|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har hittat en annons på en 328 och där strå att den har ASC+T. Vet att ASC är antispinn men vad betyder T? Tack på förhand Pajo | |
| ... traction? | |
| Antispinn + Antisladd | |
|
Vad är skillnaden på Antispinn och Antisladd? Pajo |
|
|
Piluttapajo> Antispinn är när du startar, den hindrar drivhjulen från att spinna. Antisladden jobbar med bromsarna och stryper gasen vid sladd, för att stabilisera bilen. Försöker helt enkelt få tillbaks dig i färdriktningen när du har vart för optimistiskt. Funkar fint, men upphäver inga naturlagar. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
ASC+T = Anti Spin Control + Traction (antispinn), ej att förväxlas med DSC = Dynamic Stability Control (antisladd). Använd sökfunktionen, det finns massor av diskussioner kring antisladd- och antispinn-systemen (ASC+T/DSC). roadZter |
|
|
Jeg har lest en del om ASC + T tidligere, og vet at det står forklaring i leksikon hos BMW. Limer inn teksten direkte derfra: "ASC+T (Automatisk stabilitetskontroll + Traction) förhindrar att de drivande bakhjulen spinner loss och säkrar bästa möjliga väggrepp och körstabilitet. Om det finns en tendens till hjulspinn, exempelvis vid start eller acceleration ut ur en kurva, minskar den elektroniska motorstyrningen drivmomentet. Om detta inte räcker, bromsas det hjul som spinner eller båda hjulen, tills väggreppet åter är uppnått. När ASC+T griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Vid vissa tillfällen kan du ha nytta av ett hjulspinn, t ex när du ska gunga dig loss. Därför kan ASC+T kopplas ur vid behov. ASC+T är ett mycket bra hjälpmedel för framkomligheten och säkerheten, särskilt på vintervägar." Se bilde med forklaring: Länk -En annen ting jeg har fått med meg angående ASC+T er at systemet registrerer hvordan føreren kjører: Dersom føreren gjør en feil slik at antispinsystemet aktiveres for å opprettholde veigrepet, lagres info om dette i systemet slik at neste gang føreren gjør en feil, kobler systemet snabbare inn, eller blir mer aktivt. Etterhvert som man blir mer erfaren (f.eks på vinteren - eller på banen(!)), slutter systemet gradvis å blande seg inn, det bare overvåker situasjonen og bryter inn dersom føreren mister kontrollen helt. På en en bane kan man kjøre nesten uten at man merker noe til antispinsystemet om man har gjort mange feilfrie svinger. Går man over grensen og får en ordentlig sladd, kobler systemet inn. Siden må man gjøre svingene bra flere ganger for at systemet skal bli mer passivt igjen. Det er altså flere nivåer av hvor aktivt eller passivt systemet kan være. Husker ikke hvor jeg har dette fra. Kan hende det var her på forumet? |
|
|
Morten M Är det som du säger att asc lär sig hur man kör? Jag har upplevt att jag kan provocera bilen hårdare utan att glädjeförstöraren(läs asc)går in och hjälper mig nu än när jag köpte bilen för ett år sen. Inte för jag kör hårt,men jag märker detta vid vått väglag(har Hanook 102or på,säger väl det mesta)kan idag få bilen att börja kana ut lite(med betoning på lite,känner en antydan) i sidled utan att asc går in och stör,kunde jag ej när bilen var nyköpt. Tidigare vid minsta antydan till att det skulle släppa så började lampan att blinka och det kändes som inte motorn fick mat,dock inte nu,nu känner man att det börjar röra på sig. Eller är det något fel på min asc? Henrik |
|
|
he(n?)rik: Vet ikke svaret direkt. Det jeg har skrevet tidligere om asc er noe jeg har lest, altså ingen personlige erfaringer. Hvordan asc oppfører seg, kommer an på hvordan du kjører bilen fra sving til sving (om det er riktig det jeg har skrevet). Hvis du har samme kjørestil hele tiden -tror- jeg at det er vanskelig å legge merke til dette. For et par uker siden kjørte jeg i sagte cruise-fart, det begynte å regne, jeg ga full gass ut av en rundkjøring (ny-våt asfalt). Jeg ble veldig overrasket over at bilen skled merkbart ut til den ene siden - og så litt ut til den andre. (Spant i ca 1 sek. før asc koblet inn?). Forsøkte å fremprovosere hjulspinn etterpå, men