AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.585

Checklista 540i E39

Hej!

Som subjektline säger; nån specifik checklista vid titt på en 540i (Steptronic), -97, ~18000 mil?

Mer än "det vanliga", dvs. Har hört att kamaxelkedjorna samt deras sträckare borde kollas, samt framvagnsbussningarna. Men för övrigt just för den modellen?

All info mottages tacksamt!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hejhopp
kolla här
Länk

Har hjälpt Adam finna 540 touring i min dagbok. Kolla vattenpump, kattar, övre ventilskåpspackningar oljefukt, lambdasonder, framvagnsbussningar och länkarmar, div rostbubblor bagalucka och innanför tanklock. Använd även sök inlägg funktionen ovan.
Det är en toppenvagn under förutsättning att service och bakgrundshistorik kan verifieras i tex ett test av en BMWverkstad och kvitton från tidigare ägare. Kolal beguiden och importguiden till vänsterför mer info.
Mvh
Asken
Asken kanske glömde nämna oljepumpen som ett klassiskt problem :) har hört alltför många skräckhistorier.....

V8 rockar fett!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nilzon och Triple A: Problememn med oljepumpens infästningar och kamkedjorna är enbart på M60(4.0l V8) motorerna. Dessa levererades över huvud taget inte i E39 utan bara till E32/34/38. M62(4.4l V8) som sitter i alla 540 E39 har inte dessa problem.
Mvh
Asken
Tack så mycket för svaren! Mycket uppskattat.

Hur är det med steptronic-lådan? Håller den? Något att tänka på jfrt med manuell eller "vanlig" automat?

Asken (AutoPower)
Lådan är inga problem jag har åkt överladdat i 4000mil och det rullar på som bara den. Tänk dock att byta olja och filter på lådan på tex en aukt verkstad gör udnerverk för bilen lådan blir silkesmjuk plus att man får en status hur oljan i lådan ser ut då den tappas ut. Olja är billigare än metall:)
Asken
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tänk på att "steppen" kan vara lite "lynnig" om bilen är kallstartad. Det är OK (ett kallstartsprogram)
Lådan kan desutom i det adaptiva läget vara lite "orolig" då den "lär" sig hur föraren kör. Tips är att lossa batterikablarna ´15 min innan provkörning. Gör det helst efter du har kollat alla funktioner för annars kan du "reseta" bort eventuella småfel. Annars kan du köra en längre sträcka typ 10-20 mil för att ge lådan en chans. Tveka inte att gå över i sportläget och testa alla växlarna. Jag har märkt att min dunkar i 4 om jag håller full gas, det är mer som om elektroniken ej riktigt har bestämt sig om den skall lägga i en ny vxl eller inte (iofs är man uppe i 200 km/h).
Restvärmen går ej att testa om det är varmare än 17 grader har jag för mig. Undrar om det gäller speglar också?
Prova alla funktioner. Har den nivåreglering så be ett par tre pers sätta sig i skuffen med bilen avstängd. Starta och kolla.

Öppna och stäng dörrar samtidigt som du kollar på dem. De får inte "klonka" ned vid öppning. Dörrnäsan kan strula lite.

Rost; baklucka som Asken var inne på. Det kan gå och få goodwill upp till 6 år på den.

Men ffa ut och kör länge och på varierande underlag med olika körstilar. Var kritisk på alla ljud. Den bör inte ha ngra misstänkta ljud. Dock har modellen en egenhet att gnissla och gneka i dörrar, sök på forum. I övrigt skall det inte vara några ljud. Kör över små ojämnheter och känn efter i styrning och lyssna efter klonk i framvagn. Kör på kullersten och lyssna.

När du är klar så pruta utifrån det du har hittat. Det är klart att lite "saker" kommer du nog att hitta men det skall ej vara några allvarliga på en 97:a (18 000 mil dock) Slitdelar undantagna typ klossar, skivor, lite bussningar.
Kör gärna M-test eller BMW för att kolla avgasvärden. Tips! Blås ur bilen ordentligt så att den är ordentligt varm när du kommer dit så slipper du stå där och vänta.

Erfarenhet: det förekommer däcksljud som är beroende på typ av däck och slitningsgrad och märke. Det är inget konstigt. Större fälg och lägre profil brukar vara ljudligare än mindre fälg med större profil. Ett tips är att sätta på vinterdäcken (om de är dubbfria) och köra med.

Kolla däcken efter onormal nötning, sprickor och andra defekter. Det är dyrt att byta däcken. Speciellt om du närmare dig 19" med 235/40 och "värre". (ofs kan 16-17" också vara dyra).

