AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
596

M5 motortvätt

Några av er med M5 har ni några bra förslag på hur M5 motorn ska motortvättats. Min lokala "ESSO" vågar inte göra det p.g.a. "dåliga erfarenheter"

Tacksam för svar!

Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag har alltid tvättat mina BMW:s med avfettning och högtryckstvätt. Har alldrig haft problem med det.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En gång spolade (inte sprutade!) jag av dammet i motorrummet och på motorn med trädgårdsslangen utan högt tryck och mycket kort stund (M5 -95:a)!
Då rann det ner vatten i tändstiftshålen med överslag som följd. Den gick som vanligt utan så mycket som ett ryck i 25-30 mil efter tvätten. Sedan hade jag inte tagit mig hem om jag inte stannat och torkat rent tändspolar och tändstift. Fukten försvann inte helt (den ryckte till och från) förrän efter ytterligare 10-15 mil.

Var försiktig vid motortvätt!

Per L

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag brukar hand tvätta motorrumet med vanligt bilschampo och svamp för att undvika att fukt tränger in övre allt.Sedan för att undvika korrision så sprayar jag lite 5-56 och torkar av.

Använd INTE CRC motortvätt, på min M5a blev det visserligen inga elproblem, men det verkade som färgen på motorn blev flammig, och det såg ut som ett tunnt lager "skönhetsrost" på ventilkåpan........ Inte snyggt !!! Varning !! ...dock gick CRC Bra någon månad tidigare på Moderns Audi... Hmmm..... MVH

Philip
Täck över generator, och andra känsliga delar med en plastpåse och sätt fast den med gummiband så man inte spolar rakt in i dom...sen e det bara avfettning och högtryckspruta, gärna med hett vatten, dunstar bort bättre och rengör effektivare! Jo förresten, om motorn e rätt så ren så kan du använda bilschampo!

-ridern-

525i 1990 24V
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag tycker att högtryck är lite vanskligt. Det räcker med slangen.

Avfettning-borstning-vattenslang.

Mr C
Tvättar alla sina bilar hemma? Hur gör ni annars för att få motorn kall innan motortvätt?
Väntar 5 timmar på OK-macken eller ;-)

Jag är lite skeptisk till att spruta kallt vatten på ett varmt motorblock.....

När jag provat att motortvätta med varm motor, så har avfettningen dunstat innan jag hunnit säga "vattenslang"......
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Är det inte pga att folk tvättar varma motorer som ventilkåpan blir flammig och beige?

Mr C
Det bruna eller beiga som finns är ett vaxskydd som sprutas på innan leverans av bilen när den är ny.

Patrik L
mi
88
millan
E46 Touring -03
Samma erfarenheter som Per L.. Det rinner ner till tändstiften... kolla att du kan få av kåpan innan du tvättar... du vill ju inte börja borra...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.