|
|
|
|---|---|
bzohn |
Vad är det för typ på SI batteriet som sitter i panelen på en 528-87 hur bytter man de? Kan den vara dåliga SI batteri som orsakar att temperatur mätaren inte fungera? Tacksamm för all hjälp. |
mackan325 |
Vanliga 1,2v 'AA' NiCd batterier. Bytes lämpligen med lödkolv. |
|
Om det enbart är temperatur mätaren som slutat fungera skulle det även kunna vara något problem med kablar till sensorn... För byte av batterier finns det beskrivet för E30 under mektips... förfarandet är rätt likt för e28, det finns dock inget behov av att skruva loss ratten, går att få ut instrumenthuset ändå... |
|
|
Hejsan idag for jag till bmw i örebro för att köpa nya SI batterier, men de hade inget sånt sa han i kassan. SÅ jag undrar vart man kan köpa nya, känns som det vore smidigt med hastighets mätare o varvmätare på något vis ;) tack på förhand /micke |
|
|
zputnic: Du får klocka tiden mellan lyktstolparna å räkna ut hastigheten efter det. Batteriet är ett 1,2v AA NiCd och borde gå att köpa på en klockaffär eller dylikt. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
okaj, tackar så mycket =) ps. det är 50m mellan stolparna va? ;) |
|
|
zputnic: Det varierar nog.. Du får gå ut och mäta först ;) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
företaget ELFA har de mesta av bra batterier med LÖDANSLUTNING mycket enklare för montage tyckte jag NiCd-celler med lödanslutning. Tillverkade i sintrat utförande vilket medger goda laddnings-/urladdningsegenskaper. Spänning: 1,2 V |
|
|
Celler med färdiga bleck eller pinnar för lödanslutningar är en förutsättning. Att löda direkt på cellerna är förkastligt och är att be om problem, oftast är metallen inte ens lödbar med elektroniktenn. ELFA, möjligen Clas i sjön och dylika har NiCd-celler, du kan också kolla på www.batteryshop.nu om det finns någon i närheten där du bor. Tempmätaren påverkas normalt inte av SI-batterierna, däremot brukar man se över övriga lödningar osv i samband med att instrumentet tas ut, det brukar få fart på de flesta funktioner. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.