AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
35.183

Min bil :((( Jag åker inte på de va?

Sida 2 av 3
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Det är ALLTID den som byter körfält som har väjningsplikt, lagen ändrar ju egentligen ingenting eftersom de som åker i innerfilen ändå har väjningsplikt när de byter körfält!
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Från vägverkets hemsida:

Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.

Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
apo : "den som ligger innerst i rondellen har alltid förrätt för att köra ut, dvs så hade du väjnings plikt för honom."

Det är föraren som byter fil, oavsett i rondell eller på vanlig väg som skall ha uppsikt och signalera filbyte.

Enligt polisen och fbolagen så skall amn fylla i skadeanmälan med motpart. Det finns 2 kolumner, ett för vardera fordon. Man signerar sedan båda och tar en kopia var. På baksidan sedan beskrivaerman händelseförlopp och om man anser sig vara slyldig, det gör man inte tillsammans utan enskilt.

Blanketten i sig är inget erkännande om slkyldighet.
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Apo: hur kan de va så då?? Kan du förklara lite närmare??

-------
NOLL7NOLL
Men försäkringsbolaget kan ändå hävda , trots att han hade fel, att den andre skulle uppmärksmmat att det var en bil i vägen. Regeln är fel men jag kan ge mig fan på att en fet muta från försäkringsbolagen ligger till grund för ändringen. För ingen annan tjänar på det och det var krångligt nog att åka rondell innan. Alla har ju olika uppfattningar hur man ska åka.

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Har nu vatt på BMW o visat bilen. Bakskärm skulle lackas, ny dörr, trösklar riktas o omlackad o framskärm riktas o omlackas...

frågan e ju när de kommer göra detta :((

-------
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hej.

Man måste inte fylla i en skadeblankett tillsammans. Man kan skriva sin egen och skicka in. Om man är oense med motparten så är det svårta att skriva EN beskrivning på en blankett och att båda skriver under.

Skriv så tydligt och mycket som möjligt. Kolla upp skyltar och vägmålningar och ta med detta i skaderapporten (om det är till fördel;-)

/Gunnar
/Länk
Paap Reeder
Hej Apo!
Det Du säger var enligt det gamla reglementet. Du blev enligt länsman vållande om du "drog från innerfilen" men "den andres försäkring lagade Din bil".
Således olika syn enligt bolag och vägtrafikförordning.
Det var det som gjorde att denna ensning som gäller idag kom till.

Tänkte på detta med 50/50 men var inte säker. OBS att detta fifty-fifty gäller sedan gammalt på P-platser och nu tydligen även i rondeller.

Den springande punkten är var träffade motpartens smäll Din bil.

Framhjul mot framhjul ger nog 50/50.
Hans framhjul mot Din VB- skärm ger 100/0.

MVH /// Paap R
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Hans bil träffade först min bakskärm för att sen dra genom hela dörren o lite på framskärmen oxå... vete fan vad han sysslat med egentligen.... men men, nu e d upp till f-bolagen vad de kommer fram till ju. och jag kan bara hoppas....

-------
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min tjej blev påkörd precis framför bakhjulet vänster sida i en liknande situation.
Ingen rondell men tvåfiligt genom en korsning varav höger fil gick rakt fram eller höger.
Vänster fil gick rakt fram
Gubben i vä fil svänger höger RAKT IN I HENNES BIL!.
Hon blev vållande!
Efter en hel del kontakt så blev det 50/50!
Gubben påstod att hon kört mot rött, hur nu det skulle gått till då de kom från samma håll?
Det var så sanslöst solklart men det var helt omöjligt att få rätt mot FB.
Till slut tröttnade tjejen och gav upp.

Automat är bekvämt
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du har RÄTT och ska inte acceptera någonting annat. Om försäkringsbolaget skulle ge dig hela eller halva skulden så be dom berätta vad du skulle gjort för att undvika olyckan...

