AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
755

Smattrande ljud vid styrutslag på en 39:a

po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Tjena! Mera problem!
Min 528:a e39 -97 sedan har lagt till sig med ett smattrande ljud när man svänger. Först så hördes det enbart vid ganska kraftigt rattutslag men nu även vid inte så fullt kraftigt rattutslag. Ljudet uppkommer endast om bilen rullar, framåt som bakåt. Det låter ej om du vrider ratten vid stillastående. Det känns inget i ratten. Vad kan det vara?
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Kontrollera så att ingenting ligger emot hjulet vid rattutslag, t ex om innerskärmen skulle ha lossnat lite.

Magnus
po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Vad jag kan se så finns det inget som kan ta i hjulet.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Lyft upp bilen fram och rulla hjulet för hand så borde det gå att lokalisera ljudet.

Magnus
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det kan också vara en sten (eller något annat) som sitter fast i mönstret på däcket. Beroende på hur stenen sitter så kan det höras mer när du svänger.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Inget mickel med servot då?

/johan

po
77
pojken
525i Touring e61 -04
Har äntligen lokaliserat felet. Tro det eller ej men efter att ha skruvat isär nästan hela framvagnen utan resultat så upptäckte jag att AC fläkten är lite lös. Bad sedan en polare att lyssna på fläkten medans jag körde och svängde sakta förbi honom. Mycket riktigt så vred sig fläkten lite när jag svängde och skavde mot skyddsplasten. Nu blir det att ta etu med detta problem. Vet ej om fläkten måste bytas helt eller om det går att sätta fast den igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.