AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
651

633CSiA -81 funderingar...

Jag och min far skall åka och kolla på en 633CSi i eftermiddag. Så jag skulle vilja ha lite tips om fel och brister som jag skall se upp med och titta närmare på.

Lite onödigt vetande tas tacksamt emot också naturligtvis;)

Vad jag vet om den än så länge är att den har gått runt 17000mil, är automat som alla av den årgången och att det skall finnas lite rost i något av hjulhusen och lite på fronten, inte specificerat var;( Men den sägs vara i bra skick, ser också bra ut på bild, men de kan ju luras.
Den är blå och har ljust skinn, beige eller närmare vitt kanske?

Begärt pris är 30000kr. Rimligt eller hur står det sig?

Någon jämförelse mot 635 är också okej.
Vet att den är lite känsligare mot rost och att det var Karmann som gjorde dem.

Den är absolut inte tänkt som en vardagsbil utan som hobbybil och sommarbil, det är far min som skall ha den om det blir köp.

Tack på förhand.
En fråga till:
Hur vanliga är 633:or?
I annonser och här i galleriet hittar jag bara 635:or, till och med för äldre än 83:or.
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Rost i skärmar. Väldigt dyra att köpa.

Rost i innerhörnen dvs innanför däcken runt om.

Maskinellt är det mesta billigt att reparera. Motor och växellåda är stöddiga och håller bra om servicen är skött ordentligt.

Inredning! Går iofs att reparera. Börjar bli svårt att hitta fräsha. Men bra att ha som prutmån.

Styrstag, bakvagnsbussningar hundben(oxå bakvagn) standard BMW fel inte dyrt men som sagt bra att använda för att få ner priset.

Eftersom det är automat bakbromsar kan vara riktigt rostiga och svåra att byta.

30 tkr försök att få ner den runt 20 eller om det inte går leta efter en nyare modell.

Annars så anser jag att det är en av BMW:s snyggaste bilar. Trevlig att köra och drar ögonen till sig.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du har en pappa med smak :-) En E24 är aldrig fel! Om den är i bra skick får han för den pengen en härlig sommarbil. Se upp med rost, för plåtdelar kostar skjortan. Kanske är prutbart en bit också, för jag vet inte, en 633 är nog inte lika attraktiv som en 635. Själv skulle jag gärna tänka mig en M635, för "mycket vill ha mer". Här är en bra länk: Länk Lycka till med köpet - och glöm inte att det finns flera därute!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tack för tipsen! Riktigt bra, nu har jag lite koll på vad jag skall kika efter utöver det vanliga BMW felen.

VillaRosa:
Jodå, rätt bra smak.
Jag har tjatat om en E24 hur länge som helst;) Har kanske smittat av sig.
Men vi får se hur det blir.

Har inte riktigt förstått varför 635:orna är så mycket mer eftersökta. De(alla e24) borde ha nått halvt samlar status och alla borde inte köpa dem för prestanda osv...
ILiveToRide,

Ah, 633 är kul pga. sin ovanlighet... motorn är ju faktiskt inte så mycket mindre än 635. Vad man bör begrunda är att 1982 ändrades VÄLDIGT mycket i 6-serien då bilen gick över från att byggas på E12-delar till E28-delar, samt att tillverkningen gick över från Karmann till BMW själva. 633 slutade också tillverkas runt denna period. BMW-byggda 6-serie efter 1982 rostar mindre och är klart bättre, men vill man vara lite annorlunda så varför inte en välskött 633a? Kolla bara noga efter rost!

Lycka till! :-)

MVH,
E38B12
To
31
Tony R
633csi-77
320iT -99
Det låter som ett ok pris förutsatt att det är LITE rost, går säkert att pruta några tusenlappar .Kolla att motorn låter bra och det inte kommer blårök ur rören. Känn efter på golvet under torpeden att det inte är blött, Karman hade lite problem med inkontinens vilket var en av anledningarna att BMW tog över tillverkningen i egen regi!
Lycka till - tycker själv att det är lite roligt att äga en 633 eftersom det finns så kvar i bra skick..
Har dessutom mailat bider idag till galleriet, bör väl läggas ut någon gång i em.
Mvh Tony
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Personligen föredrar jag 3,3 (3,2) litersmotorn framför 3,5 (3,4) litraren, 3,3 an tar igen vad den saknar i vrid genom att vara bland det körgladaste jag har kört!

Den spinner som en katt och varvar som en F1 bil, en höjdare! :)

Jag har ägt både 635 och 633, och även om 635'an var väldigt trevlig med sitt vrid och lugna gång, så håller jag 633 högre ur körsynpunkt.

633'an var dock klart rostkänsligare, men jag gillade inredningen bättre än den hos 635'an.

Om jag fick välja, så skulle jag vilja ha en 635'a med 3,3 litersmotorn och manuell 5-växlad låda.

633CSiA är dock en riktig "gti-automat", man tror nästan att lådan blivit fnattig som den drar iväg... skojigaste automatbilen jag kört.
Tack ska ni ha allihop!

Det blev dock inget köp den här gången.
Den var betydligt mycket rostigare än vad som sas på telefon. Skulle behöva en del svetsande och en hellack. Inget fel i det kanske, men inredningen var lite för "skabbig".
Gick kanon i motorn och låda men resten räckte inte till.

Han får hålla utkik efter en annan.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Fram till -81/82 hade 635csi M90 motorn istället för den senare M30. M90 är mera varvvillig pga större borrning och kortare slag. Motorsportblock :-)
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Med lite tur kan man hitta en 635a: med sportlådan i 1:1 på 5 an, det är en mycket trevlig kombination.
Enligt sägner så existerar inga tidiga 635 or i Sverige, utan dessa klarade inte avgascertifikatet i Sverige.
Generalagentan lär visst ha sålt 633 med 635 emblem!
Jag vet ej när de riktiga 635 började säljas i Sverige men kolla extra noga för säkerhet skull ifall tittar på 633-635.
Kvalitetsmässigt den mest genomtänkta bil jag någonsin ägt.

mvh Johan
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
...och dessutom hade den första generationen av riktiga 635 (med 3,5lit istf 3,3lit) i Sverige gamla 735 motorn med 204hk istf 218hk i Tyskland. Mer om detta och skillnaderna finns att läsa om du söker på forumet.
stefannorr
kanske den här!
Länk
CS
79
CSi
320A -78
Produktionen togs från Karmann redan 1977.
CS
79
CSi
320A -78
Själv föredrar jag 70-tals looken på E24:an. Oslagbar!
Jag har sökt här på forumet.

Det var här det sades det hela om Karmann.

Jag har koll på motorerna. Modellguiden reder upp en hel del saker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.