Jag förstår inte varför folk har sådant problem med att man väljer höger körfält om man ska köra till vänster i cirkulationplatsen, man passerar ju även utfarter i högerfilen när man kör rakt fram t.ex...? Någon får gärna förklara!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rondell jämnställs väl med enkelriktad väg med avfarter, i det här fallet tvåfilig enkelriktad väg.

Fick en folkapickis i framskärmen på en avfart, precis innan en T-korsning. Avfarten är bred nog för två bilar, men är inte uppdelad i filer. Jag skulle vänster, så jag låg till vänster och blinkade vänster. Pickisen blinkade inte, men höll klart höger, så jag förutsatte att han var på väg åt just det hållet. När jag var uppe med framhjulen i höjd med hans bakhjul vred han om ratten och gjorde en vänstersväng. Han åkte på skadan, försäkringsbolaget ansåg att han hade gjort en sidoförflyttning på vägen, vilket jämnställs med filbyte, alltså hade han väjningsplikten. Bolaget dömde helt efter mina papper, då han inte skickade in någon anmälan.

Sex på alla fyra, roligast så!
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Jag körde in en Mazda pickup, BAKIFRÅN. Han blev 100% vållande...! På grund av att han gjorde ett icke tillåtet filbyte. (Och dessutom U-sväng där man inte fick.)

Micke
NOLL7NOLL
Jesperado: Det är inte logiskt. Ligger du i höger fil när du ska vänster i en korsning? En rondell är att jämföras med en korsning. Folk som kör i höger fil hela vägen runt gör inget annat än att försvåra för alla andra. Den som ska rakt fram måste då stanna om den i ytterfil ska vidare, vilket medför stop i rondellem, vilket jag aldrig varit med om innan regeln. Kan du förlklara logiken i att ligga i höger fil när man ska till vänster. En rondell är ju skapad för att slippa sådana situationer som hindrar trafiken att rulla på, så då kan
man lika gärna slå upp rödljus eftersom folk inte klarar av sånt här.

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tycker det är idiotiskt att man gjort om reglerna. Att köra vänstersvängar i höger körfält är ju upplagt för att senila och stressade trafikanter ska misslyckas!

I en tvåfilig rondell ser jag det som det mest logiska att:
Vänstersväng, vänster körfält. Vid utkörning/filbytet, blinka höger.
Högersväng, höger körfält.
Rakt fram, båda körfält.
Alla som ska in i rondellen lämnar företräde. Dvs, ska man in i rondellen och en bil ligger i vänster körfält vet man att den ska fortsätta vänster i rondellen eller rakt fram. Avvakta...

Kan någon förklara vad som var/är krångligt eller fel med det gamla?

Länk
Länk
Paap Reeder
Hej Anders S!
Felet "med det gamla var" att vägtrfikförordning och bolagens juridik inte gick ihop.
Förr kunde Du enligt bolagen "dra ut från innerfilen" men inte enligt vägtrfordningen då Du skulle lämna företräde åt den "som låg i yttervarv".
Det var med det jag menade att länsman dömde Dig till vållande men motparten fick betala omlackeringen.

MVH /// Paap R
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Anders S: alltså...de e inga svängar man gör i en rondell. Alla vägar leder åt ett hål förutom uthörelser som ligger till höger. Dvs, som vilken dubbelsidig väg som helst ju.. eller??

-------
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
En rondell betraktas tekniskt sett som en enkelriktad väg, inte som en korsning, om jag inte missminner mig.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Space-X-plorer,
Om det är viktigt hur man definierar "åt vilket håll man" ska, så visst.
Hur ser det förresten ut när du varit i en rondell, spår rakt igenom eller? Med tanke på att du aldrig svänger i en rondell......

Länk
Länk
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Space-X-plorer: Du har rätten fullständigt på din sida. Den som hävdar annat uppmanas att besöka närmaste trafikskola omgående!!

NOLL7NOLL: Inte logiskt? Ligger du i vänster körfält när du skall svänga höger i en korsning?

Vi har haft högertrafik i Sverige sedan 1967. DET är grundregeln.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.