|
|
|
|---|---|
|
Har en E39:a med navi/tv. Ska införskaffa en portabel MP3-spelare med 10 GB hårddisk. Denna ska man kunna koppla in via antenningången till stereon om AUX-ingång saknas....... Vart sitter antenningången nånstans i bilen? V8 rockar fett! | |
|
Du hittar radiodelen med antennkabel bak i skuffen till vänster. FP |
|
|
ok, sitter den nånstans i närheten av tv-modulen då? När jag bytade batteri för ett tag sen hittade jag nån sladd under batteriet som löpte nånstans från kofångaren o vidare.....är det antennsladden till radion? vart i bilen sitter antennen till radion då? på min förr E34 satt den i bakrutan.... V8 rockar fett! |
|
|
Antennen är trådarna i bakrutan. Antennförstärkaren till radion, (som antennsladden går från), sitter på vänster C-stolpe. På länken nedan hittar du lite bilder på hur radion ser ut. (Folkes länk). Länk BMW brukar flytta runt komponenterna beroende på utrustningsnivå, så ta inte för givet att det ser exakt ut som på bilderna. I min E38 hittade jag radion längst ut mot bakskärmsplåten, bakom fibermattan. |
|
|
Det förekommer antenn till GSM i kofångaren, kan vara denna kabeln du ser. Radions antenn sitter till 99% i bakrutan, finns i ett par utföranden. Antennförstärkaren på E39 sitter på vänster C-stolpe, strax bakom innerbelysningen. FP |
|
|
På vissa modeller sitter även tv antennen i bakre kofångaren. _____________________________ Mvh HES Länk |
|
|
Säkert? Det tvivlar jag på med tanke på hur dåligt det är redan på bakluckan eller i rutan. Man vill ha hög fri placering på dessa frekvenser, på 900/1800 GSM däremot kan det funka även om det ALLTID är bra med högre placering en bit ifrån andra ledande ytor. Man får alltid riktverkan på antennerna när man sätter dom nära plåt, eller lågt ner på karossen, det man vill ha är ju helt rundstrålande mottagning/sändning. FP |
|
|
Nja, Jag har GSM-antenn på bakrutan så det är inte den..... Så alltså, tv och radioantenn sitter i bakrutan, GSM-antennen utanpå bakrutan så vad är då det jag har i kofångaren? GPS-antennen sitter väl nånstans inbyggd i hatthyllan? V8 rockar fett! |
|
|
folke: Jag har faktiskt min tv antenn i kofångaren, det beror på att jag eftermonterat tv funktion. Enligt Bmw var det enda alternativet. Själv är jag otroligt nöjd med mottagningen gällande tv. Kanske mottagningen varit ännu bättre ifall den suttit i bakrutan vad vet jag. Men jag vet i andra länder placerar dom antennen i kofångaren, fråga mig inte varför. _____________________________ Mvh HES Länk |
|
|
TripleA: Har du PDC (parkeringssensor) , de sitter i kofångaren så det är kanske denna kabel du ser? HES: Säkert kan det bli ännu bättre med högre och/eller rundstrålande antenn men på den lilla skärm som används så dominerar inte reflexer och störningar så mycket som på en större så det är kanske OK iaf. Jag har sett en del bilar (kombi) med eftermonterade antenner på insidan av de bakre sidorutorna, inte lika känsliga för "fel" riktning, man behöver inte vrida bilen så ofta för att få bästa signalen till TV:n. FP |
|
|
Powertoy: jag har hittat den där radiomodulen som var på bilderna i den länken du hade i ditt inlägg. vet du vilken av sladdarna som sitter inkopplade där som är antennsladden? Folke: du verkar har bra koll på såna här grejor.... om jag ska koppla in mp3-spelaren via antenningången, vart ska jag gå in på antennen nånstans? ska jag grena in mig på antennkontakten bak i skuffen på radiomodulen eller kan jag riva ut hela fronten med skärm o allt inne i bilen o koppla in mig där? V8 rockar fett! |
|
|
Om det är en MP3-spelare som lämnar FM-signal ut på någon frekvens (förmodar att det är en sån du menar) så skall du dela antennkabeln vid radiodelen. I ditt fall bak då, normalt så skall spelaren ha en färdig kabel ut med hona/hane eller ett T-stycke att sätta på den befintliga antennkabeln. Det funkar som när man kopplar in en video på TV:ns antennsladd, signalen från antennen går igenom spelaren och ut igen till TV:n (bilstereon). FP |
|
|
Folke: nej, PDC har jag inte så det är inte en sån sladd. Den är grå o ser precis ut som en antenn sladd....aja, strunt i det, bara allting funkar så. Vet inte exakt hur man kopplar den till radion via antenn-sladden...har inte fått hem den än nämligen. Men vilken av sladdarna är antennsladden då på radiomodulen då? Länk: Länk Återkommer när jag vet närmare....... Från det ena till det andra: Ska installera larm i bilen o fick reda på att BMW:s orginallarm inte är godkänt av SSF.....hur kan det komma sig? det var det sjukaste jag hört på länge.... V8 rockar fett! |
|
|
Antennsladden är c:a 5mm tjock, kontakten är förmodligen vinklad, inget att ta fel på tror jag. Larmet kanske inte är provat av SSF, det kanske inte har aut. återaktivering (låser igen om man råkar trycka på öppna och sedan inte öppnar någon dörr inom ett par minuter) osv. Kan finnas flera orsaker, har inget med kvalitén direkt att göra. Skulle inte tro att tyskarna har mindre krav på t.ex ett billarm än vi, men kanske annorlunda. Hur var det nu med EU.... FP |
|
|
jaha ok, ska ut o kolla det imorron då..... V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.