Kolla serviceboken noga. Datum då boken är tryckt skall vara äldre än första stämpeln. Kolla klammrarna så att det ej ser uppböjda ut. Ring till verkstäderna som har stämplat boken och prata med dem. Är det en import och du ej kan språket, fråga om hjälp här på forumet om du ej har ngn i bekantskapskretsen som kan. Tag även ett registeruttdrag på eventuella garantireparationer som BMW har utfört (går att se tre år bakåt tror jag)
Koppla upp bilen mot datorn och kolla. Jämför med LKM modulen.

Annars igen så är tipset; läs Askens dagbok, guiden härintill, sök i forumet, maila till andra 540 (och 5-serie givetvis) ägare och ffa kör, kör, kör så att du får en rejäl uppfattning om bilen. Bli inte "kåt" och köp bilen redan 1:a sekunden du ser den. Provkör andra innan och olika modeller så att du får en referens (data)bas att jmf mot.

"Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av"
Kävlingepågen - Tack! Schysst doktorsavhandling ;)

Objektet i fråga ( Länk )är som sagt en '97 med 18500 mil på mätaren. På annonsen (22 april) står det 17000-17999 mil, och enligt ägaren beror milökningen pga han använt bilen som pendelverktyg mellan Sthlm och Skåne.

Jag har fått ett tiotal bilder mailade, och den verkar mycket fräsch. Standard BMW 17" med 235/45. Inte sänkt eller dylikt, då den har EDC.

Den är bara 3 mil ifrån mig, så jag väntar svar angående eventuell titt på den i helgen - så jag kan se med egna ögon.

Det står ju att inspektion II är avklarad. När är nästa stora service, och hur mycket måste jag punga ut med? På ett höftskott när?

Tack för all hjälp, det uppskattas verkligen!
Jag vet inte om jag hade köpt en 540 E39 utan navi.... jag tror att du känar på att lägga nägra kronor till och köper med navi... jag tror att dom håller sig bättre i pris plus att du kan lättare sälja den sen.

Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Intervallet är

Oljebyte - Inspektion I - oljebyte - inspektion II - oljebyte - Inspektion I - osv

Intervallet är ung 1200 -1500 mil beroende lite på hur man kör. Sök i forum.

Kostnader varierar i lika hög grad som det finns verkstäder. Rent generellt kan man säga att Insp II är den som är dyrast, sedan Insp I och till sist oljeservice. Det under förutsättning att t.ex andra slitdelar ej behövs bytas (förutom dem som ingår i resp. service) Det kan vara allt från 1000 - ???. Sök och du kommer få en massa olika priser. Pröva att skriv Löderup så får du se.

Ring bilregistret och tag ett uttdrag innan.

Vill du prova en annan (min) som en referens, så hör av dig, dock har jag en Touring. (Jag brukar vara i Degerberga (i stugan) dock ej den här kommande helgen) annars tar det bara 1 hr till Kävlinge.

Bilen ser ok ut på bild (även fast jag ogillar sedaner). Kanske lite dyr då den har passerat den magiska 15 000 mila gränsen och att den är lite snålt utrustad, men med utrustning är det som med baken (den är delad).

Tveka inte att höra av dig. Spelar du golf så kanske vi kan gå ett par rundor på Araslöv när jag har semester och passa på och studera "åken".

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
S 328 R

Du hann före.

Håller med! men man kan också vända på det. Kan man pruta ned den skillnad som kommer att föreligga redan när man köper så kvittar det.

149 k är lite för mkt men det är skillnad på begärt pris och vad man får.

Konstigt dock att den finns kvar efter såpass lång tid eller är marknaden så "död" just nu eller?

Hej!

Bilen ifråga är numera såld... :(
Tack allihop för hjälpen! Det uppskattas.

En annan fråga när jag ändå skriver: nån som har koll på kamremsbytesintervallen på 328/528?

Ha det så bra alla!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
kävlingepågen:
Angående bortkoppling av batteriet i 15 min. Visst är det så att motorn skall vara kall när man gör detta. Annars tar elektroniken in "värmda" värden som kallvärden när man kopplar in batteriet igen.

Har läst i detta forum att det kan påverka negativt.

/Gunnar
/Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Gunnar530.

Har faktisk ingen aning. Har aldrig tänkt på det.

Fråga gurusarna typ "Folke", "Hasso", mm.

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"
Lyfter den här, visst är det så att även M62 motorer numera råkat ut för problemen med oljepumpsbultarna?
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Bimmer8:
Stämmer. Det gäller alla m62 motorer med.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.