|
|
|
|---|---|
|
Detta kan verka lite petigt men jag är ute efter att ta reda på om en bil är skruvad eller ej. Det gäller en E36:a som jag är intresserad av, den har gått ca 15 000 mil. Reagerade på att på/av-knappen till stereon var väldigt sliten. Den har normalt en slags gummiyta som gör att man får bättre grepp. Denna gummiyta var helt bortsliten och knappen var blank. Min tidigare bil hade gått 11 000 mil och knappen var i princip som ny. Kan det verkligen slitas så mycket på bara 4 000 mil. Samma sak gäller färddatorns temperaturknapp, den var intryckt, hade bortsliten text och krävde att man tryckte ovanligt hårt på den för att den skulle fungera. Är det någon som har en E36 som gått ca 15 000 mil som kan säga om detta är normalt? Jens | |
cdabox |
vad har egentligen stereons on/off knapp att göra med miltal på bilen ? Killen kanske har varit hårdhänt när han skruvat och tryck på knappen....stängt på o satt igång ofta ? Be honom förklara In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Det kan vara svårt att avgöra om en bil har ärliga mil eller ej. Ett sätt är att titta på hur pass sliten inredningen är. Bilen säljs av en handlare men jag ska prata med förra ägaren också. Ville bara slänga ut en blänkare på forumet också för att samla så mycket erfarenhet som möjligt. Jens |
|
|
Min E36:a har gått ungefär samma sträcka och jag har absolut inget slitage på inredningen, varken reglage eller säten. Det enda som ser använt ut är ratt och pedalgummin. Men vem vet, kanske en knapp och vred fetichist som ägt bilen innan? |
|
|
Min 328 -95 har gått 10 000 mil och alla knappar är som nya, utom lite "slitage" på halvljusknappen. Kolla pedalgummin, ratt och mattor. Är förarmattan ny? eller är de fyra olika slitna som tyder på att man har bytt/villdölja något Anders&Eva |
|
|
MrMarsupilami: Jag måste också säga att jag tycker det verkar tveksamt. Bilen behöver inte vara skruvad, men den bör väl knappast ha vårdats väl i sina dagar med tanke på de saker som du beskriver. Problemet med att kolla slitage på inredning är att det ju är sååå lätt att byta den! Det gäller att hitta "fast utrustning" att kolla på. Dörrhandtag på utsidan är kanske ett tips, om nu inte bilen är omlackad. Nycklar, ringar och t.o.m. händerna ger ju lite smårepor i plåten "under" dörrhandtaget. Känns solskydden tighta och bra? Nogrann kontroll är det, som alltid vid bilköp, som gäller! Bilförsäljare sägs ju vara de största bluffarna... Mvh Patrik - skeptisk tills motsatsen bevisats! ____________________________ 8/6-03?Länk |
|
|
gör så här!!!! ha bilen avstängd håll in färdmätar knappen vid på tändningen till första hacket och släpp då knappen. Då kommer det att komma upp massor med siffror samt att mätarna kommer att röra på sej. Ett av numrena som kommer upp ska ochså finnas vid ditt chassi nummer. skriv upp alla nummer som kommer upp och jämför med chassi nummret. stämmer inte nåt av numrena så kan det med stor möjlighet blivid skruvad. Men man kan kring gå det ochså, men då e man riktigt duktig.,., .,.,,.Hoppas att du förstog min lilla "roman " jag nu skrivit och lycka till mvh Janne |
|
| den metoden är ej tillförlitlig, det behöver inte alls stå chassienummer där, många har bara 00000 trots oskruvad bil. Det går ej att verifiera mätarställningen på E36, man kan ringa tidigare ägare och kolla om de kommer ihåg på ett ungefär vad den var. | |
|
Om bilen har gått i princip 100% stadskörning så har den ju används mycket mer i tid mätt än en bil med samma miltal som har kyssat landsvägarna. Och då blir ju saker och ting mer slitna. Alltså: Sliten inredning mm tyder på mer spenderad tid i bilen, vilket i de flesta fall tyder på fler mil. Men även om den inte har gått fler mil så har den iaf antagligen gått fler timmar än normalbilen med samma miltal. Och ju fler timmar ju mer slitage (generellt sett)... Alternativt att bilen har haft en knapptokig ägare... Ett tips: Ta inte så hårt på mätarens miltal. Kolla på skick och hur den går. Går en bil bra och skicket är bra så tyder det ju på en bra bil. Jag skulle hellre köpa en bil med 30 000 mil på mätaren om den är fräsh och går bra, än att köpa en liknadne bil med 15 000 mil på mätaren i sämre skick. Sen skulle jag inte köpa en bil med misstänkt mätarställning heller. Känns inte seriöst. Men det är ju jag det... Min bil: Länk |
