AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.288

Är Bmw extra känsliga för "låg" volt i batteriet?

Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Hej

Hade som sagt problem med att bilen inte ville starta trots bra effekt i batteri, bränsle fanns och gnista.

Provade med startkablar nu och den startade direkt, har aldrig råkat ut för detta tidigare med tanke på att startmotorn gick mycket bra och inga mattningar märktes....

Detta är min 1:a bmw som jag köpte alldeles nyligen, tidigare har jag haft Volvo 850 t5, opel calibra Turbo mm och de gick ju igång trots att startmotorn knappt orkade runt??????

Mvh Pär M 525i Touring
Skumt. Märkte du om startmotorn gick ännu piggare med hjälpstarten, isf kanske ditt batteri bör bytas iaf. Eller den bara hade en dålig dag och startar bra igen? Om inte så skulle jag testa med ett nytt batteri.

FP
Hej.har hört att bmw e 39 bla måste leverera ut 12 v på batteriet annars blir det nått strul...snälla du..använd ej start kablar på din bmw,du kan bränna data boxen! hej på dej..
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
På den 525:an (92:a) jag hade förut tog batteriet slut, men så länge det fanns minsta lilla kräm kvar så gick bilen igång. Mot slutet precis innan jag bytte batteriet så fick jag t.o.m springa igång den ett par gånger för att strömmen inte räckte till startmotorn, men den startade jättefint så fort motorn vreds runt ett par varv...
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Ta och sätt på en voltmätare på batteriet när du startar och kolla vad du får för lägsta volt. Detta bör ej understiga 11 volt då lär det bli problem med att starta bilen.

mvh
Per Edvinson
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Min gammling är då tok känslig. Är det hörbart att startmotorn går långsammare än vanligt så är det lika bra att sluta försöka. Den går inte igång. Men annars är den lättstartad.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Startmotorn blev lite piggare med starthjälp och då startade den hur lätt som helst, verkar vara lite känsligt, har inte haft problem någon gång tidigare.

Nu startar den kanon lätt

Tack grabbar

Mvh Pär M 525i Touring
Inga problem med starthjälptill eller från bilen på t.ex E39. Det är därför det finns uttag i motorrummet. Många skrönor florerar om databoxar mm. Det finns många processorer i BMW liksom i de flesta moderna bilar. Vilken "databox" avses?
Som alltid måste man veta hur man hanterar startkablar och vara bestämd vid anslutning osv, men i övrigt, inga problem. Alla bilars elsystem dyker till runt 10V när startmotorn arbetar, ännu lägre under vintern, detta är inget problem för elektronik och tändsystem, de är designade för detta. Även under normal drift förekommer kraftiga dippar och toppar i elsystemet som inte syns på lampor o.dyl., men som går att mäta med t.ex oscilloscop.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Enligt BMW så ska bilens spänning ligga över 12V för att garantera en 100% fullgod funtion av all elektronik, men det finns säkert marginaler i detta.
En del E39 har en "startspärr" som gör att bilen inte kan starta om bilens batterikapacitet halverats vad jag förstått, gäller visst utrustningsstinna 540maskiner enligt Asken.

///MVH Hasso
Länk

Kan intyga att det räcker med 6 cyl för att få "startspärr". Vid delvis urladdat batteri slår starten till men släpper igen, står och slamrar bara. Beror på att när solenoiden drar och motorn kopplas in så sjunker spänningen, solenoiden släpper igen osv.
Solenoiden har även dubbla lindningar (drag och håll-lindning) som hjälper och förstärker ovanstående effekt, bara solenoiden drar bortåt 40-50A i "dragläget", som sedan sjunker när den går i botten.
Den här "startspärren" vid urladdat batteri är nog mest en bieffekt av konstruktionen men den förhindrar att man kör ner batteriet i botten med startmotorn.

FP
rax
Har kört min bil utan generator. (Den brann upp och jag var tvungen att komma hem).
Fungerade i 12 mil sedan bludrade motorn rätt ordentligt :)
Systemen slutade fungera i följande ordning:
ABS (!)
Airbag
Combi instrumentet (mätarna)
Färddatorn
Motorn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.