AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.009

Knack 525 -93

Hej!

Har precis köpt mig en 525 -93 ,min första Bmw då jag är/var inbiten volvofanatiker! ;)

frågan jag har lyder som:

När jag startat bilen och kört den varm så hör man ett litet knack ljud från framkant på motorn ,högt upp tror jag . Ljudet hörs inte när motorn är kall.

Finns det nått "standard" fel på dessa bilar ,alltid självklart svårt att säga vad det är när man inte hört ljudet själv. Men testar här i hopp om att nån kan ha tips och råd att ge mig..

Mvh Ante
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Välkommen till BMW-världen! Efter ett par mil i BMW kommer du förmodligen aldrig vilja åka volvo igen ;-)

Vad har du för olja i motorn?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hej och välkommen till oss på forumet!

Börjar med att gratulerar till köpet av en mycket fin vagn.

Jag skulle nästan vilja be dig beskriva ljudet lite bättre än bara ett knack. När kommer det ljudet, gaspådrag, ngt speciellt varvtal eller liknande?

Det första jag kommer att tänka på när jag hör detta är knack-sensorn i bilen. Det ljudet knack-sensorn avger är inte direkt ngt ljud man brukar uppmärksamma så jätte mycket när man kör, så det är mkt troligt att ditt knack ljud orsakas av ngt annat.

Knack-sensorn är system som övervakar förbränninsförloppet för varje cylinder i motorn och ser till att förloppet sker optimalt och störningsfritt. Saker som påverkar sensorn är tex. ute temperatur, bensinkvalitet, oktantal. Sensorn reagerar på dessa saker och ställer in inställningarna för varje cyl.

Systemet samarbetar med ett antal andra system som tex DME,VANOS. När dessa system ställer om motorn leder det ibland till att trycket och temperaturen i motorn stiger ganska kraftigt och motorn ger ifrån sig ett knackande ljud. Där-av namnet på sensorn.

Det ljud du hör kan även komma från ngt helt annat, det är som du säger svårt att säga utan att ha hört ljudet.

Hoppas detta hjälper lite iaf.

Mugge

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Hej!

Är mobil helsyntet i den!

Bmw`n går som vardagsbil ,volvon som busbil! ;) Men kan erkänna att jag redan gillar att åka Bmw!

/Ante
hej igen!

Mugge: Ljudet finns på tomgång ,svårt att höra om det finns när man rusar motorn . Är inte alls ett "högljutt" knack. Har man huven stängd så hörs det knappt.

Har funderingar på om det kan ha nått med kamdrivningen ,vanosen att göra. Samt något som reagerar på när oljan blir varm och lite tunnare.

Har aldrig haft isär en M50 motor så jag vet inte ett sk*t om hur denna är uppbyggd!

/Ante
Mugge, jag hoppas att ditt inlägg var ett skämt...annars blir jag orolig.

Mvh
Rasmus
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ante - Arvika: hur ofta återkommer ljudet? är det ett ljud som ständigt upprepas eller något som kommer då och då?

SpeedLover: varför skulle det vara ett skämt?

mvh: Mugge

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad jag vill ha sagt är att M50 kan låta så ibland utan att det innebär att motor har gått sönder. Men om du tycker att motorn låter som om något är sönder så kan det vara 3 saker som kan orsaka knackande ljud (som jag kommer att tänka på på rak arm).

1. Det kan vara spridarna som tickar, kanske hjälper att göra rent dem.

2. Det kan vara Vanosen som låter, även om det är mkt ovanligt att de går sönder.

3. Det kan vara kamkjedjan, men det borde ge ett mera rasslande ljud.

Mugge

Hej!

Mugge: Har idag lyssnat på motorn med stetoskop.
Ljudet finns hela tiden på tomgång, utan stetoskop så hör man inte ljudet på högre varv men med stetoskopet så hör man att det även knackar på högre varv.

Ljudet vill jag ha till att komma från framkant på toppen ,precis längst fram på ventilkåpan hörs det mest. På vänster sida mot insugnings sidan på motorn ,dvs på samma sida som VANOSen sitter.

