|
|
|
|---|---|
Petro |
Satte denna fråga i fel forum (5-serien), hoppas ni kan svara här. Ska förklara denna så bra jag kan, har inte sett den själv utan förklarad på telefon... Jo, under insuget på brorsans M5:a -91:a i höjd där oljestickan sitter fast längre in mot blocket (hoppas ni förstår) så sitter alltså denna lilla ratt/reostat... Det går kablar till den, svårt att se hur många men minst två iaf... Verkar vara original också... Frågan är enkel: Vad är detta? |
|
vet ej säkert, men jag tror det är någon vakumventil av något slag.. |
|
Petro |
Nja... Denna "ratt" ska vara elektrisk... Om den nu iaf har något med vakuum att göra vad styr den? Det ska tydligen inget hända när man vrider på den... Faan, är nyfiken så in i vassen! 8-D MÅSTE få reda på vad det är! |
Petro |
Bifogar bild... Vet INGEN vad detta är??? Frågat både högt och lågt utan lycka... Länk |
Petro |
Gissning? |
|
Du får titta längre in under insuget. Det ser ut som en liten magnetventil, det som verkar vara en ratt att vrida på är förmodligen bara ett plastskydd som snurrar runt utan stopp eller hur? Med hjälp av kabelfärgerna och ett kopplingsschema skall det inte vara nåt problem att klura ut. Kanske BMW-verkstaden vet, det borde inte kosta nåt att bara fråga..? FP |
|
|
Det är ju knepigt att ingen här på forumet kan hjälpa grabben. svaret han får av någon redig är: sitat Kanske BMW-verkstaden vet, det borde inte kosta nåt att bara fråga..? Har en sån på min bil med alldrig reflekterat på vad det är, inann den här frågan kom upp. Så jag är också nyfiken.. Mvh Jarl |
|
|
Inte vet jag vad du menar med citat: "någon redig" men jag menar bara att om det är en viktig fråga eller man misstänker att något är trasigt e.dyl så får man kanske ett svar hos någon BMW-verkstad utan att det kostar. Folk brukar klaga på att det kostar mycket när man har med bilverkstäder att göra. Jag tycker också det är synd att ingen här kan svara, tyvärr har jag ingen M5 och kan kolla, det är ju inte en så värst vanlig modell kanske. Vad är din egen uppfattning, är det ett vridreglage som man kan skruva på, ser det ut som en givare eller en magnetventil av nåt slag? Sitter nåt liknade nån annastans på motorn? FP |
|
Petro |
Storyn går vidare... Länk Inte för att jag blir så mycket klokare men... Tack till alla som tagit sig tid! |
|
Av svaren i det andra forumet kan man nog utesluta vattenvarianten direkt. Vatteninsprutning förekommer visserligen men absolut inte för att rengöra ventilerna. Att tillsätta vattendimma till insugsluften har dock förekommit hos flera biltillverkare, SAAB bl.a. för att kyla ner luften och skapa bättre fyllning = liten effekthöjning. De andra varianten som nämns, en vakuumventil att styra ett spjäll i insugningsröret för att skapa bättre fyllning vid vissa varvtal verkar däremot helt riktig. Det är alltså en magnetventil, det svarta som sticker ut är förmodligen ett plastskydd över en metallhylsa i magnetspolen (den vita), inuti hylsan rör sig järnkärnan som öppnar/stänger ventilen. FP |
|
|
Måste ju vara hästkraftsjusteringen :) Runt 10 hästar plus per 1/4:s varv medsols. Eller så är det nåt annat.. :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.