AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.061

Lastväxelreaktioner?

Mi
542
Micke R
328i -98
Allt som oftast talas det i olika biltidningar om lastväxelreaktioner, vad är det?

Är det karossens hävande från från max acc vid toppvarv på en växel och den pendling som sker när man frikopplat och petar i nästa växel och drivlinan petar iväg bilen igen? Dvs. ett mått på "töjningen" mellan den ofjädrade vikten och den fjädrade, isärdragna av drivlinan?

Eller är det den inbyggda dynamik som finns mellan "gaspedal" och hjul dvs genom vevaxel-koppling-växellåda-kardan-bakaxel-hjul som visar sig vid exvis ett fullgasuppsläpp?

Mvh / Micke R
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Njae, man menar nog främst förskjutningen av tyngdpunkt vid acc./inbromsning/sväng.
På en framhjulsdriven bil (med dåliga bakdäck) i halka får man lastväxelreaktion vid gasuppsläpp i kurva, d.v.s. bakhjulen släpper. Klart otrevligt, det går inte att jämföra med sladd på en bakhjulsdriven bil.
Min AWD uppför sig snarlikt, skillnaden är den släpper bakhjulsdrivningen vid broms/motorbroms. Det gäller alltså att gasa om det släpper!
Mi
542
Micke R
328i -98
- mikebike.

Ok. Det är sannolikt ungefär vad jag menar/tror...

Omsatt i verkligheten innebär detta ex.vis att: ?
Med en "elak" koppling kan minska lastväxelreaktionerna då man i en lång kurva accelererar kraftig och måste växla från 2:an till 3:an erhåller en mindre krängning ju fortare och jämnare man kan växla/återlägga kraften på hjulen via nästa växel?

Mvh / Micke R
Mi
542
Micke R
328i -98
Hej!

Eftersom det verkar vara bra fart på forumet idag kastar jag upp den här igen...

Någon annan med en bra förklarande analys?

Mvh / Micke R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.