AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
682

Strömstyrkan på SI-Batterierna, 1.2V eller 3.0V?

J.
5
J.C.
BMW 325 1988
Hej!

Kollade just upp SI-batterierna i min 325 1988 och det visade sig vara 3.0V på dessa istället för 1.2V!? Kan detta var riktigt?

Taksam för svar snarast.

Joshua
Woodman
Nej...Det fel..Skall vara 1,2v. 650 mAp.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
tror faktiskt det kan vara 3,0 volt också!!! Ser de hemma gjort ut eller ser det ut som om de från fabrik???

Bara o köpa ett 3,0 volts batteri o montera! För det sitter väll bara ett?
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Kanske finns instrument med ett batteri men JAG hade två stycken 1,2v i mitt. (320i 89)
Det kan bara vara 1,2V per cell men väl laddade så håller runt 1,5V obelastade och eftersom de är seriekopplade så kan du mäta 3V på kortet. Några 3V laddbara celler finns inte och akta dig mycket noga för 3V litiumceller, de exploderar kraftigt om de utsätts för laddning.
Rätt cell är vanliga NiCd på 600-700 mAh, köp alltid med färdiga lödöron på, löd aldrig direkt på cellen.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
1,2v

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag bytte mina batterier igår, vart inget bättre med instrumenten, enda skillnaden är att serviceindikatorn fungerar igen. Tröttsamt, hade juh stora förhoppningar på att få fart på varvräknaren... Men kostade juh inte mer än 84:- att fixa det ändå, så det var det väl värt.
Jag tror du skall löda om kretskortet också, kolla särskilt runt anslutningskontakter efter sprickor i lödningarna och runt komponenter som blir lite varma, spänningsregulatorer (2st) mm.
Det cirkulerar många skrönor om vilka underverk SI-batterierna kan göra med div funktioner i BMW:s instrumentkluster. Så här är det:
SI-batterierna sitter där för att ge back-up till serviceindikatorns minne och klockan för indikering av bromsvätskebyte om/när startbatteriet i bilen kopplas från. På vissa modeller även back-up redan när nyckeln vrids till frånläget. Strömförbrukningen är helt obetydlig, batterierna kan teoretiskt ge back-up under 2-3 månader eller mera utan startbatteri i bilen. Efter 5-6 månader har NiCd-cellerna självurladdat så innan dess bör man koppla in bilen startbatteri.
På senare modeller finns inga batterier pga annan typ av minne (flashminne eller motsvarande) som inte tappar data vid strömbortfall. Här talas det ofta om att det är kondensatorer som ger ström till minnet, så är det inte iBMW:s instrument. De kondensatorer som ibland behöver bytas är filterkondensatorer som bl.a. hindrar störningar från bilens elsystem att komma in och ställa till allehanda problem och hängningar i instrumentets processor och tillhörande funktioner.
Om det vore spänningsberoende minne så skulle det kunna sitta en kondensator (supercap) för detta, men de håller data kanske något/några dygn som mest, inte praktiskt i denna applikation.

Vissa funktioner i instrumentet blir påverkade av fel i SI-kortat men generellt kan man inte säga att batteribyte alltid hjälper, lödfel och annat förekommer lika ofta. På t.ex E39 som har minne som inte är spänningsberoende förutom indikeringen för bromsvätskebyte stannar klockan som talar om när det är dags för byte (vart annat år), men ett spänningsavbrott på några timmar eller dagar har ingen betydelse för denna intervall.

FP
Woodman
Har man fått fel på flera av mätarna i instrumenthuset så kan detta vara relaterat till ett tidigare försök att själv försöka nolla serviceindikatorn med egna hemmabyggda anordningar....inget att rekommendera, skaffa istället en riktig serviceåterställare.
Det blir betydligt billigare än att byta ut flera av mätarna.
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
Det finns faktiskt vissa SI-kort till E30 som är utrustade med det högra av dessa batterier (litium 3 volt), Länk. Jag har sådana i min. De som Elfa säljer är t.o.m. av samma fabrikat som monterades av BMW. Vad jag förstår av Folkes inlägg så betyder det att dessa aldrig laddas av bilbatteriet på så sätt som NiCd-batterierna gör.

Om de sedan träder i funktion när bilbatteriet är bortkopplat eller redan från tändningsläge 1 vet jag inte. Jag skulle däremot gärna vilja veta eftersom min bil står avställd 6 månader om året. Kanske att man kan koppla bort bilbatteriet om strömförsörjningen till SI-kortets minne ändå kommer från SI-batterierna?

Håkan
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
folke: dina teorier kan jag bekräfta. Men märker man att t ex hastighetsmätaren ej funkar kan man ju alltid börja med att byta batterier. Det är ju billigt! Jag har fått mitt kort omlött men det blev i alla fall inte helt bra. Ekonometern började aldrig fungera igen. Aldrig får man vara riktigt nöjd..

J.
5
J.C.
BMW 325 1988
Hej,

Som jag tidigare talat omså fungerar inte hastighetsmätaren, trippelmätaren och ekonomimätaren,

men ibland så gör dom detta och då alla eller ingen.
Jag har nu kollat strömstyrkan i batterierna men dessa var fulladdade. Så mitt problem kvarstår. HJÄLP.

Jag har hört om glapp i kontakter, någon som vet???
Eller kan det vara någon givare eller glapp???
Det kan nog stämma att det finns kort med litiumbatterier, sitter även i många datorer och annat. Har en livslängd på 10+ år och laddas ej, går bara in som backup när den normala spänningsmatningen upphör. Hur det går med bilen avställd under 6 mån beror på, men jag vill rekommendera att bilens batteri är inkopplat och underhållsladdas antingen automatiskt med en högkvalitativ laddare eller manuellt varannan månad eller nåt sånt. På nyare bilar måste man ladda avställda bilar oftare, kanske varje månad pga lite högre förbrukning till all backup i elektroniken. Batteriet bör ju hållas i trim i vilket fall som helst, tar ingen skada av att sitta i bilen.

Glapp i själva kontakterna på instrumenten kanske inte är så vanligt men lödningarna till just kontakterna på kortet brukar vara en svag punkt.

FP
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
Tack Folke.

Nu gör jag ungefär som du beskriver fast jag laddar var tredje månad. Har tyvärr inte tillgång till el i garaget utan måste bära hem det.

Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.