|
|
Tack för alla svar! Jag ska gå och titta på bilen en gång till med era erfarenheter i bakhuvudet. Jag kan säga att skicket på inredningen i övrigt är väldigt bra, det är egentligen bara knapparna jag reagerade på. Stolar, ratt, armstöd m m känns i normalt skick för 15 000 mil. Pedalerna, växelspaksknoppen och handbromshandtagen är utbytta så det är svårt att uttala sig om dem. Lacken är i princip som ny så jag har vaga misstankar om att den är omlackerad. Ska som sagt prata med ägaren också, hoppas att han kan räta ut mina frågetecken. Jens |
|
|
Hubbe325: Om det är likadant på E36 som på E34 så visas chassienumret som en av sju (?) olika värden. Är då chassienumret något annat än det på bilen så börjar man ju undra lite.. Det visas bl.a. mjukvaruversion, chassienummer och lite annat på E34. Men det kan ju se annorlunda ut på E36! Mvh Patrik ____________________________ 8/6-03?Länk |
|
|
Kolla in den här tråden. Länk Där behandlas hela den här diskussionen, och där har bla. fabriksnya bilar testats. |
|
|
fel länk!!! Här är förhoppningsvis rätt länk Länk |
|
|
Kan det inte vara så att han har köpt till stereon och/eller färddatorn från en bilskrot eller nåt liknande. Och då från en bil som gått längre...En tanke bara... Mvh |
|
|
ille; Har tänkt den tanken också. Har pratat med förre ägaren nu och stereon och färddatorn stämmer med listan över vilken utrustning som bilen levererades med när den var ny. Detta tyder ju på att det är originalprylarna som sitter i. Jens |
|
|
Jens: Hur har det gått? Har du pratat med ägare nummer ett i Sverige? /Wille |
|
|
Spontant låter det som om bilen gått 25-30000 mil. Man måste fingra som fan för att slita ut knapparna annars. Annars är det helhetsintrycket som säger nåt om bilen skick. Jag brukar kolla "blästret" på vindruta, grill, strålkastare, spoiler och huvens framkant. Något kan var bytt/lackat men inte allt. Det kan med lite vana ge en hint om miltalet är rimligt. Men jag kollar även sånt som andra nämnt här. |
|
|
Farsans e36:a har gått 18500mil och det enda slitaget man kan hitta på den är växelspaksknoppen, ratten, pedaler och förarstolen som har några sprickor i skinnet. Stereo och resten är i stort sett nyskick och då brukar han kolla hur varmt det är ute, genom att trycka på temp knappen i stort sett varje dag. |
|
|
Att döma bilens skick efter knapparna på stereon tror jag är tveksamt. Som exempel kan jag nämna när jag och en polare köpte exakt samma stereo samtidigt för några år sen. När jag sålde min 2 år senare var den i nyskick. Alltså ON texten på fjärren syntes, inte en repa i flip/led displayen medans polarens hade en jävla massa smårepor volym plus on / off i fjärren var helt utsuddade osv. Det handlar mycket om hur man tar hand om sina grejer och att gå efter hur pass sliten en stereo knapp är - är nog tveksamt. Försök istället verifiera så mycket av historiken du kan. Servicebok/tidigare ägare (som du verka ha gjort). Låt inte köpet så och falla pga en knapp på en stereo. |
|
|
1st display: BMW PART NUMBER (6 digits) 2nd display: CODE NUMBER (5 digits) Internal Coding Plug # 3rd display: K NUMBER (4 digits) 4th display: CHASSIS NUMBER (5 digits) this is part of your VIN 5th display: SOFTWARE VERSION (3 digits) 6th display: REVISION INDEX (2 digits) Hardware Dessa nummer kommer upp när du gör proceduren som 320_rieger beskriver. hubbe325: visst är det inte bombsäkert att göra detta test, men om man kollar på typ 70% av alla hobbyfifflare så brukar dem byta ut just boxen ifrån en krockad bil som har gått kortare sträckor. så det är lite hjälp på vägen om chassinummret stämmer... lycka till med ditt bilköp iaf, och som nämnts tidigare, stirra dig inte blind på miltalet... säg du kan kanske stämma honom senare om det skulle visa sig att bilen är skruvad! (-; |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.