AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.880

Nya stötdämpare bak, Monroe eller BMW?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag måste byta stötdämpare bak på min BMW 525i -90, som har standard chassie utan sänkfjädrar. Fjädrarna ser lite rostiga ut och har troligen suttit där sedan bilen var ny (13 år.) Behöver man byta fjädrarna också? Jag har tittat på Stötdämpare och fjädrar på Mekonomen och de har Monroe Sensa-Trac för 1080:-/styck. Fjädrarna kostar 568:-/st. Jag kollade även med BMW, de skulle ha nästan 5000:- för båda sidorna med fjädrar och stötdämpare. Dvs, Mekonomen tar bara halva priset. Är Mekonomens fjädrar och stötdämpare något att ha eller?
Aldric
Mekonomens fjädringsprylar är helt ok.
Sp
51
Spud
518i -90
Jag har sensatrac fram och dom har funkat helt perfekt i flera år.

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Har haft Sensa+Trac på flera bilar och dom funkar perfekt för normal körning.
si
44
sinnes
530 Touring -93
318 Touring -91
Har köpt mekonomens....funkar perfekt..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilstein Sprint säger jag bara.... Finns hos Froza.se kanske inte billigast emn man åker som på moln....
Asken
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hej Per!
Jag fick fel fjädrar från motor nord, jag har touring och fick till sedan dessa fjädrar är detsamma som mekonomen har mao kilen fjädrar eller lesjöforsfjäder. Fjädrarna har suttit på bilen i ca. 1,5 år. Är du intresserad kan du få dem till ett bra pris så slipper jag ha dem liggande. Skall hem till hälsingland på sem. i sommar så jag kan fixa dem till söderhamn.

Asken jag blir både förvånad och intresserad på samma gång när det gäller din kommentar angående Bilstein dämparna. Jag har haft Bilstein runtom med bra väghållning men betydligt sämre komfort. Troligtvis en annan modell av dämpare än den du nämner för det var aldrig tal om någon resa på moln. Har nu sachs supertouring bak och skall snarast byta även fram.

Ett tips byt damskydd (18 kr) och de övre stötdämparlagringarna. Är lagren original så ger det sig innan den nya dämparen är slut och det blir meck i onödan.

/Jonne mek
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jonne mek: Vill inte överdriva men skillnaden mellan fabriksmonterade dämparma jag hade(mchassie) och Bilstein Sprint är som natt och dag. Sprinten är något sportigare ärn en standarddämp. Fastare chassie kvickare reaktioner främsta fördelarna. Den storsta komfortökningen var att ca 75% av "Durret*" ifrån bakvagnen när man åker över ojämnheter försvann!:) *Durr= de vibrationer som blir i höjd med babgeutrymmet på toruingen dels pga vridstyvheten dels pga de snedställda fjäderbenen. Alltså de är värda sitt pris. Bytte till dessa pga inrådan från Per på bil&Motorteknik. Ni lär itne bli missnöjda..
Dämpare är mer eller mindre slut på 12-15k mil så många åker omkring med helkassa och dåliga dämpare som påverkar köregenskaperna negativt..
Mvh
Asken
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tack för det Jonne Mek! Jag var på AD-Center igår och kollade upp priser på Stötdämparna bak, killen sa att man ska absolut satsa på Monroe Reflex som kostade 1600:- komplett för ett par dämpare. Jag lurar på att köpa dessa, men nackdelen är att man ändå måste till BMW för att köpa eventuella sönderrostade komponenter, t.ex. stötdämparlagringen. Asken, jag har märkt att de flesta "skiter i" att byta stötdämparna bak pga att de förmodligen inte tror att dämparna bak påverkar bilens väghållning... Vilket är 100% fel!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Asken: du hade förmodlingen känt samma skillnad med nya "original" mchassiedämpare också.

///MVH Hasso
Länk

sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
bilstein helt klart bra grejor... dö sköna o bra väghållning
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag vill säga grym väghållning, men ta andrabilen om du skall åka på norrlandsvägar med tjälskott etc.
Det här är min uppfattning efter 15 000 mil med Bilstein runtom. Tilläggas ska att dessa hade sk. sportinställning för lång fjäder. Kan ej utläsa vad modellen heter i MotorNords katalog, kanske en annan modell som sagt. Vad jag vill ha sagt är att se upp med stor investering runtom för att sedan upptäcka att bilen blivit så hård att cd:n tystnar vid ojämnheter. Personligen är jag trött på det. Håller på att bli gubbe kanske;-)
Visa användare
74
Laffe
525 TDSA Touring -95
Lastbil!!
Jonne Mek: Gubbe???? Det blir man aldrig, köp en cd som inte tystnar istället ;)

Köpte själv ett Sachs sporting kit för ca sjutusen 45/25 sänkning, är inte riktigt nöjd, det vill svaja lite om det är ojämna kurvor i hög hastighet, kanske mina bussningar behöver styvas upp.
har fel eller är det inte bilstein som är bmw orginal
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
hakar på lite här.. blir bilen något högre om man bytar bakdämparna?

bytte fram i samband med att jag monterade en sänksats på 30mm fram o 15mm bak - till följd att den ser nersjunken ut bak =(

bilen är en E39sedan på ca 20k mil med Mchassie o utan automatik..

satsade på bilstaine fram med H&R fjädrar o det blev en helt ny bil ;)

///Danne

he
5
henkar
525tdsa -93touring
520
köp sachs variomatic
de är bättre än monroe
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hörde med en reservdelskille på AD-center att MONROE Sensa-Trac ska sluta tillverkas och istället ersättas med MONROE Reflex, eftersom de är mycket bättre. Reflex dämparen arbetar tydligen med längre slaglängd än Sensa-Trac trots att de är avsedda för samma fjäder? Jag fattade inte riktigt men men... Det är ju inget att fundera på tyckte han: Reflex ska du ha om du kör BMW! Så jag fick en offert av honom med lite rabatt: 2st Monroe Reflex passande BMW 525i -90 Std chassie - 1600:- inkl moms. Gratis!!
magmo
Hej!

Är Sportfahrwerk (printat på listan i serviceboken) & M-chassie samma sak? I såfall hur mycket är de originalsänkta (E39 -97 Touring 528) Är på G att byta dämpare bak!

Magmo maniac
Koni då jämfört med bilstein alltså...

Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
En liten parantes bara: Om man har M-chassie...sitter d inte Bilstein dämpare då? Eller e de bara på E36?

//John

B M W - Do I need to say more!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
BMW original använder sig av BOGE på alla bilar, även E36.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.