningsgrad i en motor med knacksensorer, men om det märks i verkligheten när man kör sin bil är en annan sak...

Sedan finns det "racingbensin" som håller 100 oktan, men har mer syre än vanlig bensin. Sådan bensin brukar ge ett märkbart effekttillskott. Men den kostar å andra sidan minst 30 kr/litern plus moms och frakt (Fortum säljer ut sitt lager på racingbensin i 200 litersfat för det priset), men det är knappast försvarbart vid vardagskörning!
Länk

Mvh
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Tankade "V-Power" i norra Tyskland (på väg hem). Efter ett par mil började symbolen för motorstyrningen lysa. Väl i Sverige fyllde jag på med vanlig 98, ungefär halva tanken. Efter ett tag med den nya blandningen slockande lampan.
Mycket mystiskt, din motor har väl adaptiv motorstyrning, knacksensorer osv? Borde bara gjort gott med 100-soppan, dvs det lilla som ev. märks.

FP
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Optimax som bensinsorten hette tidigare har testats ordentligt av brittiska tidningen EVO. De använde sig av tre av sina långtestbilar, en E46 M3(eller var det en E36?), en Honda Civic och en Jaguar. Samtliga bilar fick märkbart bättre prestanda. Shell hävdar även att bensinen har tvättegenskaper och ska ta bort avlagringar i motorn. Detta testades genom att de monterade av toppen för och efter testet. Jag tror de körde cirka 100 mil. De stora avlagringarna som fanns på Jaguarens och Hondans Ventiler försvann nästan helt och hållet. På BMWs ventiler fanns inga avlagringar verken före eller efter testet. Tecken på en effektiv förbränning.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Mystiskt eller ej; med adaptiv motorstyrning, knacksensorer, tjusig motor eller ej så kvarstår fakta. Och eftersom jag är en av de sista galningarna som för "bilbok" över alla tankningar, oljepåfyllningar och annat så kan jag även rapportera att första gången som felet upprtädde var i Frankrike. Den gången kopplade jag inte ihop soppasort och symptom. Tankade fullt på Shell (Optimax) i Florac, södra F. (centralmassivet) - felindikering efter några km. Fyllde därefter 23 liter i nere vid kusten - och felindikeringen försvann.

Samma sak hände alltså senare i Kiel, som ovan, men då var jag mer "med på" orsak och verkan.

Annars kan jag säga att det inte märks på motorn överhuvudtaget. Den går som den ska - dvs. som ett under. Rapp, stark och med ett underbart ljud!
Mycket intressant, undras vad som gör att motorstyrningen ger en felindikering?

FP
Såg i sista EVO att Shell hade helsides annons om V-power. Där hävdas både rengörande egenskaper samt mera effekt. Det skulle då inte endast handla om oktantal utan även om nåt annat hokus pokus.
Jag vill gärna testa. det lär inte bli sämre i alla fall. men ni som tankar en tank och tror på förändringen glöm det, det lär ta 2-3 tankningar innan bilen ställer om sig till nya oktantalet.
Konstigt för övrigt att den inte sälgs i Sverige när den finns i Norge?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bils tändning ställer om sig efter oktantalet flera gånger per sekund!
(Knacksensorerna registrerar knackningar och ställer ner tändningen så att de slutar, ställer upp tändningen tills de börjar igen osv.)
Oktanrelaterad omställning sker således "direkt"!

Däremot kan det ju ta ett tag innan eventuell smuts och avlagringar är borttvättade.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
97
jol

540 iT -97
I Norge är det bara 95 oktan i V-power. Ca 20 öre dyrare än vanlig 98 oktan. Fast i Oslo så varierar bensin priset otroligt mycket på en vecka .

M3 familjebilen
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jag hävdar inte att jag har genomfört studier på någon ventenskaplig nivå. Men sämre det kan det förmodligen bli(!) om man tankar Shells Optimax (eller vad den nu heter idag). Åtminstone sämre ur synvikeln att motorns styr- och kontrollenheter indikerar fel.
Kawaz
Däremot om man åker turbo med chip som jag gjorde förut (9000 2,3 t-91 250 hk )som är anpassat för 98 oktan blir den lite mer rapp .

Du menar väl om den INTE är anpassad för visst oktantal, annars finns det inte mycket att vinna. Men du hade kanske adaptiv motorstyrning osv på motorn?

FP
Sp
52
Space
320i -00
Nå er v-power testet i en tysk test. Kommentarer / konklusjonen til testen står gjengitt på vg.no
Länk

Later ikke til at det er noen superbensin likevel.

Space
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.