|
|
|
|---|---|
spoone |
Är det någon som har praktisk erfarenhet av bränsleförbrukningen på en 540? Enligt tabeller så skall den dra 13 på 100 km vilket låter lågt. Nyfiken ! |
|
Har en 540iA T -98. En ungefärlig förbrukning är: Landsväg-Motorväg med farthållare 10.0l/100km blandat körning 12.0-14.0l/100km hård stadskörning 15.0l/100km+moms. Märk att jag gillar akrtiv körning och att bilen är försedd med ett superchips. Vet inte hur det kan påverka körningen. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Har dock noterat att min Bordcomputer är av det lögnaktigare slaget. Visar alltid en förbrukning c.a en 1dl/mil mindre än verklig förbrukning. Däcken har rätt omkrets och jag har tankat på samma mackar som jag tankat min 9-5 AERO vars Bordcomputer stämmer EXAKT med verkligheten. Nån fler som har samma erfarenhet av Bordcomputers som inte stämmer? |
|
Stephan E |
Tyvärr visar den rätt för mig, jag har samma siffror som Asken för min 540iAT, betydligt törstigare än min gamla -93 540iA sedan. -Stephan |
sebbe_bmw |
Stämmer för mig också |
|
Jag kör ca 5000mil/år och kollar siffrorna i färddatorn mot tankningarna och tyvärr... De stämmer.. Kanske gör 245 40 18 också sitt till bensinförbrukning. Nån måste ju se till att kameljockeysarna och norrbaggarna har arbete:-) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Det gar att kalibrera farddatorn sa den visar ratt.kolla med BMW-verkstaden. Har gjort det pa min med hjalp av anvisningar i tips o teknik,men det ar ju till for en E-36! |
|
|
Verkar stämma att Boardcomputern visar för lite. Har kollat vid de senaste tankningarna. Omgång 1: Körde 38 mil och tankade 50 liter --> 1,32 l/mil. BC visade 1,2 l/mil. Omgång 2: Körde 30 mil och tankade 40 liter --> 1,33 l/mil. BC visade 1,21 l/mil. Bör tilläggas att det varit mycket stadskörning. Kanske visar den en något mer korrekt beräkning vid landsvägskörning? |
|
Froz-523 |
Går att kalibrera själv även på E39, se tidigare inlägg: Länk |
|
Tack för tipsen! Det skall kollas upp, har nu kollat de 3 sista tankningarna, och för säkerhets skull på olika mackar (Man vet ju aldrig vem som kalibretat fel) och det diffar c.a 1dl/mil mot verklig i blandad körning. Harri Nikander |
|
|
Jag åkte långkörning Dalarna 40 mil + 15 mil på byn: 0.92 l/m enl. BC, 1.01 l/m i verkligheten Harri Nikander |
|
|
Hejsan, för mig brukar färddatorn visa kanske 1-4 cyl för liten förbrukning. Kör med 15' fälgar (225/60) vilket borde vara standardinställningen. Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.