AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.025

Batteri / Solenoid E30 323 1986

Ty
33
Tyko
323 E30 86:a
Har ett delikat problem. Ibland när man vrider om tändningen så börjar bensinpumpen att ladda tryck men det händer inget mer. Klicket från reläet till startmotorn uteblir det tar ca 2 sekunder sedan drar den till och bilen startar innan startmotorn har hunnit gå ett varv. Sedan har vi det roliga det händer ingenting det ända man hör är ladd trycket från soppa pumpen. Det sista fenomenet verka bara dyka upp när bilen är varm. Senast i går efter att ha kört ca 5 mil. Kommer tillbaka till bilen efter ca 10 min och det händer ingenting när jag vrider om om tändningen. Har lärt mig att parkera i nedförslut då bil hoppar igång med minimal rullning.
Kör bilen i ca 10 min stads körning parkerar är i gen borta ca 10 min från bilen. Samma sak igen det händer ingenting när jag vrider om nyckeln. (det fanns igen nedförsbackke i närheten) Väntar ca 25 min och bilen startar utan problem .

Bara för att underlätta min fel sökning så upp kommer detta bara ibland

Jag misstänker att mitt batteri är dåligt. Min temp visare står i botten och varv räknaren hackar. Snåljåp som jag är känner jag inte för att slänga ut ca 700 på ett batteri och det visar sig att det något annat som solenoiden eller hur det nu stavas.

Någon som har råkat ut för något liknade.

Någon som har en pris bild på vad det kan tänkas kosta att bytta denna solenoid.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Låter som selenoiden. Hade det problemet med en gammal Opel. Kopplade en sladd direkt från batteriet via en tryckkontakt och vidare till reläet. Med ett tryck på kontakten snurrade startmotorn och bilen startade. Fast det hade varit bättre om jag satt tryckkontakten i kupen och inte i motorrummet :-D

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Woodman
Du kan testa om det är solenoiden som är kaputt..?
Gör som följer: När den startvägrar ger du solenoiden ett par anpassade slag med ett typ: lagom stort skruvmejselskaft...då finns det en chans att den går i läge.....batteriet mäter du med en volt mätare (Multimeter) mät efter att bilen stått ca 2 timmar.
Fulladdat batt = 12,80 volt.
Halvladdat batt= 12,40 volt.
Helt slut batt = 12,00 volt.
Mäter du vid generatorn så bör den ej ge under 14,5 volt ut.
Dessutom vid belastat läge = flera strömkrävande komponenter aktiverade, typ: fläkt, lyse, stereo,mm.
Ty
33
Tyko
jag har kollat spänningen 12.60 V

1 Nästa fråga vart sitter solenoiden ??
2 Min kolega snackade något om startrelä !?

Woodman
Vilken spänning är det du avser: batteriet eller generatorn vid drift..Är det batteriet så är det laddat till ca: 70-80% (godkänt)
Är det däremot generatorn så är det dags att byta laddregulator.
Solenoiden sitter utan på startmoton ser ut som en avlång tub.
Ty
33
Tyko
Det var batteriet som gav 12,60

skall prova att skicka på Solenoiden nästa gång !!!

Om det nu skulle visa sig att det hjälper att skicka på solenoiden.
vad kan det tänkas kosta att byta den ???

Råkade oxå ut för nåt liknande tidigare på min E30,dock bara totalt 10 gånger...För mig räckte det med o kontrollera anslutningarna på startmotorn samt sätta ditt dessa ordentligt...Nuvarande ägare återfick dock problemet o han har tydligen bytt "startplattan" vid tändningslåset o nu går den alltid mig veterligen..Men som sagt i mitt fall hände det VÄLDIGT sällan,kanske en gång/månad men efter typ ett år tröttna ja på de hela o fixa så de funka....
Hör annars med BMW735ia på forumet för det är han som äger min gamla bil!!
Woodman
Tyko: Ang kostnaden för byte av solenoid: tippar ca 3-500:-+ arb.
Tror att det är mer ekonomiskt försvarbart att då istället skaffa en
annan fungerande startmotor från skroten eller här på BMW börsen brukar kosta ca: 250:-

PS. Jobbar du på Postverket..???
Ty
33
Tyko
Nej jag jobbar inte på postverket.

Jag är inte så pigg att köpa från skroten dom lurade mig sist.

Skall kolla upp det där med solenoiden först.

Är det den så skall jag nog byta startmotor.

sitter Strartrelät på stratmotorn också ???

Bra att veta för alla som har E30 323 så togs kallstartsventilen bort i september 1984.
det verkar inte BMW och skroten känna till då man får 40 träffar på kallstartsventil om man söker mellan 85-91 även fast jag har ringt till den skroten som jag köpte min kallstartsventil till min 1986 års 323 och medelat dem att dom har felaktig data i sin databas så ändrar dom den inte.
det retar mig.

Woodman
Tyko: Var inne nyss på BMW börsen såg att det fanns en startmotor till din för endast 150:- bara att beställa se till att du får den hemskickad som Bussgods. (Billigare)

Annonsen: Det står E30 delar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.