AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
604

gps och solfilm inge bra

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
igår tonade jag rutorna på bilen och imorse så kunde jag inte förstå varför GPS:en inte hittade???
Efter ett tag så kom jag på sambandet...
Antennen ligger i bakrutan under tygdelen av hatthyllan.
Hur gör jag nu?
Vill helst inte flytta antennen till framrutan.
Kan man vända antennen hursomhels eller måste en viss sida vara uppåt?

Automat är bekvämt
tänkte tona rutorna i min bil oxå och jag har GPS. Vad är det för sorts film som du fick pålagt? var den helt svart eller?

V8 rockar fett!
Ka
6
Kalle_76
328i Touring -98
Din GPS antenn är troligtvis av typen "aktiv antenn", detta innebär att antennen har en upp och en ner sida och fungerar där med bara när den är vänd åt rätt håll.

Med största sanolikhet innehåller din solfilm spår av metall och detta skärmar antennen.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Just färgen svart är lite bökig rent strålningsmässigt då den oftast innehåller ngn form av kol.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hvis rutene ble tonet hos en proff burde de vel isåfall vite at en solfilm som inneholder metall kan stenge signalet ute?

Kanskje det går an å klage? Bare en tanke.
styrman1: har du orginal- eller eftermonterad GPS med skärm?

V8 rockar fett!
Du måste vända rätt sida upp på antennen, men i sidled kan den vridas på önskat sätt. Många rutor (och solfilm) innehåller ett mikroskopiskt tunnt metallskikt eller möjligen kolpartiklar, som också är ledande och skärmar radiosignaler. Extra lurigt kan det vara med en del värmeskyddande glas som kan se nästan ofärgat ut men som märkbart försämrar mottagningen på t.ex GSM-telefon, GPS osv inne i kupén.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min film är svart och navigationen är en eftermonterad VDO5000.
Firman visste inte att det satt navi i bilen, skärmen är aldrig monterad när den inte används.
Inga tips var jag ska sätta den istället?
Vill slippa framrutan.

Automat är bekvämt
Den måste se satelliterna om du skall navigera, that´s it, annar ingen navigation. Man kan sätta antennen på bakluckan eller på taket. Då får du garanterat en bra funktion.

FP
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
vilken miss!
Vet inte om jag tonat rutorna om jag anat det här. Ganska logiskt men vem tänkte så långt??
Får bli framrutan.

Automat är bekvämt
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
styrman1: Men du kunne vel fortsatt sørget for å tone rutene med film som ikke innholder metaller, som det sies her..(?)

Kanskje det går an å bytte filmen på bakruten?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Avslutar min egen tråd:
Det räckte att flytta upp antennen så den låg på hatthyllan istället för under tyget/masoniten.
Nu är jag glad igen!

Automat är bekvämt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.