det virket som om asc koblet raskere inn og forhindret hjulspinn momentant (kan være innbildning). Min teori er at asc ble mer aktiv når den oppdaget at veibanen var glatt pga regnet, og at jeg ikke hadde kontroll over situasjonen. Skal asc tillate noe hjulspinn uten å redusere motoreffekt når man kjører hardt, tror jeg man må kjøre hardere -gradvis- slik at den forstår at du har kontroll. Kan du spinne spontant i en sving om du allerede har fått hjulspinn i forrige sving? -Kanskje er det sånn at din bil har lært at du kan kjøre med sladd (i motsetning til forrige eier)? Noen andre som vet? Hmm, jeg blir ikke helt klok på logikken i asc's virkning.. Det er egentlig et ganske omfattende tema hvordan asc "tenker" (har sett en lengre artikkel om dette). Husk at det kan også være skillnad på asc på min bil (2000) og din (1995). |
|
|
Morten M Har du asc el. dsc? Är själv utrustad med +T om det spelar någon roll. Får ut och provocera fram ett ingripande och se om det svarar kvickare efter det. Kan även vara att jag hittat känslan i bilen nu mot ett år sen,alltå kör närmare gränsen utan att gå över den så asc behöver gripa in,kanske släppte på lite för mycket gas så systemet fick hjälpa till tidigare(är ju ett liitet effektkliv uppåt från 320E30) Vore intressant om andra har gjort iaktagelser angående detta eller har lite fakta om det som Morten M skev,att asc lär sig föraren och retirerar till endast övervakande tills det verkligen behövs. Henrik |
|
|
he rik: Jeg har asc. Tror også at jeg har asc + t som standard(traction er ikke en tilleggsfunksjon, men asc + t er en vidreutvikling av antispinnsystemet slik jeg har forstått det). Har søkt litt på nettet, og fant den artikkelen jeg snakket om: Länk "I've found that this problem can be overcome to a degree by driving style. Remember that the first stage of ASC + T intervention (pulsing a brake) actually helps the car get through a corner faster. It's the second stage (engine power reduction) that needs to be avoided. The best approach is to read a corner accurately so that you get into it just right. I'll be the first to admit that it's very difficult to do this with consistency. Another thing that I've found by experiment is that the sensitivity of the ASC + T system varies. The firmware appears to be adaptive, that is, it readjusts itself based on past experience. If I can take several corners in succession where just the first intervention stage occurs, each one can be taken harder. I've actually gotten it to the point where I can get some pretty major oversteer going, with the back end really coming around to help me walk it around tight corners. The great thing is that I'm getting a lot of extra traction from the first stage. It's like driving a limited slip with a very high degree of lock-up. The thing is, once I a have a corner where I've pushed it too hard so that the system kicks in, the threshold sensitivity goes way back up, so I have to have several more 'good' corners before the system readjusts itself to where I like it. In other words, if one corner doesn't go so good, the next ones have to suffer too. I sure wish there was a switch on the dashboard with one position for normal driving, and another position for a 'sport' mode with a higher engine cutback threshold. I almost always drive with ASC + T enabled. With practice, I've found that I can get through corners as well, or better than with it switched off. I like the extra margin of safety it provides. I also think that because it forces me to read corners better and drive smoother to prevent it from shutting down the power, it helps me to learn to be a better driver. I haven't had this car on the track yet. I'll have to admit that it's entirely possible that I'll join the crowd and turn it off there." Et annet aspekt med virkningen av asc er at når systemet kobler inn i en sving, så mister dempere den rette "holdningen" - det er noe jeg har latt merke til - det står også nevnt i artikkelen om du leser hele. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.