AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
947

E30 Startmotor 3:serie

Ty
33
Tyko
323 E30 86:a

Sitter med min 86:a 323 och behöver en ny start motor och då kommer frågan fram.
Passar alla startmotorer till E30 motorn från 83-91 eller skall det vara just en startmotor till en 323:a 86:a ????
Woodman
Du bör nog välja en startmotor från en E30 med lilla sexan.
Tex: E30 316-318 passar nog mindre bra...

Annars är det nog ej några probs tror att samtliga M20 sexors startmotor är kompatibla mellan varandra.
Välj med fördel en så pass ny som möjligt.
Ty
33
Tyko
-Woodman

Den startmotorn du tippsade om var till en 320. Har mail killen och fråga om han känner till om den passar 323:an.
Vet dok ej hur långt den har gått.

Ty
33
Tyko
Har aldrig bytt startmotor förut är det så att man lätt tappar behärskningen ???

Har inte värdens bästa humör när det gäller död ting som dammsugare och bilar.

Prova att skura en vattenpump på en Honda Civic 81:a så förstår Ni säkert vad jag menar.
Woodman
Sitter endast med två stora muttrar...du byter den lätt på 10min.
OBS!! Koppla ur batteriet innan bytet så du ej kortsluter den grova strömkabeln till startmotorn..den kan annars fungera som typ: skärbrännare....
Ty
33
Tyko
jo tack jag vet jag svetsade fast mitt finger på en lift manöver cental på en MB buss för 8 år sedan!! mmm bamse skönt !!!!

Ty
33
Tyko
hmm det sitter värdens fetast luft burk ovan för stratmorton med massor med slangar och skit anslutan till. Det är inga 10 min där inte snarar 10 timmar för mig.
Woodman
Det var någon som tidigare nämnde att det är av stor vikt att det är oxidfri kontakt vid startmotorns strömplint..slipa rent & testa
har du tur kanske det räcker med det...
Gold
Tyko det kanske är lättare att ta den underifrån, har den erfarenheten från andra bilar men vet ej om det är så på BMW.
Ty
33
Tyko
Men varför uppkommer felet bara efter att man har kört motorn riktigt varm ???
Jag har aldrig problem att starta bilen på morgonen eller när den har stått mer än 2 h
Ty
33
Tyko
-gold

Nja det ser ut att vara ännu mer prylar i vägen.
Samt att den sitter ganska högt upp så det blir nog svårare att komma åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.