AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.996

Ryckig gång - EML ibland...

Ni
16
Nicklas-540
540i -01
850cia -91
Problems.... Min 850 går dåligt, rycker ordentligt framförallt vid jämn fart i 90-100. När det ryckt ordentligt ett tag slår EML funktionen till. EML kan också slå till vid jämn fart i tex 50km. Bluddrar på tomgång gör den också. Vid kallstart när man ger gas händer ingenting, ingenting och sedan kommer ALLT på en gång. Om man smyger upp bilen till 100 och håller den där kan den gå jämt, men om man gasar till en gång så är man tillbaka till rycket igen.
När man kopplar upp den till datorn säger den att ena cyinderhalvan ok, den andra "bränsleblandning för mager, kan ej berika mer, lambdavärde fel". Lambdasonderna är bytta, bränslefilter bytt, tändsystemet genomgånget. Någon som har en idé om vad detta är för skit ? Bränslepump ? Sitter det 2 eller en på 850? Eller är det möjligen insugspackningen ?.

PE
630
PESK
740iA e32
Skulle tänka mig att problemet sitter i luftmängdsmätaren,
hade en del liknande symtomer på min, V8 ioch för sig,
men jag håller en liten slant på det.
MVH
Peo
Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Hade EML-problem på min 750. Gjorde en felsökning och vi kom då fram till att det var ena spjällmotorn som behövde bytas. Kanske kan du ha samma problem. Min bil gick också konstigt när lampan tändes.

Gör en felsökning. Det kostar inte så mycket. Jag betalade ca 400:-.

Lycka till!
Ni
16
Nicklas-540
540i -01
850cia -91
Har också varit inne på spjällmotorn, men har för mig att datorn fellarmar på denna när man kopplar upp bilen?. Provade med att skifta luftmängdmätare höger-vänster, då blev det riktigt cirkus med helskumma värden på båda cylinderraderna. När jag bytte tillbaks försvann felen från den "felfria" sidan.

Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Nej, när det gäller min bil så viasde testet spjällmotor till cylinderrad 1-6 samt momentomvandlaren. Det sistnämda "följde med" eftersom det blir fel signaler till växellådan när den bara går på 6 cylindrar.
Jag tror på BMWs tester men man kan ju aldrig vara säker.

PE
630
PESK
740iA e32
Prova att byta luftmängdsmätaren en gång till, men "bota"
bilen en gång också.....då jag bytte min mätare var jag tvungen
att "bota" innan den började funka okey...kanske därför du får
konstiga värden på båda sidor?? Kan kanske vara värt ett test??
MVH
Peo
Visa användare
236
BMW-tjejen
BMW X5 35d -10
BMW M535i -87
BMW 530D Touring -02

BMWCS #07116
BMWSC #717
Om du ändå har nere luftmängdmätaren så är ett tips att göra rent den. Vår gamla BMW 745ia gick ryckigt på tomgång. Åkte till en verkstad och han bara slog till den med ett slag och sa sen att vi skulle ta ner och göra rent den. Fungerade helt perfekt sen.

sc
47
schmitz
320da -12
hade liknande problem på min 750 e32, dock ej så EML gick i.
det var insugspackningen som ställde till det för mej.
Ni
16
Nicklas-540
540i -01
850cia -91
Mätte bränsletrycket igår, helt ok. Alltså inte det felet.....

Ni
16
Nicklas-540
540i -01
850cia -91
Luftmängdsmätarna bytta, ingen förbättring. Var inne hos BMW och körde den i datorn. Den säger "cylinder 1-6 bränsleblandning för mager, kan ej berika mer, lambdavärde fel". Går man vidare till lambdakontrollen visar datorn att lambda inte reglerar på denna motorhalva, slår till och från och reglerar inte spänningen. Kollade kablar mm igår, inget fel, och lambdasonderna är ju nya. Några idéer ??

Paap Reeder
Hej!
Har Du kört sonderna "separat lösa" eller har Du mätt med boxen ansluten.??

Om sonderna har att reglera värden i intervallet mellan centimeter 38 - 77 av en meter och motorn skickar ut skit i röret som ligger utanför detta intervall ...... om du förstår vart jag vill komma - så kommer boxen att "stänga ner" den sonden och antingen gå på den andra boxens värden eller ta de inproggade värdena ur eget minne.
Detta ser Du inte om Du mäter på sonden med ansluten sond.

Brev krångligt det där och inte vet jag om det är rätt heller men så tror jag för tillfället.

Rigga sonderna med ett separat batteri på glödtråden. Kör in allt så långt det går i avgasröret bak - starta och läs av värdena med en digital voltmätare. Skall ligga och pendla mellen 0,2-0,8/0,9.

MVH /// Paap R
Ni
16
Nicklas-540
540i -01
850cia -91
Tillbaka efter semester och lite skruvande......
Felet är hittat till slut !
Gjorde tmf allt, mätte bränsletryck, tändsystemet, insugsläckor mm mm mm.
Diagnosen hos BMW sade ju att bränsleblandningen var för mager på ena sidan. Bytte denna luftmängsmätare- ingen förbättring, gick fortfarande inte bra. Till slut byter jag i ren desperation luftmängdsmätare på den fungerande sidan. OCH se på f, felet på den andra sidan försvinner och bilen går helt som den skall. Ja, jösses.......................................

Jag tror mer på att du blandat ihop vilket insugsrör och tillhörande lufmängdmätare mm som hör till den motorhalvan som inte fungerade. Insugningsrörens korsläggning kan vara förvirrande.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.