|
|
|
|---|---|
kimozabe |
Bytte kamremmen idag, jävlar va plock, kan nada om bil motorer, tacka gud för haynez handbok, iaf det va första o sista gången jag gör det själv, nästa gång betalar jag gärna 1200kr för jobbet på en verkstad.. det är värt det, kan man sitta hemma o tänka på vilket jäkla mek man slipper.. Första Kamrems bytet va runt 7k Mil, nu har bilen gått 22.5k mil och inga byten imellan, remmen skulle lätt gått 1k mil till, såg nästan ny ut. Rullen va lite halvtaskig dock. Men fortfarande så låser sig tomgången när jag sparkar plattan i botten, 2000rpm, 4000rpm osv brorspå vart jag släpper gasen, vad kan detta bero på ? För att få ner tomgången till 700rpm så får jag pumpa hårt på bromsen, hel mysko. Någon som upplevt samma eller vet hur man kan lösa det? väldigt irreterande och pinsamt att stanna vid övergångställe eller rödljus och bilen ligger o brummar i 3000 varv. Mvh Kim |
kimozabe |
Glömde säga det att Tomgångs problemet fanns innan kamrems byte också... |
|
Du hade troligen bara en väldig tur att kamremmen inte gått av. BMW har t.om. förkortat bytesintervallet på kamremmen på M20 till 6000 mil från 8000 mil pga så många kamremshaverier. Men, ofta kan det också bero på sliten spännrulle. BMW brukar också samtidigt passa på att byta vattenpumpen, eftersom man ändå har isär allting där fram. Jag själv bytte vattenpumpen igår och det var lite bökigt. Men det gick bra. Ditt tomgångsproblem tror jag beror på: 1. Dålig tomgångsmotor. 2. Motorn drar tjuvluft t.ex. genom insugningsbälgen mellan luftfilter och insugningsröret (mycket vanligt med osynliga sprickor där.) 3. Dåliga tändstift och/eller rotor/fördelare/tändkablar. |
|
kimozabe |
Vart sitter Tomgångs motorn, kanske man kunde titta ifall den e sketen.. |
| Den sitter ansluten på insugsbälgen, en liten rund motor med en sladd ansluten till den, du kan inte missa den... | |
523i_96 |
Hej! Om motorn drar tjuvluft eller inte kan du kolla genom att spruta startgas i motorrummet (motorn igång). Om tomgången ändras då håller den inte tätt. Men som du beskriver ditt problem tror jag att felorsaken är tomgångsmotorn. Jag har haft problemet, farsan har haft problemet, och en kompis har haft problemet. I alla tre fallen var det tomgångsmotorn och bilarna var BMW. Om du skruvar loss tomgångsmotorn (enkelt 2 skruv) ser du ett spjäll som öppnas och stängs genom en glid-meknism. Spjället blir sotigt av motorns avgaser och går trögt; det glider inte tillbaka när det är i öppet läge. Meka bort tomgångsmotorn. Spruta 5-56 eller liknande vid spjället och torka bort allt klenigt sot som är i vägen. När spjället är kliniskt rent oljar du in det med ett tunnt lager 5-56. Känn så det löper lätt och fjädrar tillbaka. Sen är det bara att meka dit den och tuta och köra. MVH: Magnus |
kimozabe |
Tack! Ska göra ett försök direkt imorn! I let you know. |
kimozabe |
Ok! Är inte så erfaren under huven, men vilken är Tomgångs motorn? Länk 1 eller 2. Mvh |
| 1. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.