AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.274

Alufälg flammig efter avfettning

Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Får inte bort smutsrinnet från avfettningen, misstänker att fälgen är omlackad utan klarlack så det har liksom "satt" sig på fälgen.
Vet någon hur jag kan få bort det utan omlackering?

nicke
För det första skall du ALLTID torrblåsa fälgen efter rengöring, framförallt i de små hålen som vattnet oftast stannar kvar och rinner ut när du rullar iväg (detta ger upphov till rinningar). Om du nu har drabbats av rinningar, försök att polera/rubba bort det med tex Sonax-medel. Får du inte bort eländet är det bara omlack som gäller, tyvärr.

/D
Naturavfettning som fått torka lite för länge innan du sköljde kanske? Ett elände, därför kör jag hellre med petroliumbaserad avfettning som dels är effektivare, dels går att lösa upp med en ny dusch om det skulle torka till lite innan vattensköljningen.
Naturavfettning nästan etsar sig fast om det får torka, sen är det mycket svårt att avlägsna.

FP
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Man lär sig. Givetvis var det ju M5:an fälgar som utsattes...
Testar ny avfettning som du tipsa, annars får jag lämna in dem till fälgfixarna för några tusen...
Men jag gör nog inte om ét.

Tack!

nicke
OBS: Petroliumbaserad avfettning kan nog INTE lösa upp redan fastetsad tidigare naturavfettning, tyvärr.

FP
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Naturavfettning stoppar vi i Sverkers tunna......

Hualigen!

Skalman
dunstan
Ett tips kan vara att prova Sonax rubbing. Hade samma problem med några fälgar och det löste sim med Sonax rubbing och Polish. Billigare än att lämna in till fälgfixare... Prova dock på en liten yta först. Inte säkert det funkar bra på alla fälgar...
Hänt samma sak på mina fälgar efter jag använt Naturavfettning från Preem.
Får nog ta o prova Sonax som det nämndes om ett par ggr ovan.

Drive Like U Stole It!!!!!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Har också "experimenterat" med Naturavfettning med taskigt resultat (dock på "fulbilen"). Den får inte torka överhuvudtaget om man ska undvika permanenta riningar.
Säger alltså som tidigare talare: Naturavfettningen dumpar i Sverkers tunna!

__
Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Problemet med naturavfettning på fälgar kan nog ha och göra med att fälgarna är varma. Har tänkt tanken många gånger när man sprayar på fälgarna. Oftast när man inte tvättar bilen hemma är ju att man ljust kört med bilen och bromsarna är så pass varma att när man tvättar runt och på fälgarna kan man känna värmen. Är man inte svettig innan blir man det när man tvättar i närheten av hjulhuset....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.