AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.182

Dålig retur av växelspak, 528 -98

Th
65
ThomasE
F21 M135i, -13
F31 330i, -16
Jag har något fel på returen av växelspaken från 5'ans växel. Speciellt tydligt när bilen är kall.
När jag har kört på 5'an och sedan växlar ner saknas den fjäderkraft som gör att man hittar växellägena. Efter en liten stund så kommer fjäderkraften tillbaks.
Det känns som om något går kärvt. Vet någon vart denna funktion sitter? Inne i lådan eller länkaget?
Tacksam för tips.

Hälsningar
Thomas E
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Det vill jag oxå veta.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Problemet borde som du beskriver ligga i länkaget. Vet inte hur dessa lådor ser ut men normalt brukar lådan bara ha ett antal olika axlar som kan föras fram och tillbaks. Länkaget och spaken sköter sedan att rätt axel förs fram och tillbaka.

---
Always Diesel
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Smörja länkage kanske? På en gammal 316iC manuell som fanns i famlijen bytte vi växellådsoljan då blev växelföringen som ny!
Mvh
Asken
Je
1
Jens Johansson
523i Touring -99
Jag har samma problem med att växelspaken inte alltid återvänder till mittenläget av sig själv. Har försökt smörja länkaget underifrån, men det har inte hjälpt. Vet någon om mothållet sitter i länkaget eller inne i växellådan? Skulle det i så fall kunna vara ett tecken på för lite olja i lådan?

/Jens
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag upplever min låda (växelspak) som väldigt "sladdrig". Jag har distinkta lägen och så men i friläge kan jag vispa runt med spaken ordentligt nästan helt utan motstånd. På Aros auto trodde de att det var länkaget till lådan som behöver ses över. Meken jag pratade med hade dock aldrig gjort det förr så han kunde inte svara riktigt på hur stort/dyrt jobb det var.
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Tar upp denna tråd igen då jag har samma fenomen på min bil. Är det någon som hittat vad orsaken till detta är?

Problembeskrivning:
När man kör på 5:an och sedan ska växla ner så fjädrar inte växelspaken tillbaka till "viloläget". Så om man tex kopplar ur och lägger i friläge så ligger växelspaken längst till höger, dvs under 5:an. Den ska ju gå tillbaka dit där den står under 3:an och över 4:an. Svårt att förklara på ett bra sätt...

//Gustaf
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Jag hadde ett liknande problem på min 528. I mitt fall var det låsbulten till länkaget som hadde åkt ur en bit. Detta gjorde att växelspaken va "sladdrig" och inte gick tillbaks i utgångsläget. Det var bara att trycka i bulten och vrida ditt låsningen så var det som nytt igen.
og
84
oge
528i touring -98
318ti -02
X5 35D
Var sitter den låsbulten ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.