AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.140

Kvalitet på BMW som är skruvade i USA

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Funderar fortfarande på att köpa en X5, men jag är lite nervös för småfel, skavanker och oljud. Är det så att man märker skillnad på dom bilar som är produserade i USA? Det är väl bla X5.
Den enda X5 jag prövade hade lite oljud från bagagen och ganska mycke vägljud, men det kanskje kommer från att det är en sån typ bil eller så var det ett måndags ex.

På förhand tack!

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
måste bara kolla nu...men tillverkas inte alla bmw i Tyskland?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Z3, Z4 och X5 byggs/bygdes i USA.
Spartanburg, South Carolina

__
Länk
chrille70
Enligt Bilprovningens färskaste statistik så har ingen BMW Z3 00- drabbats av en endaste anmärkning vid kontrollbesiktningarna... Dessutom kan jag själv intyga att Z3 håller utomordentligt god kvalitet.

X5 har väl däremot varit lite sisådär. Jag vet åtminstone två tillfällen då BMW återkallat tusentals bilar, men jag kommer inte ihåg vad det var för fel. Något med bromsarna tror jag...?

Mvh Chrille
BMW byggs även i Sydafrika (för den inhemska marknaden).
jo
26
jole
320i Touring -01
Vad gäller kvaliteten på X5 generellt kan jag inte uttala mig om. Jag kan däremot uttala mig om kvaliteten på min X5. Det började förra sommaren då "Fuel injection error" dök upp samtidigt som motorn dog helt. Därefter tillbringade min bil en månad på verkstad då det saknades delar. Därefter fick batteriet bytas till ett kraftfullare då original inte räckte till. (90-110Ah). Tankmätaren strular fortfarande och tvärnitar i 9 fall av 10 vid 42 liter kvar. Båda kullederna fram är bytta samt båda övre bärarmarna fram. Bilen har, känns det som, varit på verkstad 1 dag varannan vecka. Det är säkert överdrivet men i alla fall. Många småfel har det varit. Dock är jag väldigt nöjd med sättet att färdas och motorn är alldeles underbar. Fler borde köra diesel ! Nuvarande mätarställning cirka 7400 mil.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ur Senaste Teknikens Värld:
"En annan slutsats som J D Power drar är att japanska bilmärken fortfarande leder kvalitetsligan, men att amerikanska och eruropeiska märken nu ligger tätt efter. De bilar som de tyska märkena bygger i USA (Mercedes ML, BMW X5) har dock sämre initial kvalitet än de tyskbyggda bilarna."
netz
jole:Det låter skrämmande!! är motorn o komforten värt det?
fel på en 02:a !?!?! Kvalitet ??

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
Jag pratade med en kille på min sambos jobb häromdagen. Han hade så mycket elfel på sin förra x5a så han fick en helt ny efter typ 8 månader av strul.... INgen bra reklam för bmw. Men den nya funkar bra säger han. :)

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då måste väl jag lägga in mina erfarenheter av X5. Jag har historiken på Föregående ägare på min X5 från Tyskland. Förutom ordinarie service har den fått ett nytt reglage till förarstolsmanövreringen på garantin, alla fakturor bifogade. Här iSverige har följande bytts ut på garanti, de har varit bra med att ställa ut gooodwill är mitt spopntana intryck.( vid ett verkstadsbesök) Styrenheten till xenonljusen på höger sida( pga ett blink då bilen startades utan halvljusautomatik på en gång), nya strålkastarglas fram pga fuktinsläpp, nya länkarmar fram(knappt märkbar glapp) och nästa vecka skall en ny bakre handtag för bagagelucksöppningen monteras då den gamla släppt in lite fukt. Min bil är producerad 00.10 och såldes en av de första halvårets kull. Tycker att det är inte farligare än tex den 330Cia jag beställde ny. Bilen har nu rullat 5000mil varav 1500 i min ägo sen november. Vad jag vet har Sebbe V8 en X5 4.4iA 02 och han har inte haft ett enda problem sist jag pratatde med honom. Värt att notera att Min 4.4 drar mindre bensin nu, 5200mil och 19" sommardäck än vid 3800mil och vinterdäck(17") och vid samma driftsförhållanden, det är lustigt;)
Hosse: Det har varit 2 kampanjer på X5 varav en var en slangklämma som skulle monteras vid höger frambroms ok typ den andra minns jag inte, inget allvarligt dock.
jole: Det var synd att du har haft problem. Hoppas din ÅF har hjälpt dig med lånebil o s v så det har rett ut sig bra. Jag fick fri lånebil för min garantireparation ovan.
Mvh
Asken
jo
26
jole
320i Touring -01
netz: Det är skrämmande på en såpass bra bil annars. Jag är mycket nöjd med komforten och motorn. Bara de fanns i en mer hållbar bil så skulle jag vara helt nöjd. Diesel är kanon !
jo
26
jole
320i Touring -01
Asken: fri lånebil visst i hela tre dagar. Jag var inte helt nöjd med den hanteringen så jag mailade till BMW och det dröjde inte en timme innan jag hade lånebil resten av tiden. Tyvärr så lägger Salaverkstaden ner nu i månadskiftet juni-juli. De är de som meckat mest med bilen. Kanonverkstad !
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
jole: Jag fick lånebil en vecka utan att någon ens sa något, iofs så kunde inte jag hämta då den var klar men det var ok.
Mvh
Asken
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Har rullat med X5an ett tag nu och har inte märkt av några som helst kontigheter med bilen. Det enda som är åtgärdat sen den var ny är bakluckans låsning. Bakluckan kunde öppna sig lite hur som helst. Standardfel som BMW åtgärdar utan problem! I övrigt är jag väldigt nöjd med kvalitén. Bilen känns minst lika ombonad och bra ihopmonterad som mina tidigare BMWn.

Bensinförbrukningen är kanske i häftigaste laget för att vara en modern motor....min cherokee med amerikagjutjärnsmotor drar inte alls så mycket mer vilket man tycker att den borde göra. Men X5an är ju tung...

/jari
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Jole: Är du nöjd med din Diesel motor? Har läst alla tester jag hittar och nån säger att Diesel är definitivt enda valet om man vill ha 3.0 liter, andra säger att dieseln är alltför slapp och rekomenderar bara bensin motorer. Har du chip i din föresten?

Alla; Räknar väl med att delarna är av samma kvalitet som hos dom som är skruvade i tyskland, men det är monteringen jag tänker på. Det är alltid små fel på bilar. Fôrr eller senare hittar man några små fel. Det jag är rädd för är skrammel, repor, monteringsmissar osv. Är det sämre på USA bilarna?

Jag räknar faktiskt med att BMW ägare är mer pedant och hittar mer fel än i en del andra bilmärken. Det är bara min egna idè som jag inte kan bekräfta då:-)

aalto; Jepp, det borde vara ett eget X5 forum. Helt enig:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
jo
26
jole
320i Touring -01
Hosse: Jag är kanonnöjd med motorn. Jag funderar på att "chippa" så småningom men det drar iväg rätt bra ändå med standard. Jag pratade med verkstaden i Enköping om chippning och de hade haft inne en eller ett par chippade motorer där topplocket fick bytas på grund av den högre effekten.

Jag är, blir tjatigt jag vet, inte nöjd med kvalitetsnivån på en bil i den här prisklassen varför jag troligen kommer att byta till en med högre kvalitet. Vem vet det kanske blir BMW igen eller inte...
Mvh
Jonas L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.