|
|
|
|---|---|
| Har tankat hem en fil från nätet som heter nav18_2.nrg, som jag tror är en uppgradering för Navigatorn, med avsikt att uppgradera OS'et. Mitt nuvarande OS är SW 2-1/17. Är det någon som skulle vilja ha godheten att tipsa om fördelar, nackdelar och ev. felfällor som hör till uppgraderingen. Gärna en punkt för punktlista om hur man går tillväga. Tack. | |
|
Annars kanske ett enklare sätt är att bara besöka en BMW-versktad och be dem upgradera mjukvaran åt dig? Med sina egna grejjor tänkte jag då.. /eFx |
|
| Jo, det kan tänkas. | |
|
Jag drog in den på min MK-1, fungerade klockrent, den blev kanske lite snabbare, men det bästa var att man kunde ändra från den extremt hemska bruna färgen... Några nya menyval. |
|
| Jag frågade Paulssons Bil i Helsingborg om priset. 500:- vill dom ha. Jarls hade inte aaaning. Så. Hmm. Jag provar nog själv. Men hur? Skall nyckeln stå läge 1, 2 eller skall bilen vara igång? Något annat att tänka på? | |
| Jag har en instruktion om du är intresserad, lägg ett mail.... | |
BMW Touring |
Se upp med detta! När jag började rota i det här frågade jag på BMW och dom sa att man till en Mk II navi (som jag tror du har) inte skulle uppgradera mer än till den version du har. Det som kan hända är enl. BMW att navin blir slöare om man tar fel uppgraderingsversion. Det ska då heller inte gå att rätta till. Allt detta enligt BMW. Mitt tips är att åka in till BMW och kolla vad som gäller för din navi. Lycka till. |
|
Jag har nu uppgraderat min MKII till SW2-1/80 med CD v17. Inga problem och navigatorn blev betydligt snabbare. I synnerhet i läget när den skall rita upp kartan efter destinationval. Lite andra konstigheter med färddatorn har också försvunnit. Inga problem än så länge i varje fall. Så här gjorde jag: 1) Satte nyckeln i läge 1 2) Stängde av alla andra strömförbrukare som man har kontroll över. 3) Tog ut kartskivan och satte i uppgraderingsskivan. När den nya skivan började ladda så slocknade först skärmen och flimrade lite fram och tillbaka. Men efter en stund kom uppgraderingsbilden fram och det löpte på helt OK. När uppgraderingen var färdig fick jag trycka på runda knappen en gång och sedan frågade Navin efter kartskivan. Lätt som en plätt och väl värt det. Obs. Det behövs ingen Key-CD. Jag har även brännt v18.2 och 19 av skivorna men blir inte riktigt klok på hur man skall göra för att Navin skall kunna läsa dom. En sak är klar - kan man se innehållet på skivan i Windows så kan inte Navin läsa den. Och vise versa. |
|
|
Hej! MKII tar inte senare uppgraderingar än SW2-1/80. Nästa steg är att skaffa en MKIII eller MKIV (DVD). Jag skaffade en MKIV nyss och där kan man snacka om prestandaskillnad. Att jämföra MKII (SW2-1/80) mot MKIV var som att... fullgasa Fiat Ruttmo mot Ferrari 550. Nu är Navin snabbare än vad jag hinner mata in och dessutom är själva inmatningen smidigare (den föreslår vägar så fort man matat in ett tecken). Som grädde på moset så får man ju splitscreen (borde varit standard från början) och diverse andra features. Mvh CLiFF |
|
|
Instämmer med föregående, har dock endast en MK-I. Argumenten från BMW att man inte skall göra det själv tar jag som att de bara vill tjäna pengar på det... Provade att uppgradera min till den allra senaste, vilket inte går, den säger ifrån. Programmerar man uppgraderingar för hårdvara lägger man "alltid" in en check så uppgraderingen undersöker att man har rätt hårdvara. Kan ju inte svära på att det är så i detta fall, men genrellt sett gör man så. Däremot så rekomenderar jag alla som inte har uppgraderat att göra det, väl värt 5:- som en skiva kotar samt 5 min väntetid medans enheten "flashas". |
|
|
CLiFF; Låter som en dyr operation? /eFx |
|
|
Njaa.. en DVD får man beg. runt 10000:- Tänkte först sälja min och köpa 16:9 för pengarna, men efter att ha testat den och jämfört med MKII så kör jag hellre med 4:3 monitor.. // CLiFF |
|
|
BMWGUS: BMW kan ha en poäng: Att byta från MKI till senare är inte alls lika lätt som från MKII > MKIII/IV eller MKIII > MKIV // CLiFF |
|
|
Ser inte varför det skulle vara nån skillnad, det är väl samma interface? Men nu var det ju inte hårdvarubyte som detta gällde, det var mjukvaruuppgradering jag pratade om. |
|
|
CLiFF: Menar du att 16:9 monitorn är sämre än 4:3 monitorn ? mvh George |
|
|
BMWGUS: Enligt mina uppgifter, så är det inte samma. Det är samma interface på MKII/III/IV men ett annat på MKI. Givetvis kan jag vara felunderrättad. Mer info här (på tyska): Länk George: Absolut inte. Helst vill jag ha MKIV OCH 16:9 . Eftersom en MKIV kostar runt 10 papp begagnad och en 16:9 ungefär samma så blir det ganska mycket pengar att byta båda. Om jag måste välja så har jag därför hellre 4:3 + MKIV än 16:9 och MKII/III Mvh CLiFF |
|
| Jaha, där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag, men detta gällde ju ändå bara mjukvaruuppgradering. | |
|
Byter man från MKI:a till MKII/MKIII/MKIV så måste man göra följande: 1 - Byta videomodul (om man vill att TV funktionen skall vara kvar) 2 - Byta GPS mottagre (gäller endast MKII, för MKIII och MKIV så utgår den) 3 - Skaffa rätt kabelhärva. 4 - Byta radiomodul om man vill ha TMC funktion. mvh George |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.