Nån som har koll på om man på nätet kan få tag på en sprängskiss på denna motor? M50 heter den väl om jag inte är ute och cyklar i Bmw djungeln! ;)

Mvh Ante
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror stenhårt på att det är VANOS enheten som tickar lite. Detta är fullt normalt, den arbetar med de delar som Mugge beskriver. Om det bara hörs i framkant på motorn så är det troligen inte heller frågan om slitna ventillyftare. Min bror har också en 525i -93 med VANOS, den tickar endast en kort stund när man startar bilen innan den har fått upp oljetrycket. De är då ventillyftarna som låter. Om inte tickandet förvärras så är det bara att köra vidare med M50:in! Bra motorer, går bra och billigt!
Mugge, din beskrivning av hur en knacksensor fungerar är fel.

"Det första jag kommer att tänka på när jag hör detta är knack-sensorn i bilen. Det ljudet knack-sensorn avger är inte direkt ngt ljud man brukar uppmärksamma så jätte mycket när man kör, så det är mkt troligt att ditt knack ljud orsakas av ngt annat."

En knacksensor låter aldrig någonting, den lyssnar.

"Knack-sensorn är system som övervakar förbränninsförloppet för varje cylinder i motorn och ser till att förloppet sker optimalt och störningsfritt. Saker som påverkar sensorn är tex. ute temperatur, bensinkvalitet, oktantal. Sensorn reagerar på dessa saker och ställer in inställningarna för varje cyl."

Knacksensorn påverkas inte av någonting annat än om motorn börjar spika, oavsett anledning. Ej heller styr den varje cylinder för sig. I alla fall på våra standardmotorer.

"Systemet samarbetar med ett antal andra system som tex DME,VANOS. När dessa system ställer om motorn leder det ibland till att trycket och temperaturen i motorn stiger ganska kraftigt och motorn ger ifrån sig ett knackande ljud. Där-av namnet på sensorn."

Varför skulle trycket och temperaturen stiga? Om något så MINSKAR knacket för att spikningarna upphör. Och din förklaring till sensorns namn är lite komisk...

Mvh
Rasmus

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
SpeedLover:

Jag scannar in BMW:s manual så kan du själv gå in och läsa...

Det verkar som om sensorn inte genererar ljudet utan bara reagerar på det som du sa.

"knacksensorn påverkas inte av någonting annat än om motorn börjar spika, oavsett anledning."

Knaksensorn är en sensor den skickar in information till DME som reagerar på lite olika värden och styr inställningarna.

"Ej heller styr den varje cylinder för sig. I alla fall på våra standardmotorer."

Vad jag vet om M30 är väldigt begränsat men jag tror inte att den har ngn kancksensor jag vet att den inte har ngn VANOS.

Vad gäller äldre M50 så har jag inte samma sort styrning av motorn då jag saknar VANOS.

Vad gäller hans motor som har VANOS, så är sensorn cylinderspecifik. Däremot är Vanos som ändrar insugningsventilernas och kamaxelns vikel inte cylinderspecifik.

Ante - Arvika:

Hej igen! Den Motorn heter mycker riktigt M50. Jag har letat lite och jag har bara kunnat få fram en bild på hur motorn ser ut när man plockat bort allt som har med insug och avgas att göra. DVS enbart ett blocket, men det är dessvärre inte i genomskärning. Jag har däremot lyckats få fram en bild på hur vanos fungerar i genomskärning. Kanske kan vara till ngn hjälp.

Inscannat:

Länk

Länk

Länk

Länk

// Mugge

Mugge, helt korrekt så har M50 (iaf 93- som jag kollade) cylinderspecifik knackreglering, var lite för snabb där ;). Får nog läsa på lite bättre på nyare motorer.

I övrigt är vi helt överrens efter ditt nya omformulerade inlägg!

Ante, kan jag fixa en sprängskiss så hör jag av mig igen.

Mvh
Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.