AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
35.187

Min bil :((( Jag åker inte på de va?

Sida 1 av 3
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Skulle ta mig hem efter gymet idag.. körde in i en 2 filig rondell. Håller mig i ytterfilen eftersom att d e smidigast när jag ska svänga av o sen rakt fram på den vägen. Avfarten innan jag ska svänga av så ligger det en bil i innerfilen som får för sig att han ska svänga ur rondellen. Kör in i min bil, parar sig med min bil från bakskärm till framskärm. Tycker även att bilen hoppar lite i framvagnen när jag kör nu, som om att d e punka eller nått men det e d inte.. Ingen av oss hade skadeblankett i bilarna. Tog hans regnummer, telenummer o personnummer från hans körkort o han fick mina uppgifter. Åkte hem o ringde läns försäk. journummer, Han bad mig att fylla i en skade blankett o åka ner med den till deras kontor imorron med den. O den andre killen skulle göra samma o lämna till hans försäkringsbolag.

Asså,,vad tror ni?? detta måste väl vara hans fel eller?? jag får ju hålla mig i ytterfilen hela vägen men han måste ju f-n kolla upp innan han ska svänga ur rondellen väl??
tack på förhand // Daniel

bild på bilen:
Länk

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Paap Reeder
Hej!
Osäker på om jag snappat hela körsituationen ..... men numera är det ju OK att ligga i ytterfilen hela rondellen runt.

MVH /// Paap R
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Du kom väl från höger i och med att du låg i ytter? Högerregel gäller väl vid filbyte?? Iaf när jag tog lappen..
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det är alltid den som byter fil som har väjningsplikt och således ska vara säker på att ingen ligger i körfältet han byter till!

I mina öron låter det med andra ord som om motparten gjorde fel!

Stå på dig och lycka till!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
saken e ju den att jag tänkte hålla mig i högerfilen hela vägen runt. D e lagligt. o han höll sig i vänster filen (innerfilen) O bara körde in i mig. Såg tydligen inte mig när han skulle ur rondellen..

-------
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
fil och körfält är samma sak, sorry om jag klyddade till det.

Skadan såg förresten hemsk ut, beklagar sorgen men hoppas och tror att du ändå kommer med gott mod till träffen den 5/7 :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Jag ska stå på mig. Iom detta så lär jag inte komma till malmö med min bil nästa lördag iaf :((

-------
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Vad för hastigheter gäller i rondeller? samma som det var innan man körde in i rondellen eller?? finns inga skyltar om ny hastighet ju....

-------
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Space-x,

Samma hastighet gäller, men samtidigt bör regeln "du ska inte köra fortare än att du hinner stanna/väja för eventuella överraskningar" gälla...?
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
oki.. men han ligger ju lite bakom mig o bara svänger in i mig ju.. jag kan inte göra ett skit själv..

-------
Woodman
Rita upp "hela händelseförloppet" på skadeanmälan tex: hur ditt fordon var placerad i rondellen, samt hur han körde på dig.
Samt skriv även så detaljerat som möjligt om allt som skedde.
Sedan utreder försäkringsbolagen tillsammans om vem av er som är skyldig till det inträffade.
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
hur lätt e de på den lilla rutan som finns på skadepapperet.. kan man lämna en extra bilaga??

-------
Woodman
Naturligtvis....gjorde så själv när jag vart påkörd av en vild kvinna
Som körde mot rött. (Hon var vild & skrek att det var mitt fel..?)

Skriv ett par extra bilagor...Så går det nog bra.
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
oki. ska nog ringa killen nu o be han att vi ska skriva en anmälan ihop. tror d blir bättre så.. e rädd för att han ska hitta på nått krux...

-------
Du har rätten på din sida. Såsom föregående inlägg säger skall den som byter fil ha uppsikt, precis som när man byter fil på en vanlig 2-filig väg.

Min svärfar råkade ut för exakt samma incident. Fbolagen dömde 50/50 - fråga mig inte varför, praxis kanske.

Helst bör man fylla i skadeanmälan tillsammans så båda får skriva under. Rita upp förloppet efter bästa förmåga och skriv sedan din version av vad som hände. Sedan är det bara att stå på sig... om man orkar.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Skulle inte tillråda att skiva anmälan ihop. Mycket bättre att du skriver en egen välformulerad händelsebeskriving om precis hur du uppfattade händelseförloppet. Vänta inte heller utan se till att skriv ihop detta inom 24h efter att det inträffade.

Måste nog säga dock att oavsett vad reglerna säger är jag mindre än imponerad av dem som åker runt rondellen mer än halva varet i ytterfil eller framför allt fortsätter förbi en större och flerfilig utfart i yttervarv.

Jag tutade omsorgsfullt på en människa som i morse kör förbi en trefilig rondellutfart i yttervarvet av en trefilig rondell.

Därmed inte alls sagt att krocken i trådstarten skulle vara ett resultat av den sorts rondellkörning som jag är inte är så förtjust i.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
No worries mate!

Hur det än gå blir det ju max din självrisk.

Nu är iofs motparten vållande. "Filbyte får endast ske om fara ej framkallas för andra"
Vid en krock så har man framkallat fara = vållande.

Var inte orolig! Stå på dig. Hör av dig om du behöver lite "moralisk" stöd. (idag vann jag min 6 (7) seger i tingsrätten)

"Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av"
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Jo det blir ju max min självrisk. Men jag vaken vill eller har råd att betala för nått får att nån annan kör in i min bil ju. Vad ja själv tycker så gör jag ju inget felaktigt så man får hålla sig i vilken fil man vill ju. Han som har dålig koll innan han svänger ju.. men men..får väl se hur d blir! tack för stödet boys!!

mvh Daniel

-------
NOLL7NOLL
Om skadan skedde i rondellen så har ju försäkringsbolagen fixat det så bra att båda kommer bli vållande. 2 bonusar sjunker och 2 självrisker. Garanterat. Man "får" göra allt i rondeller nu förtiden , men händer det ngt så blir man ansvarig, då oftast tillsammans med den andre, oavsett om man gjort rätt eller inte. Det är nog den största orsaken till att man numera får åka ytterfil varvet runt. De kan då skylla på båda parter.
Smarta dom jevlarna (försäkringsbolagen)

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

En del tvåfiliga rondeller har pilar målade vid infarten. Tex har vi en rondell där högerfilen bara har rakt-fram-och-sväng-höger-pil samt vänsterfilen har svängvänsterpil. då måste väl pilarna gälla?

har för övrigt ingen förståelse för regeländringen i sig, den kommer bara att ställa till massor med olyckor! detta pga att en del vet att det är lagligt och en del vet inte. dessutom fyller inte regeln någon funktion, det blir ju varken snabbare eller säkrare att köra genom rondellen på det sättet.....

mvh Johan
Apo
den som ligger innerst i rondellen har alltid förrätt för att köra ut, dvs så hade du väjnings plikt för honom.

tyvärr..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.