|
|
|
|---|---|
Eric B |
Jag undrar om det är någon som råkat ut för att bilen spikar vid gaspådrag? Min stackars bil spikar en väldigt kort stund vid gaspådrag... men bara då den är belastad. Gasar man till i friläge låter den normalt.. Antar att det kan vara nåt med tändningen, men jag undrar om det är någon som har råkat ut för detta själv och kan ge mig några tips. Motorn är en M52 och har väl gått ca: 17000 mil... |
| Är motorn chippad? Då måste du köra på 98octan.Brukar du tanka 98 eller 95? Det är även att föredra att tanka 98 på en ochippad bil pga att det är ett renare bränsle. | |
Woodman |
Instämmer till fullo med föregående talare...här är det endast 98 okt som gäller. (ingen 95okt lysfotogen) |
Eric B |
Näe inge 98 oktan.. Jag har provat å köra några (rätt många) tankar 98 men det hjälpte inte. börjar fundera på om det kan vara dags att byta bränsle filter, kan ju göra så att flödet påverkas negativt. Har provat injectorcleaner osv utan resultat =( Kan VANOSEN ha något med detta att göra? |
Woodman |
Tycker att du bör kolla upp anledningen till att motorn spikar. I värsta fall kan den ta stor skada. (kan gå hål i kolvtoppen) Spikningar brukar ofta vara relaterade till tex: felaktigt tändläge. samt för lågt oktantal, även felaktiga tändstift samt skadade tändkablar kan vara orsaken till dessa farliga spikningar... |
|
Vanosen KAN vara orsaken till felet. Jag hade liknande fel på min m3:a, gjorde då rent vanosen o lödde om alla lödningar till magnetventilerna, efteråt gick bilen klockrent. Vet dock inte hur vanosen på en 320 är uppbyggd och om det är felet i ditt fall, men klart värt att undersöka den möjligheten iaf. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
Eric B |
Visst, kan ju inte annat göra en att hålla med...det var därför jag la ut den här tråden. Men det går ju att eliminera tändkablarna på en gång.. däremot kan jag tänka mig att nån spole är dålig. Har självklart provat att byta tändstift, antar att man får lämna in bilen för en motordiagnos så att dom kan kolla tändlägen, spolar osv.. Du tror inte att det kan vara nåt mekaniskt? typ sliten kam eller nåt?? Ska ringa å boka tid så jag får svar på mina frågor =) Efter det vet man ju om det är dags att leta efter motorer på bildemonteringar. hehe |
Eric B |
JN: Tack.. jag har nästan misstänkt det. Eftersom den spikar så kort stund. Känns som om den inte hinner med att ändra kamläget vid gaspådrag.. Ska höra efter... /Eric |
|
Mitt föregående inlägg gäller om bilen tvekar eller "bluddrar" vid acceleration. Är du däremot helt säker på att det rör sig om spikningar så bör du istället kolla bränsle/tändning samt kanske även kolla så att knacksensorerna funkar. Är du däremot inte säker på att det rör sig om spikningar så kan det som jag skrev tidigare vara vanosen eller en rad andra orsaker såsom tex. läckage i insuget, trasig luftmängdsmätare, trasig gasspjällsgivare, trasig lambdasond, trasigt stift/spole osv. Allt detta kollas lämpligast på en verkstad som har möjlighet att läsa av felkoder. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
Eric B: Hann inte läsa dina två senaste inlägg eftersom jag skrev mitt under tiden. Låter iaf vettigt att lämna in den på en diagnos innan du börjar byta en massa dyra komponenter som kanske är helt felfria. Något mekaniskt fel tror jag att du kan utesluta iaf, men du får väl höra mera med dom på verkstaden. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.