AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
458

m3 turbo

ska konvertera min 3.0l motor men skulle vilja ha lågkomp kolvar är det ingen som sitter och ruvar på några dylika ? även aggregat i storleksordningen to4e
Tror det är dom mhale kan inte stava till det
Dhalhems säljer dom jag funderar oxå på och konventera hur ska du göra med grenrör ?
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
om ni hittar nån som säljer turbogrenrör med adapterplatta lägg ut var...jag leter oxå men till en
325 E36.
grenrör bygger jag själv , tänkte använda mig av vanliga tryckkärlsrör ,inte det bästa flödes mässigt men mycket billigare och lättare att svetsa skulle det bli för varmt så är det väll bara keramik behandla eller linda in det i tex termotec
Diesel_Power
tretjufemman, tror gik har grenrör till din, dom har då till en hel drös bilar, är inte säker dock, men man förlorar inget på att ringa, annars är närmaste gymnasieskola med industri/vvs utb ett alternativ

Turbo Diesel är det enda rätta
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
har snackat med gik , nej dom har inte.....dom vill ha det till att bygga en adapter efter org grenrör men det verkar ju lite avigt tycker jag.....
holmis54
tretjufemman: Hur går det med ditt turbobygge? Har du kommit någon vart eller är du bara i inledningsfasen? Skulle vara intressant att höra om ett svenska turbo/kompressor bygge på en E36 (Inte m3) =)

///Holmis54
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp........

Att använda sig av de billiga Dalhems "brasse" Mahle kolvarna är väl inget seriöst alternativ på något vis egentligen.... Inte när det är en såpass dyr grundmotor att bygga på allrahelst..... Nej usch och fy.... Spika en gång och kolvknacket är ett faktum... Spika två GGR och raset ligger nära...

Nej de är av undermålig kvalitet........ Alternativet???? Hur än man gör så är det dyrt om man inte använder sig av STD kolvarna förstås...

Angående iaf flänsplattor till både aggregat men kanske främst toppar så är det lite på G från detta hållet framöver... Någon intresserad av något särskilt??

Hmm, varför varför snackar folk med GIK för????? Sluta med detta...... Det finns så många betydligt mer kompetenta och framförallt trevliga ställen att ringa till... Gynna dessa istället.....

//Jesper
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tjena Jesper!

Jag har nu läst lite inlägg och frågor som du har skrivit, det är många funderingar kring 2,5 och 2,8 liters snurrorna! Förmodligen så är väl turbo ganska intresant antar jag!?
Men varför så små volymer, du körde väl med en 3,5
liters maskin i din 633:a!?
Få höra nu, vad är det som har fått dig att fundera i dessa banor. Är det pga. 24 ventils topparna eller?

Vad är det för bil som du eventuellt kommer stoppa motorn i?

Vad kan du rekomendera att prata med för firmor, när man har funderingar om överladdning?

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hopp hallå Bonje..... Kul att du fått lite fjong i din kärra.........

Det är väl som så att jag funderar på att göra ett lite mer budgetbygge.... Men som alla vet så blir det väl dyrt iaf.....

Hur som helst så har jag köpt mig en eller rentav två 2,5 24V motorer som jag tänkte att man kanske kunde pula ned i en E30...... Men hur det ska bli osv återstår väl att se.... Vet du någon som har en E30 för rimliga pengar ståendes??

Men när man är lite på G och ska bygga något så är det rätt lämpligt att lyssna runt lite innan man bygger något.... Jag har ju iofs en M5 3,6 24V maskin ståendes.... Men hmm, tja, njae vi får väl se vad det blir... Om det blir något....

Prata överladdning med vilka firmor?? Tja, vad är det du vill veta?? Jag skulle rekomendera SL turbo i Degerfors, Turbocenter i Stockholm, STT eller kanske STC... Det beror väl lite på vad man är ute efter för uppgifter... Men ska man trimma och ta ut en hel del effekt så ring inte till GIK...

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.